Keilaniemessä käytettiin 60 000 kuutiota huolella testattuja betonirakenteita

Keilaniemen uudistushankkeessa autot siirtyvät Kehä I:ltä noin 460-metriseen betonitunneliin, joka parantaa kulkuyhteyksiä ja vähentää liikenteen haittoja alueen asukkaille. Tapiolaa ja Keilaniemeä yhdistävä tunneli puistokansineen ja siltoineen vaati kymmeniätuhansia kuutioita betonia, jonka laatu varmistettiin harvinaisen suurella määrällä laadunvalvontakokeita.

projekti

Kehä I Keilaniemi -hanke on yksi Suomen suurimmista pelkästään betonimäärässä mitattuna, ja Swecon asiantuntijat ovat olleet alueen kehityksessä voimakkaasti mukana. Neljän vuoden aikana alueella on tarvittu yhteensä noin 60 000 kuutiota betonia tunneliin, siltoihin, tukimuureihin ja muihin infrarakenteisiin. Betonia on käytetty useaa eri laatua. 

Lämpimiin ja kuiviin sisätiloihin riitti P20-lujuusluokan betoni, ja vankempaa käytettiin muun muassa tunnelin holvirakenteissa ja suojabetonina. Lujimpien betonirakenteiden täytyy kestää vaativia olosuhteitakuten suolausta ja pakkasta”, kertoo projekti-insinööri Marianne Salo SRV Infra Oy:stä, joka on vastannut Keilaniemen pääurakoinnista. 

SRV huolehti infrarakentamisesta myös REDIn kalliotyömaalla ja Länsimetro-hankkeessa. Keilaniemen erityispiirteenä on, että betonirakenteisiin yhdistettiin runsaasti liikenteenhallintatekniikkaaLisäksi betonivalut jakautuivat hyvin laajalle alueelle. 

Betonivaluja ei voinut tehdä ruuhka-aikoina, koska betoniautot olisivat jääneet jonoon seisomaan”, Salo kertoo. ”Lähetimme tilauksen mukana aina kartan, jonka avulla kuljettaja vei betonin oikeaa reittiä pitkin oikeaan paikkaan.” 

Keilaniemen tunneli kasvoi yli kaksinkertaiseksi 

Betonin puristuslujuuden testauksissa noudatettiin hankkeen tilaajan Espoon kaupungin laadunvalvontamenettelyjä, jotka olivat alusta lähtien tiukat. 

”Vaikka alan määräykset kiristyivät hankkeen aikana, Keilaniemen laadunvalvontaa ei jouduttu oleellisesti muuttamaan”, Salo sanoo. Betonitoimittaja Ruduksen laborantti otti jokaisesta betonikuormasta ilmamäärämittaukset ja koekappaleet testausta varten. ”Jokaisesta betonikuutiosta on otettava yksi koekappale, mutta me otimme enemmän, jokaisesta rakenteesta vähintään kuusi koekappaletta, Salo kertoo. 

”Vilkkaimpina viikkoina betonivalmistaja toimitti meille 30 testikappaletta viikossa, mikä tekee yli 100 testiä kuussa!” kertoo betonin puristuslujuuden laadunvalvontakokeista ja raportoinnista vastannut Tuomo Rimpiläinen SwecoltaKokeita tarvittiin yhteensä huikeat 1500 kappaletta, kun normaalisti testejä toteutetaan yhdellä työmaalla 10–40. 

Suurimmat yksittäiset työmaat Keilaniemessä olivat tunnelin tukimuurit ja betonikansi. Alun perin 200-metriseksi suunniteltu tunneli venytettiin lopulta lähes puoleen kilometriin. Myös siltoja tuli lisää, ja työmaa-aika kesti vuoden odotettua pidempään. 

Hankkeen aluksi emme tienneet, mikä olisi betonitestausten lopullinen määrämutta se ei ollut mikään ongelma. Ihan normaalilla joustolla mentiin, ja saimme tulokset ja raportit asiakkaalle aina saman päivän aikana”, Rimpiläinen sanoo. 

Kestävää kaupunkirakentamista 100 vuodeksi eteenpäin 

Lopputuloksena Keilaniemeen on rakennettu seuraavat 100 vuotta kestäviä tunneli- ja infrarakenteita, jotka eivät maailman myrskyissä murene. Samalla vapautuu arvokasta maapinta-alaa kestävälle kaupunki-, viher- ja asuinrakentamiselle. 

”Keilaniemi on yksi näkyvimmistä hankkeistamme ja samalla tärkeä käyntikortti”, Salo kertoo ylpeänä. ”Swecon testauspalveluiden raportit tulivat aina sovitusti ja ajallaan.” 

Lue lisää betonirakenteiden suunnittelusta