Swecon VirtualSite visualisoi Lumonin parvekelasiratkaisut asiakkaille aivan uudella tasolla

Kansainvälisesti toimivassa Lumonissa etsittiin uusia tapoja toteuttaa parvekelasitusten tuoteidean esittelyjä asiakkaille. Swecon virtuaalitodellisuuspalvelu VirtualSite™ löytyi ratkaisuksi. Lumonilla ratkaisun koetaan antavan heille kilpailuetua.

Parvekejulkisivuihin ja terassituotteisiin erikoistunut Lumon toimii kansainvälisesti. ”Maailmalla parvekkeiden lasituskonsepti ei ole vielä tuttu juttu. Joudumme tekemään aika paljon töitä sen eteen, että ihmiset ymmärtäisivät mistä on kysymys”, toteaa Lumonin kehitysjohtaja Risto Kivioja. ”Aiemmin olemme kertoneet tuotteistamme asiakkaillemme videoiden ja printtimateriaalin avulla. Messuilla olemme esitelleet ratkaisujamme ihan fyysisesti. Etsimme kuitenkin nyt tapaa, jolla asiakas voi kokea todellisen tilanteen tässä ja nyt. 

Yhteistyö lähti käyntiin kesällä 2019 sen jälkeen, kun Kivioja oli rakennusalan seminaarissa kiinnostunut Swecon VirtualSite™ -virtuaalipalvelusta. Molemmat osapuolet ovat kokeneet yhteistyön sujuneen hyvin. Swecon tapa hoitaa projektia saa kiitosta Kiviojalta: ”Swecon asiantuntijat tiesivät koko ajan, kuinka edetään eikä yllätyksille jäänyt tilaa. Jatkuvasti tiedotettiin ja pysyimme aikataulussa.” Lumonin IT-osasto oli erityisen tyytyväinen siihen, että kumppanilla oli antaa valmis ehdotus testatusta laitteistosta ohjelman käyttöä varten. Samoin Swecon vahva osaaminen rakennusalasta kokonaisuudessaan edisti virtuaalimallin kehitystyötä.  

”Yhteistyömme on ollut jatkuvaa ja avointa. Hyvä ideointityö ja hedelmällinen vuoropuhelu asiakkaan kanssa mahdollisti saavuttaa poikkeuksellisen pitkälle viedyn mallinnuskokemuksen”, kertoo Swecon BIM erityisasiantuntija Antti Hämäläinen, joka tässä projektissa vastasi mallinnustyön ohjeistamisesta ja virtuaalimallien testaamisesta. 

Lumonin virtuaalimallinnus yhdistää monimuotoisesti eri lähtötietoja. Malli sisältää esimerkiksi eri säätiloja (vesisade, tuuli ja auringon häikäisy), dronella kuvattua maastoa, yksityiskohtaisen tarkkoja parvekelasitusmalleja, tietomalleja ja animaatioita. Yhdistelyn lopputuloksena syntyi ainutlaatuinen, reaalimaailmaa hipova kokemus parvekelasituksen vaikutuksista. 

Lumon kokeili VirtualSite™-palvelua messukäytössä digitalBAU 2020 -tapahtumassa Saksassa. Asiakaspalaute messuilta oli rohkaiseva: Virtuaalityökalun käyttö oli tehnyt Lumonin ratkaisun hyvin toden tuntoiseksi ja helposti ymmärrettäväksi. ”Reaktiot olivat juuri sitä mitä me haimmekin. Palvelu vastasi tarpeeseemme”, Kivioja toteaa.  

VirtualSite™ tulee olemaan Lumonilla messukäytössä jatkossakin. Meidän ei enää tarvitse rakentaa valtavia fyysisiä tuotemalleja, joilla esitellä tuotteitamme, vaan toteutamme tuoteideaesittelyn ainakin osittain virtuaalisesti”, Kivioja konkretisoi palvelun hyödyn.  ”Tulevaisuudessa asiantuntijamme voi esitellä asiakkaalle ratkaisuamme virtuaalisesti missä tahansa. Vain VR-lasit päähän ja esittely voi alkaa”, Kivioja kuvaa virtuaalityökalun tuomaa lisäarvoa.  

”Visiomme on olla alamme paras ja halutuin ja siihen tämä ratkaisu istuu todella hyvin. Uskomme, että virtuaaliratkaisu tulee tukemaan liiketoimintaamme”, Kivioja summaa.