21/03/2023

Reading time: 3min

Moderni logistiikkakeskus vaatii monenlaista osaamista

sisälogistiikka Logistiikka

Logistiikkakiinteistöjen markkinat käyvät nyt kuumina. Syitä tähän ovat verkkokaupan kova kasvu, joka luo toimijoille investointitarpeita sekä kiinteistösijoittajien kiinnostus logistiikkakiinteistöihin, joissa on vakaa ja kohtuullisen hyvä vuokratuotto muihin toimitilakiinteistöihin nähden.

Logistiikkakiinteistöistä yleisimpiä ovat logistiikkakeskukset. Ne ovat suuria tuotteiden hankinnan, varastoinnin ja jakelun yhdistäviä rakennuksia, joita monesti kutsutaan myös keskusvarastoksi. Usein ne ovat yksittäisen yrityksen oman toimintaan varattuja, mutta ne voivat olla myös kaikille asiakkaille avoimia, logistiikkapalvelun tarjoajan (3PL-toimija) hallinnoimia keskuksia.

Aiemmin parhaana logistiikkakeskuksen sijaintialueena pidettiin Helsinki-Vantaa lentoaseman lähistöä. Kyseinen sijainti alkaa kuitenkin olla jo täynnä ja fokus onkin siirtynyt lentokentän pohjoispuolelle, minne onkin jo tullut sekä tulossa useita uusia logistiikkakeskuksia. Sijainneista muutamia mainitakseni nämä ovat nyt sijoittajien kiikarissa: Tuusula, Sipoo, Kerava, Järvenpää, Nurmijärvi, Hyvinkää, Mäntsälä, Riihimäki ja Hämeenlinna.

Suuntaus on ollut pitkään kohti keskitettyä logistiikkaa, jossa yhdestä logistiikkakeskuksesta toimitetaan koko maahan ja tämä onkin monesti tehokkain toimintatapa. Verkkokaupan tuomat toimitusaikapaineet alkavat kuitenkin vaikuttamaan tähän trendiin, sillä keskitetyn logistiikan toimintamallilla ei ole mahdollista toteuttaa saman päivän aikana toimituksia kovin laajalle alueelle. Suurimpien asutuskeskusten lähistölle on tehtävä vähintään pieniä toimitusvarastoja, jotta lyhyisiin toimitusaikoihin päästään.

Uusia logistiikkakeskuksia tehtäsessä kiinteistön rakennuttajan, omistajan ja käyttäjän tarpeet eivät aina kohtaa. Siksi onkin hyvä ottaa jo aikaisessa vaiheessa puolueeton asiantuntija mukaan projektiin, jotta tilat olisivat optimaaliset käyttäjän kannalta. Erilaiset vastuulliset ratkaisut, kuten lämmön talteenotto, älykäs led-valaistus sekä älykkäät kiinteistötekniikan ratkaisut (IoT) alkavat olla näissä jo lähes aina mukana.

Erilaiset automaattivarastot sekä mobiilirobotit ja automaattitrukit ovat myös yleistyneet. Tilojen rakenteissa onkin syytä kiinnittää huomiota varastoautomaation ja -robotiikan lisääntymisen mukanaan tuomiin teknisiin vaatimuksiin. Usein varastoautomaattien täyden kapasiteetin hyödyntäminen vaatii korkean rakennuksen (jopa 30 m), jolloin lattioiden kantavuus pitää myös olla varsin suuri. Materiaalien siirtoihin käytettävissä mobiiliroboteissa on monesti melko pienet pyörät, jolloin lattioiden tasaisuus ja pinnanlaatu ovat myös tärkeitä, häiriöttömän toiminnan varmistamiseksi. Mobiilirobottien, trukkien sekä sähköautojen lataaminen tulee myös huomioida jo suunnitteluvaiheessa, niin latauspaikkojen riittävyyden, kuin myös paloturvallisuudenkin näkökulmasta.

Kuinka logistiikkatiimimme voi olla avuksi logistiikkakeskushankkeiden eri vaiheissa?

KEHITTÄMISVAIHEVALMISTELUVAIHETOTEUTUSVAIHEYLLÄPITOVAIHE
– Nykytilan, kehitystarpeiden ja tulevaisuuden tarpeiden analyysit
– Esiselvitykset ja konseptoinnit
– Rakennuksen mitoitus
– Sisälogistiikan suunnittelun hallinta ja ohjaus
– Materiaalivirtojen optimointi
– Layout-suunnittelu
– Varastoautomaation, AGV ja mobiilirobotti-järjestelmien  suunnittelu
– Kuormauslaitteiden vertailut ja suunnittelu
– Lähtötiedot muille suunnittelualoille
– Hankinnat
– Projektin johtaja, asiantuntija tai resurssi
– Varastoautomaation, AGV ja mobiilirobotti järjestelmien  käyttöönotto
– Takuuajoihin liittyvät tehtävät
– Tehokkuuden mittaaminen, bencmarking ja parantaminen
– Tietojärjestelmien tehokkaampi käyttö / käyttöönotto, esim. ERP, WMS, MES, TMS, jne

Sisälogistiikan asiantuntijana Swecolla aloittanut Henri Ahlqvist on aiemmin ollut 14 vuotta teknisen tukkukaupan logistiikan parissa Ahlsellila. Viimeiset kolmisen vuotta hän oli LIMOWA logistiikkaverkoston toiminnanjohtajana sekä Teknologiakeskus TechVillan hankkeissa logistiikan asiantuntijana. Näissä rooleissa hän pääsi työskentelemään laajasti logistiikan ammattilaisten kanssa. Twitter: @AhlqvistHenri @swecofinland

 

Ole meihin yhteydessä

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.