Urban Insight: Kävelyyn ja polkupyöräilyyn panostaminen kaupungeissa näkyy myös kauppojen kassavirrassa – Helsinki pärjää hyvin polkupyöräilyn eurooppalaisessa vertailussa

/siteassets/uutiset-2018/kaupunkifillari_770_380.jpg

Urban Insight: Kävelyyn ja polkupyöräilyyn panostaminen kaupungeissa näkyy myös kauppojen kassavirrassa – Helsinki pärjää hyvin polkupyöräilyn eurooppalaisessa vertailussa

15 toukokuuta 2018
Aktiivisten polkupyörän omistajien lisäksi myös kaupunkipyörät ovat kasvattaneet huimasti suosiotaan pääkaupunkiseudulla. Kesällä 2017 niillä poljettiin jo 1,5 miljoonaa matkaa. Pyöräily ja jalankulku parantavat kaupunkien ilmanlaatua ja tuottavat lisäksi muita taloudellisia hyötyjä sekä parantavat kaupunkien keskusta-alueiden turvallisuutta.

Monet Euroopan kaupungit on vuosikymmenien saatossa suunniteltu autoilun ehdoilla, toisissa on panostettu pitkäjänteisesti myös polkupyöräväyliin ja jalankulkijoihin. Uusimmassa Urban Insight -raportissa Urban Mobility on a Human Scale - Promoting and Facilitating Active Travel in Cities todetaan, että kävelyyn ja polkupyöräilyyn liittyviä sosiaalisia hyötyjä on pitkään aliarvioitu. Ilmanlaadun paranemisen, julkisten alueiden tehokkaan käytön ja aktiivisen elämäntyylin korostamisen lisäksi kävely ja polkupyöräily tarjoavat tärkeitä taloudellisia ja turvallisuuteen liittyviä hyötyjä.

”Kävelyn ja polkupyöräilyn taloudellisia hyötyjä ei tulisi aliarvioida. Jalankulkijat ja polkupyöräilijät kuluttavat nimittäin autoilijoita enemmän rahaa paikallisissa kaupoissa, kahviloissa ja ravintoloissa. Samalla he osallistuvat myös elinvoimaisen ja turvallisen kaupunkiympäristön luomiseen”, kertoo Jeroen Quee, Swecon liikkuvuuden asiantuntija Alankomaista.

Helsingissä on 1200 kilometriä polkupyöräväyliä – kaupunkipyörillä on ajettu jo 80 kertaa maapallon ympäri

Kaupungit ovat alkaneet enenevissä määrin tiedostaa jalankulku- ja polkupyöräliikenteen osuuden kasvattamisen hyödyt. Esimerkiksi Helsingin kaupunkiympäristön toimialan mukaan polkupyöräliikenteeseen sijoitetun pääoman tuotto on noin 7,8 euroa jokaista sijoitettua euroa kohden.

Helsingissä polkupyöräilijöiden määrä on kasvanut 10 000:lla kymmenen vuoden aikana – jo ennen kaupunkipyörien tuloa. Keskimäärin helsinkiläinen liikkuu pyörällä 270 kilometriä vuosittain. Kehitys on ollut vastaavaa myös monissa muissa Euroopan kaupungeissa.

”Kaupunkisuunnittelijat ympäri Euroopan pohtivat nyt, kuinka luoda jalankulkija- ja polkupyöräystävällisempiä yhteisöjä. Esimerkiksi Helsingissä kaupunkipyörät ovat tuoneet positiivista kehitystä koko pääkaupunkiseudulle ja kaupunkipyörien myötä polkupyöräilystä on tullut entistä luonnollisempi osa kaupunkiliikennettä. Viime kesänä kaupunkipyörillä poljettiin yli 3 miljoonaa kilometriä. Se on 80 kertaa maapallon ympäri!”, kertoo Mikko Raninen Swecolta. Raninen toimii projektipäällikkönä Helsingin kaupunkipyöräverkoston suunnittelussa.

Taustaa

Urban Insight keskittyy kaupunkikehityksen eri osa-alueisiin kansalaisten näkökulmasta. Sen perustan luovat Swecon asiantuntijoiden laatimat asiantuntijaraportit vuosittain vaihtuvasta teemasta. Vuoden 2018 teemana on Urban Move, joka käsittelee liikkuvuutta ja liikenteen kestävää kehitystä Euroopassa.

Nyt julkaistu raportti on saatavissa osoitteesta http://www.swecourbaninsight.com/urban-move/urban-mobility-on-a-human-scale/

Lisätietoa Urban Insight -hankkeesta osoitteessa http://www.swecourbaninsight.com/

#UrbanInsight, #UrbanMove, #ActiveTravel

 

Kuva: HSL/Lauri Eriksson