Urban Insight: Liikkuminen ja liikenne murroksessa monissa Euroopan kaupungeissa – Helsingissäkin liikkumista kehitetään palveluna

/siteassets/uutiset-2018/ui_report9_770_380.jpg

Urban Insight: Liikkuminen ja liikenne murroksessa monissa Euroopan kaupungeissa – Helsingissäkin liikkumista kehitetään palveluna

27 marraskuuta 2018
Yksityisautot ovat pitkään olleet yleisin kulkuväline suurissa kaupungeissa. Yhteisautoilu, kaupunki- ja sähköpyörät sekä itseohjautuvat ajoneuvot voivat kuitenkin haastaa yksityisautoilun valta-aseman.

Viimeiset 70 vuotta kaupunkisuunnittelu on tapahtunut pitkälti henkilöautojen ehdoilla. Julkiseen liikenteeseen tehdyt investoinnit sekä pyöräilyn ja kävelyn kasvava suosio ovat kuitenkin alkaneet horjuttaa henkilöauton valta-asemaa. Digitalisaatio, automaatio ja uudenlaisten sähköajoneuvojen saatavuus voivat muuttaa matkustamisen ja liikkumisen tapoja kaupunkiympäristöissä.

Swecon uusi Urban Insight -raportti kuvastaa suuntausta, joka on nousussa kaupungeissa kaikkialla Euroopassa. ”Combined mobility” -ratkaisujen avulla matkustajat voivat yhdistellä useita kulkuvälineitä ja liikennöintiratkaisuja kaupunkiliikkuvuuden helpottamiseksi. Aiempaa joustavamman liikkuvuuden lisäksi ihmisten on helpompi tehdä kestävämpiä valintoja yksilötasolla.

”Uudet liikenneratkaisut tulisi huomioida kaupunkikehityksen varhaisimmista suunnitteluvaiheista lähtien. Näin kaupunkilaiset voivat valita laajemmasta valikoimasta erilaisia liikkumismuotoja ja vähentää riippuvuuttaan henkilöautoilusta”, toteaa Swecon liikenneasiantuntija Sara Polle.

Useimmissa yhdistettyyn liikkuvuuteen panostavissa kaupungeissa on kehittynyt julkisen liikenteen verkosto, mutta joukkoliikenteen tukena on myös kaupunkipyörä- ja yhteisautoilujärjestelyjä sekä muita vastaavia ratkaisuja. Myös itseohjautuvia ajoneuvoja kehitetään vauhdilla, ja niiden odotetaan nousevan merkittävään asemaan tulevaisuudessa.

”Joukkoliikenne ja erilaiset yhteiskäytössä olevat kulkuvälineet sekä liikenteen palveluistuminen ovat kestävän kaupunkikehityksen kannalta ratkaisevia tekijöitä. On hienoa, että teknologia kehittyy ja itseohjautuvia kulkuneuvoja voidaan tulevaisuudessa käyttää nimenomaan tehostamaan julkista liikennettä. Itseohjautuvat autot eivät kuitenkaan ratkaise tilaongelmaa kaupungeissa niin kauan kuin suurella osalla väestöstä on yksityisauto. Sen vuoksi juuri MaaS-ratkaisut ovat avainasemassa tukemassa joukkoliikennettä. Kaupunkipyörät ovat yksi erinomainen esimerkki perinteistä joukkoliikennettä täydentävistä palveluista”, sanovat Swecon liikennesuunnittelijat Mikko Raninen ja Niklas Aalto-Setälä.

Yhdistetyn liikkuvuuden alla on kehitetty ”liikkuminen palveluna” (MaaS) -ratkaisuja. Niissä yhdistetään erilaisia liikennepalveluja, joiden varaus- ja maksujärjestelyt hoidetaan yhden sovelluksen kautta. Tällaisia palveluja on jo nyt käytössä Wienissä, Helsingissä ja Hannoverissa.

Taustaa

Urban Insight pohjautuu Swecon asiantuntijoiden raportteihin, jotka kattavat useita kaupunkikehityksen aihealueita asukkaiden näkökulmasta. Lue Urban Insight -raportti täältä.

Lisätietoa Urban Insight -hankkeesta osoitteessa http://www.swecourbaninsight.com/

EVÄSTEET

Käytämme kotisivuillamme evästeitä käyttäjien sivustokokemuksen parantamiseksi. Evästeillä emme kerää emmekä tallenna henkilökohtaisia tietoja. Hyväksymällä evästeet, pääset vierailemaan kotisivuillamme. Mikäli et halua, että laitteellesi tallennetaan evästeitä, voit muuttaa selaimesi asetuksia niiden estämiseksi.