0 tulosta 0 yhteensä tuloksesta ""

Kaupunkipyöräilyn suosio jatkuu Helsingissä

Kuvaus

Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä

Asiakas

Helsingin kaupunki

Toimeksianto

Kaupunkipyöräjärjestelmän asemasuunnittelu ja koordinointi

Vuosi

Vuodesta 2016 lähtien

Responsible consumption and production

Kaupunkifillarit ovat tulleet Helsinkiin jäädäkseen! Kaupungin tavoitteena on kasvattaa pyöräilyn osuutta muiden kestävien liikkumismuotojen rinnalla. Helsingillä ja Espoolla on käytössä jo 4570 kaupunkipyörää ja 457 asemaa, joista 347 sijaitsee Helsingissä. Sweco on vastannut Helsingin kaupunkipyörien asemapaikkasuunnittelusta vuodesta 2016 alkaen.

Helsingin kaupungin tavoitteena on lisätä pyöräliikenteen osuutta 20 prosenttiin vuoteen 2035 mennessä. Yksi keinoista on kaupunkipyöräjärjestelmä, jonka asemapaikkasuunnittelussa Sweco on ollut mukana jo puolen vuosikymmenen ajan. Järjestelmään on tehty useita laajennuksia, ja tällä hetkellä käytössä alkaa olla lähes ihannemäärä sekä pyöriä että asemia.

”Keväällä 2021 järjestelmään tehtiin toistaiseksi viimeinen laajennus, ja 347 aseman verkosto kattaa nyt Östersundomia lukuun ottamatta koko kaupungin”, kertoo Swecon kaupunkipyöräasiantuntija Mikko Raninen. Palvelun kokoa on kasvatettu systemaattisesti, ja samaa tahtia yksittäisten pyörien käyttömäärät ovat tasoittuneet sopivalle tasolle alun räjähdysmäisen suosion jälkeen. ”Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet paikkansa ja suosionsa.”

Kaupunkipyörien käyttöaste on Helsingissä maailmanlaajuisesti erittäin korkea, ja palvelun kattavuutta lisää, että se on yhteensopiva Espoon kaupunkipyörien kanssa. Kaudella 2019 Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräjärjestelmien kausikäyttäjäksi kirjautui yli 60 000 henkilöä, ja matkoja poljettiin hulppeat 3,7 miljoonaa. Pandemiasta huolimatta koko kauden polkijoita on ollut myös vuonna 2021 noin 50 000. ”Matkoja tehdään edelleen kunnioitettavat 2,8 miljoonaa”, Raninen sanoo.

Hänen mukaansa kaupunkipyöräilystä on tullut pysyvä osa kestävää liikkumista ja suomalaista kaupunkielämää. ”Kaupunkipyörillä on selkeä rooli niin arkiliikkumisen palveluna, joukkoliikenteen matkaketjuissa kuin vapaa-ajan matkoilla. Esimerkiksi koronan takia moni kaupunkipyörän käyttäjä on tehnyt vähemmän arkimatkoja, mutta kuntoilun vuoksi pyöräily on lisääntynyt.”

Houkutteleva liikkumispalvelu tuo kaupunkiin eloa ja viihtyisyyttä

Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmän suunnittelussa on keskitytty parantamaan pyöräilyn mahdollisuuksia, helppoutta ja näkyvyyttä. Kaupunkipyörillä täydennetään erityisesti joukkoliikenteen matkaketjuja. ”Suosituinta pyörien käyttö onkin kantakaupungissa sekä metro- ja juna-asemien läheisyydessä”, Raninen toteaa.

Joka kolmas käyttäjä kertoo korvaavansa kaupunkipyörällä vähintään yhden automatkan viikossa. Ranisen mukaan onnistuminen on vaatinut pitkäjänteistä yhteistyötä suunnittelijoiden ja Helsingin kaupungin asiantuntijoiden välillä. ”Asemapaikkojen sijainnin, saavutettavuuden ja kapasiteetin kehittämisessä on hyödynnetty paikkatietoa, paikallistuntemusta ja kansainvälisiä tutkimuksia, ja tällä hetkellä lähin asema löytyy lähes aina enintään 300 metrin päästä.”

Kaupunkipyöräverkon suunnittelu keskelle tiivistä kaupunkiympäristöä on Ranisen mielestä aina sekä mahtavaa että haasteellista. Pyöräasemat on saatava mahtumaan rajalliseen kaupunkitilaan. ”On mielenkiintoista päästä vaikuttamaan siihen, miten kaupunkiympäristön muutoksilla vaikutetaan ihmisten tapaan liikkua ja hyödyntää pyöriä osana matkaketjuja.”

Haluatko tietää lisää kaupunkipyöräilystä Helsingissä? https://www.hsl.fi/kaupunkipyorat

Swecon kestävän liikkumisen asiantuntijat löydät täältä

 

Kuvat: HSL/Lauri Eriksson

Copy link
Powered by Social Snap