virtualsite-screenshot_aurinko-paistaa_770x380

Swecon Virtualsite havainnollistaa Lumonin parvekelasiratkaisut etäyhteyksin – Kaatosateen visualisointi kiinnostaa Keski-Euroopassa

Kansainvälisesti toimivassa Lumonissa etsittiin uusia tapoja toteuttaa parvekelasitusten tuoteidean esittelyjä asiakkaille. Swecon virtuaalitodellisuuspalvelu VirtualSite™ löytyi ratkaisuksi. Lumonilla virtuaalimallien koetaan antavan heille kilpailuetua, sillä esimerkiksi ilmastonmuutoksen tuomat sään ääri-ilmiöt konkretisoituvat mallin avulla asukkaille, arkkitehdeille ja rakennuttajille.

Parvekejulkisivuihin ja terassituotteisiin erikoistunut Lumon on yhteistyössä Swecon kanssa löytänyt ratkaisun, jolla parvekkeiden lasituksia voidaan havainnollistaa haastavilla globaaleilla markkinoilla.

”Maailmalla parvekkeiden lasituskonsepti ei ole vielä tuttu juttu. Joudumme tekemään aika paljon töitä sen eteen, että ihmiset ymmärtäisivät mistä on kysymys”, kertoo Lumonin kehitysjohtaja Risto Kivioja. ”Aiemmin olemme kertoneet tuotteistamme asiakkaillemme videoiden ja printtimateriaalin avulla. Etsimme kuitenkin nyt tapaa, jolla asiakas voi kokea todellisen tilanteen tässä ja nyt, ketterää työkalua esimerkiksi videopalavereiden tueksi.”

Kestävät ratkaisut näkyviksi: sateet, melu, pöly, energiankulutus ja rakenteiden kuluminen visualisoitavissa

Parvekelasitus on Pohjoismaissa paljon yleisempää kuin muualla maailmassa. Suomessa vaihtelevat säät ovat edesauttaneet markkinoita jo vuosikymmeniä, mutta pikkuhiljaa yhä useammissa maissa parvekkeisiin, niiden kuntoon ja käyttömahdollisuuksiin on alettu kiinnittää enemmän huomiota. Ilmastonmuutos lisännee kiinnostusta parvekelasituksiin maailmanlaajuisesti.

”Parvekkeen käyttöikä pitenee sekä vuodenaikojen osalta että vuosien osalta, kun vaihtelevat säät eivät estä parvekkeella oleskelua, ja lisäksi kosteusrasitus rakenteisiin vähenee, joten parveke säilyy paremmassa kunnossa. Meille neljän vuoden ajan kanssa painiville asia on tuttu, ja parvekkeesta on lasituksella saatu monessa pohjoismaisessa kodissa asunnon tilanjatke pitkälle syksyyn. Nyt esimerkiksi myös Keski-Euroopassa on herätty siihen, että tuulta, myrskyä ja sadetta voi tulla yhä useammin ja voimakkaammin. Lasitus suojaa parveketta ja näitä sääolosuhteita voidaan esittää virtuaalimallilla”, jatkaa Kivioja.

Virtuaalimallinnus yhdistää monimuotoisesti eri lähtötietoja. Malli sisältää esimerkiksi eri säätiloja (vesisade, tuuli ja auringon häikäisy), dronella kuvattua maastoa, yksityiskohtaisen tarkkoja parvekelasitusmalleja, tietomalleja ja animaatioita. Yhdistelyn lopputuloksena syntyi ainutlaatuinen, reaalimaailmaa hipova kokemus parvekelasituksen vaikutuksista.

”Parvekkeen lasitus säästää myös asunnon energiankulutuksessa, pidentää parvekkeen ja siten kiinteistön elinkaarta, pitää kaupunki-ilman epäpuhtaudet poissa ja vähentää kotiin kantautuvaa meluhaittaa”, lisää Niklas Satola, Lumonin markkinointijohtaja. ”Tämäkin on mahdollista havainnollistaa arkkitehdeille, rakennuttajille ja eritoten asunnon asukkaille virtuaalisesti.”

Edelläkävijät edistämässä rakennusalan digiloikkaa

Yhteistyö lähti käyntiin kesällä 2019 sen jälkeen, kun Kivioja oli rakennusalan seminaarissa kiinnostunut Swecon VirtualSite™ -virtuaalipalvelusta. Molemmat osapuolet iloitsevat, kuinka yhteistyön tuloksena on saatu aikaan rakennusalaa eteenpäin vievä työkalu, joka tukee suunnittelua, päätöksentekoa ja markkinointia – myös etäyhteyksin.

”Yhtäkkiä koko maailma työskentelee etänä ja kasvokkaiset tapaamiset ovat vähentyneet huimasti. Myös rakennusalan eri toimijat ovat ottaneet huikean digiloikan – toki alamme on ollut edelläkävijä jo tätäkin ennen monien digitaalisten ratkaisujen osalta. Meidän yhdessä kehittämä työkalu muuntuu helposti muun muassa videopalaverien ja workshopien kautta esiteltäväksi ja Swecon tuella olemme luoneet erilaisia versioita havainnollistamaan tuotteitamme eri kanavissa ja eri kohderyhmille ketterästi”, sanovat Risto Kivioja ja Niklas Satola.

Swecon BIM-erityisasiantuntija Antti Hämäläinen kiittelee myös yhteistyötä ja Lumonin innovatiivista otetta. ”Yhteistyömme on ollut jatkuvaa ja avointa. Hyvä ideointityö ja hedelmällinen vuoropuhelu asiakkaan kanssa mahdollisti saavuttaa poikkeuksellisen pitkälle viedyn mallinnuskokemuksen”, kertoo Hämäläinen, joka tässä projektissa vastasi mallinnustyön ohjeistamisesta ja virtuaalimallien testaamisesta.

Lumon kokeili VirtualSite™-palvelua ensimmäisen kerran messukäytössä digitalBAU 2020 -tapahtumassa Saksassa. Asiakaspalaute messuilta oli rohkaiseva: Virtuaalityökalun käyttö oli tehnyt Lumonin ratkaisun hyvin toden tuntoiseksi ja helposti ymmärrettäväksi. ”Reaktiot olivat juuri sitä mitä me haimmekin. Palvelu vastasi tarpeeseemme”, Kivioja toteaa.

Tästä eteenpäin VirtualSite™ tulee olemaan Lumonilla messukäytössä jatkossakin, ja nyt myös videopalaverien ja etäyhteyksin toteutettavien workshopien työkaluna. ”Meidän ei enää tarvitse rakentaa valtavia fyysisiä tuotemalleja, joilla esitellä tuotteitamme, vaan toteutamme tuoteideaesittelyn ainakin osittain virtuaalisesti”, Kivioja konkretisoi palvelun hyödyn.

”Asiantuntijamme voi esitellä asiakkaalle ratkaisuamme virtuaalisesti missä tahansa, kun malli taipuu VR-lasien lisäksi myös desktop-versioksi”, Kivioja kuvaa virtuaalityökalun tuomaa lisäarvoa.

”Visiomme on olla alamme paras ja halutuin ja siihen tämä ratkaisu istuu todella hyvin. Uskomme, että virtuaaliratkaisu tulee tukemaan liiketoimintaamme”, Kivioja summaa.