Yleistarkastus antoi vankat perustelut yksityistien sillan uusimiselle

Herransaareen vievän yksityistien silta Kouvolassa on asukkaiden ainoa yhteys mantereeseen. Swecon toteuttama yleistarkastus paljasti pitkälle edenneet vauriot, joiden perusteella silta päätettiin purkaa ja uusia viimeisen päälle uusimpien vaatimusten mukaan.

FAKTAT

Toimeksianto: yksityistien maantiesillan yleistarkastus 

 

Toteutusvuosi: 2019 

 

Asiakas: Herransaaren yksityistien tieosuuskunta 

Herransaaren silta sijaitsee yksityistiellä Siikavan kylällä Kouvolassa. Siltaa käyttävät sekä saaren 37 kiinteistön vakiasukkaat että 10 vuokramökin lomalaiset.”Kesäisin lapset kalastelevat sillalta ja liikenne on vilkkaampaa, mutta ympäri vuoden sillalla kulkee henkilöautojen lisäksi työkoneita ja traktoreita”, kertoo tieosuuskunnan puheenjohtaja Mika Immonen. Sillan kunnosta ja kantavuudesta on ollut saaressa puhetta jo pitkään, eikä esimerkiksi sillan leveys vastaa nykyvaatimuksia. ”Tieosuuskunta on vastuussa mahdollisista tapaturmista, joten halusimme tehdä asialle jotain ja nukkua yömme rauhassa.”

Yksityisteiden silloilla ei ole käytössä samanlaista tarkastusjärjestelmää kuin valtiolla, ja siksi siltojen kunnosta on harvoin ajantasaisia tietoja. ”Se hankaloittaa siltojen tarpeenmukaista korjaamista”, toteaa Swecon taitorakenteiden tarkastaja Jani Perttunen. Myös luovien ratkaisujen käyttö on hyvin yleistä yksityisteiden siltarakenteissa, ja Herransaaren siltakin rakennettiin aikoinaan saaren asukkaiden omin voimin ja saatavissa olleista materiaaleista.

”Sillassa on käytetty erikoisia ratkaisuja, kuten ontelolaattoja etumuureissa”, Perttunen sanoo. ”Rakenneratkaisut vaikuttavatkin paljon siihen, miten silta kestää jatkuvaa kosteusrasitusta sekä toistuvia jäätymis- ja sulamissyklejä.”

Silta todettiin purkukuntoiseksi

Saaren 1980-luvun alussa rakennetulle teräspalkkisillalle oli tarkoitus tehdä kattava erikoistarkastus. Perttunen huomasi kuitenkin jo sillan valokuvista huomattavia vaurioita.

”Silta on vasta peruskorjausiässä, mutta kantavissa rakenteissa eli teräsbetonipilareissa näkyi voimakasta halkeilua”, hän kertoo. ”Taustalla voi olla jo valuaikana syntyneitä mikrohalkeamia tai kuormitusperäisiä vaurioita.”

Siltojen yleis- ja erikoistarkastuksissa ei ainoastaan havainnoida vaurioita. ”Mietimme aina, miten vauriot on mahdollista korjata”, Perttunen sanoo. Tällä kertaa vaihtoehtoja ei ollut. ”Silta oli selvästi purkukunnossa, ja samaa mieltä oli paikalla käynyt ELY-keskuksen edustaja.”

Saaren asukkaat saavat entistä ehomman sillan

Tieto ei tullut tieosuuskunnalle suurena yllätyksenä, ja jo tarkastusvaiheessa mukaan projektiin otettiin Swecolta uuden sillan rakentamiseen tarvittavat asiantuntijat. ”Meidän oli helpointa hankkia samasta talosta kaikki tarvittavat erikoispalvelut ja luvat, joita ELY-keskus vaati. Olemmehan siltojen rakentamisessa itse ihan noviiseja”, Immonen toteaa.

Rakennesuunnittelija Mauri Kuvaja mietti asukkaiden kanssa uuden sillan rakennusvaihtoehtoja, ja swecolaiset huolehtivat myös maastomittauksista ja pohjatutkimuksista. ”Lopuksi rakennuttamisen asiantuntijamme kilpailuttavat ja valvovat urakan”, Perttunen sanoo. ”Uusi silta rakennetaan viimeisen päälle rakenne- ja ympäristövaatimusten mukaan.”

Koska silta on saaren asukkaille elinehto, tieosuuskunnan on mahdollista saada tukea uuden sillan rakentamiseen ELY-keskukselta, Jaalan kotiseutusäätiöltä ja Kouvolan kaupungilta. Pitkään asukkaat eivät ilman siltaa joudu rakennusvaiheessakaan pärjäämään.

”Uusi silta valmistetaan tehtaalla mahdollisimman pitkälle, ja esimerkiksi palkit tehdään valmiiksi ennen kuin vanha silta puretaan”, Immonen kertoo. Liikenne joudutaan sulkemaan vain kolmeksi päiväksi. ”Pian meillä on uusi ja turvallinen silta seuraavaksi 100 vuodeksi!”

Lue lisää esimerkkejä siltasuunnittelusta

"Meidän oli helpointa hankkia samasta talosta kaikki tarvittavat erikoispalvelut ja luvat, joita ELY-keskus vaati."
Mika Immonen, Herransaaren yksityistien tieosuuskunta