0 tulosta 0 yhteensä tuloksesta ""

Triplasta kehittyy uusi kestävä, turvallinen ja palveleva kaupunkikeskus

Triplasta kehittyy uusi kestävä, turvallinen ja palveleva kaupunkikeskus

Pasilan uusi rautatieasema ja Mall of Tripla -kauppakeskus avautuvat 17. lokakuuta. Pasilasta onkin kasvamassa Suomen vilkkain palveleva asema-alue. Sweco toimi kumppanina Arkkitehdit Soini & Horto Oy:lle vastuualueenaan asemalohkon arkkitehtisuunnittelu. Sweco on vastannut myös asemakorttelin rakennesuunnittelusta sekä aseman, kauppakeskuksen ja pysäköintilaitoksen rakennus- ja sähkötöiden valvonnasta. Erityisessä roolissa Sweco oli sijoittajien edunvalvojana.

Keski-Pasilan vanha ratapiha avautuu Triplan myötä kaupunkilaisten ja matkailijoiden käyttöön. Samalla virastokaupunginosasta kehittyy viihtyisä ja ekologinen kaupunkikeskus.

”Tripla vahvistaa Pasila–Vallila–Kalasatama-akselia, jossa tulee tapahtumaan paljon seuraavien 10–15 vuoden aikana”, kertoo YIT:n rakennuttamisen projektipäällikkö Kimmo Assmuth. Tripla on lähtölaukaus myös Pasilan pohjoispuolen kehittämiselle, joka jatkuu vielä pitkään.

Triplan ansiosta Pasilan jo 1970-luvulla suunniteltu kaava alkaa toimia. ”Jalankulku- ja autoliikenne erotetaan selkeästi eri tasoille, jolloin Itä-Pasilasta voi kulkea Länsi-Pasilaan Triplan läpi eri korkeuksilla. Vaihteleva tilarytmi tarjoaa oikopolkuja ja paljon mielenkiintoista nähtävää”, kertoo Swecon pääsuunnittelija arkkitehti Pekka Ojalammi innostuneena. Sweco toimi Arkkitehdit Soini & Horto Oy:n kumppanina, kun hollantilainen Office for Metropolitan Architecture (O.M.A) jäi pois hankkeesta.

Uudistuva Pasila on malliesimerkki kestävästä tiiviistä kaupunkirakentamisesta. Triplan asemakorttelille haetaankin LEED Platina -ympäristösertifiointia.

”Kaavamääräysten ansiosta 30 prosenttia kattopinnoista ja korttelien sisäpihoista peittyy vihreään, mikä näkyy aikanaan toimistotornien ikkunoista kolmantena julkisivuna”, kertoo Swecon vastaava rakennussuunnittelija arkkitehti Hanna Suomi. ”Triplassa on käytetty kestäviä ratkaisuja ja materiaaleja, ja paikan päälle on helppo tulla julkisilla joka suunnasta.”

Juna-aseman ja kaupallisten tilojen toimiva yhdistelmä

Pasilan asema on Suomen ensimmäinen yksityisomistuksessa oleva rautatieasema. Arkkitehtisuunnittelussa olikin huomioitava sekä maksavien asiakkaiden tarpeet että viranomaisten turvallisuus- ja esteettömyysvaatimukset.

”Ristipaine viranomaisvalvonnan, ratamaailman, vuokralaisten ja kaupungin välillä on ollut kova, mutta arkkitehdit ovat ymmärtäneet kohteen luonteen ja erityishaasteet hyvin”, Assmuth toteaa.

Pasila tulee olemaan vuonna 2025 Suomen vilkkain rautatieasema, jota käyttää 47 miljoonaa ihmistä vuodessa. Triplassa suunnistamisen pitää onnistua heti ensimmäisellä kerralla.

”Lähtökohtana on perinteinen asemahallitematiikka, ja tärkeintä on nähdä kauas. Valoisissa ja avarissa tiloissa tunnelma on matkanteonkin keskellä stressitön”, Suomi sanoo. Lisäksi liiketilojen runsasta väri-, ääni- ja ärsykemaailmaa on tasapainotettu harmonisilla materiaalivalinnoilla, kuten vaalealla keramiikalla ja mustaksi maalatulla teräksellä.

