Uudistuva Lapin keskussairaala saa modernin logistiikkakeskuksen
Lapin keskussairaala laajenee kaksinkertaiseksi, ja uudisosat sijoittuvat laajalle alueelle kantasairaalan ympärillä. Swecon asiantuntijat auttoivat suunnittelemaan uudistuvaan sairaalaan tehokkaasti toimivan modernin logistiikkakeskuksen.
Lapin keskussairaalan pinta-ala laajenee ITU2022-allianssihankkeessa kaksinkertaiseksi. Vuonna 1988 valmistuneen kantasairaalan ympärille rakennetaan uusia tiloja niin psykiatriselle sairaalalle kuin niin sanotun kuuman sairaalan toiminnoille, kuten leikkaussaleille. Kesällä 2019 alueelle valmistui jo kauan kaivattu pysäköintitalo, ja syksyllä 2022 toiminnassa tulee olemaan koko sairaala-aluetta palveleva logistiikkakeskus. Tavoitteena on välttää ylimääräisiä askelia, vaikka välimatkat pitenevät.
”Laajalle alueelle levittäytyvässä matalassa sairaalassa etäisyydet ovat jopa 400 metriä, joten jos toimintaamme ei tehosteta, tarvitsemme logistiikkaa hoitamaan tuplamäärän henkilöitä”, kertoo Lapin sairaanhoitopiirin logistiikka-asiantuntija Riku Huhtinen.
Alun perin logistiikkakeskus ei kuulunut ITU2022-hankkeeseen, vaan logistiikkaa oli tarkoitus pyörittää kantasairaalasta käsin. Paraatipaikalle päätettiin kuitenkin rakentaa moderni logistiikkakeskus, jossa ei ainoastaan varastoida tavaraa, vaan valmistellaan toimitukset mahdollisimman pitkälle. Tilaa logistiikkakeskukselle saatiin varattua noin 680 neliötä.
”Se voi kuulostaa paljolta, mutta on logistiikkakeskukselle vähän”, toteaa Lapin sairaanhoitopiirin hankinta- ja logistiikkayksikön palveluesimies Janne Sarajärvi. ”Siksi tarvitsimme logistiikkakeskuksen tilasuunnitteluun ja toimintojen sijoitteluun asiantuntija-apua.”
Automaatiolla tuetaan työergonomiaa
Logistiikkakeskuksen toimintamallin suunnittelun alussa määriteltynä oli vain kahden hyllystöhissin eli automaattivaraston paikka sekä lastauslaiturin sijainti. Swecon sairaalalogistiikan asiantuntija Ville Ruuskanen laati logistiikkakeskukselle neljä vaihtoehtoista layoutia. Tavoitteena oli hyödyntää tilat mahdollisimman tehokkaasti. ”Keskukseen on saatava mahtumaan tavaran vastaanotto ja hyllytys sekä lähtevän tavaran keräily ja lähetysten valmistelu.”
Lisäksi tarvittiin paikat useille muille työtä avustaville laitteille, kuten lavan käärintäkoneelle ja rullakoiden vetolaitteille. ”Suunnitelma ulottui käytännön tasolla ihan yksityiskohtiin asti eli siihen, miten tavarat kannattaa sijoittaa kuormalavahyllykköön”, Ruuskanen sanoo.
Tilaaja pääsi pureskelemaan eri vaihtoehtoja ja valitsemaan niistä parhaan. ”En olisi uskonut, että tilat voidaan saada näin toimiviksi!” Sarajärvi toteaa ilahtuneena. Käyttöön saadaan monia tuttuja ratkaisuja, kuten vetotrukki, jätekuilut ja putkiposti, mutta myös uutta automaatiota. ”Saamme esimerkiksi lavojen pinoamislaitteen, joka parantaa työergonomiaa huomattavasti.”
Kesän kynnyksellä logistiikkakeskuksen hyllystöhissien asennukset ovat jo täydessä vauhdissa. ”Seuraavaksi suunnittelemme uusiin tiloihin toimivat prosessit, työkuvaukset ja toimintaohjeet, ja siihenkin toimintamallin suunnittelu antoi meille hyvän pohjan”, Huhtinen sanoo.
Tilavaraukset tulevaisuuden mobiiliroboteille
Seuraavaksi Ruuskanen auttoi asiakasta täyttöpalvelun ja sisäkuljetusten konseptoinnissa. Kuljetusautomaation esiselvityksessä käytiin yhdessä läpi sairaalan kuljetustarpeet ja tarjolla olevat vaihtoehdot. Toimintaa että ihmiset, tavarat ja koneet liikkuvat mahdollisimman lyhyitä matkoja, sujuvasti ja toisiinsa törmäilemättä.
”Logistiikkakeskuksen ja sairaalan eri osien välille on tulossa leveitä logistiikkaväyliä, ja pääosa kuljetuksista keskitetään 0-kerrokseen”, Huhtinen sanoo. Hisseillä noustaan eri kerroksiin optimaalisista kohdista, jolloin logistiikka näkyy sairaalassa mahdollisimman vähän.
Huhtinen arvostaa puolueettomalta asiantuntijalta saatuja tuoreita näkökulmia ja suunnittelua, jossa huomioitiin myös tulevaisuus ja mobiilirobottien tilavaatimukset. Roboteilla voidaan hoitaa esimerkiksi hoitotarvikkeiden ja välinehuollon instrumenttien kuljetuksia. ”Rullakot sijoitetaan logistiikkakeskuksen pohjaan niin, että robotiikan hyödyntäminen on mahdollista myöhemmin.”
Ruuskanen suositteli keskussairaalalle myös kuljetustenohjausjärjestelmää, mikä lisää sisälogistiikan hallittavuutta, tehokkuutta ja joustavuutta. ”Lisäksi tietojärjestelmät helpottavat raportointia ja kuljetusten jäljitettävyyttä.”
Yhteydenpito sairaalan logistiikan henkilöstön ja Swecon välillä oli tiivistä koko suunnittelun ajan. ”Mukaan osallistettiin ohjausryhmämme lisäksi suorittavan tason logistiikkatyöntekijöitä, mikä oli hieno asia”, Sarajärvi sanoo.
Kuvat: Verstas Architects