Valo leikkii uudella Länsisalmen sähköasemalla – Asema on kaupunkikuvallisesti omaa luokkaansa
Voiko sähköasema olla arkkitehtonisesti kiinnostava? Kyllä voi! Visuaalisesti mielenkiintoinen, teräksinen ja ruosteenvärinen Länsisalmen tuore sähköasema leikittelee upeasti valolla. Kauniin rakennuksen suunnittelussa oli mukana Swecon rakenne- ja talotekniikkasuunnittelijat. Vastasimme myös työmaanaikaisesta rakennuttamisesta. Valaistuksella on rakennuksessa erittäin keskeinen rooli.
Rakennusten ja kaaren valaistuksesta vastasi Swecon valaistussuunnittelija Ari Peltola. ”On ollut ilo suunnitella valaistus uniikkiin kohteeseen, jonka arkkitehtuuriin ja visualisuuteen panostetaan kunnolla. Myös yhteistyö arkkitehtien kanssa sujui hienosti. Tämä massiivinen portaali on erittäin näyttävällä paikalla ja Suomen olosuhteissa ja pimeydessä se jäisi helposti näkymättömiin ilman valaistusta. Nyt upeasti valaistu rakennus vaikuttaa voimakkaasti kaupunkikuvaan ja on kaikkien nähtävillä.”
Rakennuksen suunnittelu on ollut ainutlaatuinen kokemus kaikille kohteen suunnittelijoille. Se ei ole ihme, kun suunnitellaan rakennusta, joka palvelee 800 000 ihmistä, mutta jossa ei asu tai oleskele yhtään henkilöä.
Sähköasema koostuu kolmesta rakennuskokonaisuudesta; uudesta muuntajabunkkerista, sähköasemarakennuksesta sekä Corten-teräksistä maisemaportaalista. ”Etenkin mitoiltaan suurikokoinen ja muodoltaan sekä materiaaliltaan poikkeuksellinen maisemaportaali oli todella mielenkiintoinen ja uudenlainen haaste rakennesuunnittelijalle. Siinä tehtiin hyvää yhteistyötä kaikkien suunnittelijoiden, konepajan sekä asentajien kanssa ja hyödynnettiin uusimpia suunnittelun työkaluja, kuten tietomallinnusta ja laserkeilausta”, kertoo hankkeessa projektipäällikkönä toiminut Anssi Mäntynen Swecolta.
Kohde oli myös uudenlainen kokemus Swecon talotekniikkasuunnittelijoille. ”Useat kohteet ovat haastavia, mutta tämä poikkesi mielenkiintoisella tavalla perussuunnittelusta. Projektissa oli paljon teknisiä maadoitukseen ja sähköasemien ojaukseen liittyviä suunnittelutehtäviä ja hyödynsimme suunnittelussamme nykyaikaisimpia TATE-ratkaisuja esimerkiksi turvavalaistuksessa ja LVI-ohjauksissa”, summaa Swecon projekti-insinööri Ricardo Weibel Avendano.