Helposti lähestyttävää ja leikkisää arkkitehtuuria

Pasilan asema on väistämättä valtavan kokoinen. Triplan korttelit ovat kanttiinsa 100 metriä pitkiä, joten sisäänkäyntien pitää erottua: aseman huomiovärinä on käytetty kuparinpunaista. Lisäksi rakennuksen ankaruutta on pehmennetty leikkisillä ja veistoksellisilla yksityiskohdilla.

”Bussi- ja raitiovaunupysäkiltä kuljetaan aseman pääsisäänkäynnille 18 valkoisen terässienen suojassa”, Suomi kertoo. Sieniteema jatkuu asemahallissa. ”Kahvilan pöytäryhmät on sijoitettu massiivisten sienielementtien päälle, jonne voi kiivetä kahville ja lepuuttamaan jalkoja.”

Luonnonvalo on tärkeä osa turvallisia ja viihtyisiä asematiloja. Korkea lasikatto päästää sisään runsaasti päivänvaloa, samoin lasihaitariseinät, joiden häikäisyä ehkäisevä pisterasterointikuvio näyttää kaukaa katsottuna valossa kimaltavalta sumulta.

”Julkisivussa käytimme keraamista kourulaattaa, jonka värisävy muistuttaa jäätä”, Ojalammi kertoo. Kuvio sai innoituksensa keramiikan polttopinnasta, mutta se toteutettiin printtikuvana. ”Kourulaatat tuovat julkisivuun elävää heijastelua, joka muuttuu eri valaistusolosuhteissa.”

Rakennetekniikassa korostui valtavan kokonaisuuden huomiointi

Swecon rakennesuunnittelijat vastasivat asemakorttelin päärakennesuunnittelusta ja osasta lisäraiteen suunnittelua. Matkan varrella vastuut kasvoivat teräs- ja betonielementtirungon suunnittelulla sekä täydennys- ja lisäsuunnittelulla aina pyöräparkeista porrasyhteyksiin ja lukuisiin täydentäviin teräsrakennekokonaisuuksiin.

Triplan rakennetekniikka onkin suunnittelurajapintojen tilkkutäkki, jossa suunnittelijoiden oli tärkeää huomioida oman lohkonsa lisäksi lähiympäristö.

Swecon rakennesuunnittelijat varautuivat kaikissa suunnitteluratkaisuissa myös tulevaisuuden tarpeisiin. ”Huolehdimme, että tiloja on mahdollista muokata myöhemmin ilman merkittäviä rakenteiden vahvistuksia”, kertoo Swecon rakennetekniikan projektipäällikkö Anne Lindblad.

Suunnitteluolosuhteet olivat vilkkaan junaliikenteen takia haastavat, ja yksi vaikeimmista kysymyksistä oli kuormansiirto. Aseman katto tulee kannattelemaan toimistotornien valtavia massoja. ”Kuormansiirto toteutettiin pääasiassa kerroksen korkuisella, paikalla valetulla ja jälkijännitetyllä arinapalkistolla ja teräsristikkoarinalla”, Lindblad sanoo.

Ratamaailman riskienhallinta ja turvallisuus ohjasivat kaikkea suunnittelua. ”Vanhan rakennuskannan kapasiteetti ei saa ylittyä missään tilanteessa eikä rakennus sortua edes junan törmäyksessä. Kuormansiirto tutkittiinkin pilari pilarilta”, Lindblad korostaa.

Kaikkien osapuolten yhteistyötä saman pöydän äärellä

Ainutlaatuinen hanke jää loppuiäksi mukana olijoiden mieleen. Vaikka hanke on ollut poikkeuksellisen vaativa, suunnittelijoiden mielessä päällimmäisenä on kiitollisuus.

”Kaikkien osapuolten välillä on ollut hyvä yhteistyöhenki, ja jokaiselta on löytynyt ongelmanratkaisuhalua”, Ojalammi korostaa.

”Tällaista projektia ei ehkä tule koko uralla toista vastaan!” Lindblad sanoo.

”On ollut etuoikeus osallistua projektiin, jossa on vaadittu poikkeuksellista tsemppihenkeä koko tiimiltä”, Suomi lisää. ”Yhteistyötä on tehty saman pöydän äärellä alusta loppuun asti.”