Emma tarkastaa Suomen rataverkkoa
Emma radantarkastusvaunu muokkaantuu eri käyttötarkoituksiin
EMMA (Ttr1 51) on Swecon omistuksessa oleva radanmittausvaunu, joka mm. selvittää rataverkon kuntoa mittaamalla radan ja ajolangan geometriaa. Kaksiohjaamoinen, dieselvetoinen vaunu on tyyppiä Plasser & Theurer EM-120. EMMAn suurin sallittu nopeus on 120 km/h, ja akselipainonsa ansiosta se pystyy liikkumaan koko Suomen rataverkolla. Emmassa on radan geometrian analysointiin tarkoitettu kontaktimaittausjärjestelmä, joka pystyy operoimaan kaikissa keliolosuhteissa kaikkina vuodenaikoina.
EMMA on helposti muokattavissa moniin eri käyttötarpeisiin. Tästä osoituksena on esimerkiksi muuntautuminen Digiradan radioverkkomittauksiin sekä radan laser-keilauksiin.
Digiradan radioverkkojen mittausajot
Meneillään olevan Digirata-hankkeen tarkoituksena on uudistaa junien kulunvalvonta Suomessa. Käytännössä nykyinen JKV korvataan yleiseurooppalaisella ETCS-standardin mukaisella järjestelmällä. ETCS:ssä keskeisessä roolissa on junan ja radiosuojastuskeskuksen (RBC, Radio Block Center) välinen langaton tiedonsiirto, jota kehitetään parhaillaan nimellä FRMCS (Future Railway Mobile Communication System). FRMCS:n kantava ajatus on luoda rautateille omat 5G-mobiiliverkkonsa.
Digiradassa on selvitetty myös kaupallisten 4G-matkapuhelinverkkojen soveltuvuutta ETCS-käyttöön, minkä johdosta Emma valjastettiin myös radioverkkojen mittaajaksi. Samassa yhteydessä Emma sai ylleen myös nykyisen vihreän Digirata-värityksensä. Kevään ja kesän ajoilla mitattiin kolmen valtakunnallisen operaattorin 4G-verkkojen kuuluvuudet lähestulkoon koko Suomen rataverkolla – Haaparantaa myöten. Mittaustulokset olivat jopa odotettua paremmat ja antoivat positiivisen indikaation maan kattavaa ETCS-käyttöönottoa ajatellen.
Laserkeilaus ja panoraamakuvaus
Emma voidaan tarvittaessa varustaa vaunun ulkopuolelle asennettavalla laserkeilauslaitteistolla. Laserkeilauksella radasta ja sen ympäristöstä saadaan tuotettua pistepilveä, josta voidaan laskennallisesti tarkastella mm. aukean tilan ulottumaa (ATU) tai radan lähellä olevia riskikohteita. Pistepilvi on lisäksi hyvä työkalu ratasuunnittelun avuksi.
Laitteistossa oleva panoraamakamera mahdollistaa pistepilven värittämisen. Väritetty pistepilvi soveltuu radan ja sen ympäristön visuaaliseen tarkasteluun yksittäisinä kuvina tai pistepilvestä tuotettuna videona.
Pistepilviaineistoa on käytetty pääasiassa erikoiskuljetusreittien ulottumien tarkasteluun. Toinen esimerkkisovellus laserkeilausaineiston hyödyntämisestä on Suomessa tutkittu tasoristeysten inventointi, jossa selvitettiin mm. tasoristeysten näkemiä ja tasoristeysten kansien kuntoa pistepilviaineiston sekä valokuvien avulla (VR Track 2017 ja 2019).
Vuonna 2022 Emma keilasi rataverkkoa noin 2000 kilometrin verran.
Kamerat
Emmaan on asennettu 4K-tarkkuuden kamerat. Ajantasainen ja tarkka valokuva-aineisto hyödyttää mm. ratasuunnittelijoita ja ratojen kunnossapitoa. Valokuvia ja videoita hyödynnetään data-analytiikkaan pohjautuvissa tunnistus- ja analysointimenetelmissä. Data-analytiikan avulla on mahdollista automatisoida runsaasti mekaanista työtä vaativia työvaiheita
Emmaan voidaan tarpeen mukaan kiinnittää eri puolille suunnattuja kameroita sekä vaunun sisä- että ulkopuolelle palvelemaan monimuotoisia tarpeita radan ja ratalaitteiden tarkastelusta aina vieraslajien tunnistamiseen ja radan kuivatuksen hallintaan.
Yksityisraiteiden ja ratapihojen mittaukset
Emmalla on edelleen töitä ratageometrian mittauksessa ja sillä mitataan mm. ratapihoja sekä yksityisraiteita. Yksityisillä toimijoilla radan kunnon mittaus- ja tulkintatavat saattavat poiketa valtion rataverkolla sovelletuista menetelmistä. Siksi Emman tulosten tulkintaa on kehitetty asiakkaiden tarpeita vastaavaksi, esimerkiksi esittämällä tulokset graafien ja listausten ohella havainnollisesti verkkoselaimessa toimivassa karttapalvelussa.
Emma-tiimi
Tiimiin kuuluu radantarkastuksen ammattilaisia, kuljettajia sekä toimintaa tukevia järjestelmä- ja analytiikka-asiantuntijoita.
Emmalla on ikää jo yli 20 vuotta, mutta siitä huolimatta se on erinomaisessa kunnossa ja odotettavissa olevia käyttövuosia on jäljellä runsaasti. Emman mittauslaitteistoa kehitetään edelleen vastaamaan uusia tarpeita, mistä Digiradan radioverkkomittaukset ovat hyvä esimerkki. Emmalle löytyy rooli myös Digirata-hankkeessa.
Otto Vainikka
Radantarkastus