0 tulosta 0 yhteensä tuloksesta ""

Uusi monikäyttökampus tukee Vanhan Rauman puutalomiljöötä

Rauman vanhankaupungin kupeeseen on valmistumassa puuverhoiltu hybridirakennus, joka palvelee useita käyttäjäryhmiä koululaisista harrastuskerhoihin. Karin kampuksen rakennesuunnittelu, energiatehokas LVI-tekniikka ja sujuvat liikennejärjestelyt olivat Swecon asiantuntijoiden vastuulla.

Kevättalvella 2024 valmistuva Karin kampus on monipuolinen liikunta-, vapaa-aika- ja koulukeskus Unescon maailmanperintöluetteloon kuuluvan Rauman vanhankaupungin kupeessa. Laajan hankkeen taustalla olivat Nortamon peruskoulun sisäilmaongelmat.

”Kaupunki päätti laajentaa uimahallihanketta niin, että tiloja saatiin samaan rakennukseen myös koululle sekä musiikki- ja kansalaisopistolle”, kertoo Rauman kaupungin rakennuttajapäällikkö Kimmo Salminen. Kun kokonaisuuteen lisättiin vielä nuorisotilat, kampusta täydennettiin noin 1500 neliön liikuntahallilla 800 hengen katsomoineen.

Salminen pitää kampusrakennusta merkittävänä hankkeena niin kaupungille kuin kuntalaisille sen monipuolisuuden ja keskeisen sijainnin tähden. ”Keskustaan on matkaa vain 300 metriä, ja vieressä on kirjasto sekä urheilualue jää- ja harjoitushalleineen.”

Energiankierrätys vähentää ostoenergian tarvetta

Kun hankkeen suunnittelu kilpailutettiin vuonna 2018, Sweco valittiin rakenne- ja talotekniikan sekä liikennealueiden suunnittelijaksi selvistä syistä. ”Hinta ja laatu kohtasivat”, Salminen kiteyttää. Vankkaa kokemusta tarvittiin esimerkiksi uimahallien rakenne- ja LVI-suunnittelusta.

Rauman kaupunki määritteli tarkat energiatehokkuustavoitteet erillisen energiakonsultin ja monitavoiteoptimoinnin avulla. Ostoenergian kulutusta saatiin vähennettyä muun muassa uimahallin jätevesien ja ilmanvaihdon perusteellisella lämmön talteenotolla.

”Lämpöä otetaan talteen ensin IV-koneen kompressori-lauhdutinyksiköllä ja sen jälkeen vielä lämpöpumpuilla”, kertoo Swecon LVI-suunnittelujohtaja Jyrki Vuorio. Lämpöpumppujen lisäksi kampuksella käytetään kaukolämpöä, jonka paluuvedet pitävät piha-alueet sulana talvisin. ”Energiankierrätys vähentää ostoenergian tarvetta tuntuvasti.”

Rakennuksella on monia käyttäjäryhmiä, ja siksi tarpeenmukainen ilmanvaihto suunniteltiin useina toisistaan riippumattomina kokonaisuuksina. ”IV-koneita on yhteensä 36 kappaletta”, Vuorio laskeskelee. Suurimpaan osaan niistä on yhdistetty jäähdytys, joka huolehtii muun muassa koululuokkien miellyttävistä olosuhteista. Lisäksi käytössä on tilakohtaisia jäähdyttimiä.

Sisäolosuhteiden hallinta on erityisen tärkeää, koska uimahalli tuottaa kosteutta varsinkin lasipintaiseen ja korkeaan keskusaulaan. ”Ilmankierrätys ja puhallukset onkin suunniteltu niin, että ilma liikkuu riittävästi myös aulan yläosissa”, Vuorio sanoo. Erikoisratkaisuista hän nostaa esiin sprinklerijärjestelmän. ”Se käyttää ulkoisen vesilähteen sijaan uimahallin allasvesiä.”

Kaikkea talotekniikkaa ohjataan kokonaisvaltaisella rakennusautomaatiolla, jolle Rauman kaupunki antoi selkeät suunnitteluohjeet. Hiilidioksidimääriä ja lämpötiloja seurataan tilakohtaisesti, mutta säädetään vyöhykejaon mukaan. ”Monitavoiteoptimointi osoitti, että vyöhykekohtainen säätö on riittävä: eri tilat ovat käytössä kattavasti ja tasaisesti aamusta iltaan”, Salminen sanoo.

Puun, teräksen ja betonin hybridi

Karin kampus on yhdistetty arkkitehtonisesti vanhan Rauman puutalomiljööseen. Julkisivussa on käytetty massiivipuisia liimapuusäleitä. ”Niiden kiinnitykset suunniteltiin erikseen, jotta ne saatiin julkisivuun halutulla tavalla”, kertoo Swecon rakennetekniikan projektipäällikkö ja tietomallivastaava Janne Väinölä. Liimapuuta on käytetty myös keskusaulan ja uimahallin lasiseinien runkona.

Muuten rakennuksen runko muodostuu elementtiseinistä ja -pilareista sekä paikallavaletuista tai ontelolaattarakenteisista väli- ja yläpohjista. Liikunta- ja uimahallin katossa on myös järeitä teräsristikoita pitkillä jänneväleillä. ”Hitsatut WQ-ristikot vaativat erikoissuunnittelua, ja niiden päälle tuli vielä ontelolaatta”, Väinölä sanoo.

Kampuksen sydänalueena toimii keskusaula, josta näkee kaikkiin tiloihin. Aulan katon arkkitehtuuria tuetaan näyttävällä terästähtiristikolla, jonka onnistuminen varmistettiin kolmannen osapuolen tarkastuksella. ”Swecon ja kumppaneiden yhteistyö sujui hienosti, ja keskustelu oli kehittävää ja positiivista”, Salminen kiittelee.

Turvalliset kulkuväylät kaikille liikkujille

Kampus avautuu käyttäjille syksyllä 2024, ja silloin testataan myös liikennejärjestelyt, jotka Swecon liikennesuunnittelijat miettivät yhdessä maisema-arkkitehtien kanssa. ”Kaavan mukaiset pysäköintipaikat saatiin mahtumaan piha-alueelle ja pysäköintilaitokseen niin, että iso osa alueesta jää muuhun käyttöön, kuten lasten välituntialueeksi”, kertoo Swecon osastopäällikkö Mikko Suhonen tyytyväisenä.

Liittymäjärjestelyt kaduilta piha-alueelle toimivat niin autoilijoiden kuin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkökulmasta. Pysäköintialueelle opastetaan yhdestä liittymästä, ja huoltoliikenne käyttää omia liittymiään. Omat pysäköintipaikat löytyvät henkilöautoille, busseille, polkupyörille ja mopoille. ”Näin liikenne on sujuvaa ja turvallista sekä koulupäivien aikana että iltakäytössä”, Suhonen korostaa.

Havainnekuva: Rauman kaupunki ja Verstas Arkkitehdit

Ole meihin yhteydessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.