Onnea Olympiastadion - vuoden teräsrakenne on vaatinut oivaltavaa teräsrakennesuunnittelua

Onnea Olympiastadion – vuoden teräsrakenne on vaatinut oivaltavaa teräsrakennesuunnittelua

Olympiastadionin remontti on loppumetreillä ja upea funkkisrakennus avautuu loppukesästä 2020. Nyt juhlimme uudistunutta stadikkaa Teräsrakennekilpailun 2019 voittajana. Swecon suunnittelijat vastasivat kulttuurihistoriallisen urheilupyhättömme valtavasta korjausurakasta; korjausrakenne- ja rakennesuunnittelusta.Olympiastadionin peruskorjaussuunnittelu alkoi vuonna 2013. Laadukkaassa korjaus- ja uudisrakentamista sisältävässä projektissa on herätetty uudelleen henkiin niin teknisesti kuin toiminnallisestikin elinkaarensa päähän ehtinyt stadion. Ulkopuolisen silmin näyttää siltä, ettei mikään ole muuttunut.Mutta paljon on tapahtunut. Suunnittelijat ovat sovittaneet yhteen uusia ja jopa 80 vuotta vanhoja rakenteita, joista osa on Museoviraston suojeluksessa. Vanhaa on haluttu säilyttää mahdollisimman paljon ja haastavien teräsrakenteiden suunnittelu on vaatinut Swecon asiantuntijoiden vahvaa osaamista, kokemusta sekä innovatiivisuutta.Arvostettu teräsrakennepalkinto on jaettu alan kehitystä edistävälle ja kuvaavalle teräsrakenteelle jo vuodesta 1980 lähtien. Vuoden 2019 palkinto jaettiin Teräsrakennepäivien yhteydessä 18.11.2019 Helsingissä. Voitto meni Olympiastadionille ja nimenomaan sen uusien katosten arkkitehtonisesti ja rakenneteknisesti erinomaiselle toteutukselle. Katosrakenteen muodon ja sirouden ovat mahdollistaneet vaativat hienot teräsrakenteet.Vuoden Teräsrakenne löytyy stadionin katsomostaOlympiastadioniin on suunniteltu teräksestä poikkeuksellisia katosrakenteita. Kokonaisuus on vaatinut osaamista yhteensä yli 30 Swecon suunnittelijalta.

”Kohteen rakennesuunnittelu on edellyttänyt piinkovaa yhteistyötä. On valtavan hienoa nähdä, kuinka vuosia sitten aloitetut suunnitelmat ovat tämän loistavan yhteistyön tuloksena muuttuneet todeksi. Tarkasti suunnitellut suuret teräsrakenteet on nostettu katsomoon katoksiksi. Olemme kaikki ylpeitä siitä, että saamme olla mukana näin haastavassa, tärkeässä ja innostavassa hankkeessa”, iloitsee Swecon teräsrakenteiden asiantuntija Juha Kukkonen.

Stadionin uusien katosrakenteiden elävä geometria on vaatinut oivaltavaa rakennesuunnittelua. Kohteen haastavimpia kohtia ovat nimenomaan olleet katsomojen uusien katosten teräsrakenteiden suunnittelu. Eri katosten osien välillä on jopa kahdeksan metrin korkeusero. Haastava kohta on myös lentokoneen siipeä muistuttava räystäsrakenne, joka on ohuimmillaan alle 30 senttiä.

”Katosrakenteiden toteuttaminen on vaatinut tavanomaisesta rakentamiskäytännöstä poikkeavia ratkaisuja, kuten kitkaliitoksia ja lähes 100 kappaletta rakennelaakereita. Ohuen räystäsviivan geometrian hallinta ja muut suunnitteluratkaisut ei olisi onnistuneet tehokkaasti tavanomaisin menetelmin, ja siksi olemme hyödyntäneet algoritmipohjaista suunnittelua ja parametrista mallintamista”, Kukkonen kertoo.

Vuoden Teräsrakenne -palkinto myönnettiin suunnittelusta katosrakenteen arkkitehtisuunnittelun tehneelle Arkkitoimisto K2S Oy:lle ja vaativat rakenteet suunnitelleelle Swecolle. Lisäksi palkinnon saivat hankkeen tilaaja Stadionsäätiö, rakennuttajatehtävistä vastannut Helsingin kaupungin kaupunkiympäristötoimiala, projektinjohtourakoitsija Skanska sekä katoksen ja julkisivun korotuksen teräsrakenteet asentanut ja osin valmistanut auralainen JPV-Engineering Oy. Katoksen teräsrunko on tullut pääosin Skanskalta. JPV-Engineering on valmistanut mm. itäkatoksen ja julkisivun korotusosan teräsrakenteet sekä kivipuurimoituksen kiinnitykseen käytetyt Z-orret.

Valinnan Vuoden Teräsrakenne -palkinnon voittajasta tekee vuosittain riippumaton palkintolautakunta.