Projektipäällikkönä Swecolla: ”Pyrin tekemään hommia leppoisalla asenteella ja kerralla kunnolla.”

/siteassets/uutiset-2019/timo_heloaro_770_380.jpg

Projektipäällikkönä Swecolla: ”Pyrin tekemään hommia leppoisalla asenteella ja kerralla kunnolla.”

11 marraskuuta 2019
Timo Heloaro toimii teräsrakenneasiantuntijana ja projektipäällikkönä Swecon siltaprojekteissa ympäri Suomen. Työmaat vaihtelevat kaupunkikeskustoista metsäerämaihin.

Kuka olet ja mitä teet Swecolla?

Olen Timo Heloaro ja työskentelen Helsingin Ilmalassa siltatyömaiden teräsrakenneasiantuntijana ja projektipäällikkönä. Aikaisemmin toimin suunnittelijana teollisuudessa, ja pääsääntöisesti yksittäiset siltaprojektit ovat teollisuus- tai vaikkapa kauppakeskusprojekteja pienempiä.

Työn vaativuus tuleekin siitä, että samaan aikaan on meneillään useita projekteja. Toinen haaste on, ettei rakennelaskelmia tehdä vain itseä tai rakenteiden optimointia varten. Kolmas osapuoli, kuten viranomaiset tai toinen suunnittelutoimisto, tarkastaa suunnitelmat, jonka jälkeen ne arkistoidaan. Laskelmien pitää kestää ulkopuolista arvostelua.

Millaisia terässiltojen rakennusprojektit ovat?

Terässillat ovat usein tavanomaisesta poikkeavia köysi- tai teräs-betoniliittopalkkisiltoja. Siltaprojekteja on ympäri Suomen ja jokainen projekti on kuin yö ja päivä.

Tällä hetkellä työpöydälläni on Iin kunnassa sijaitsevaan Jakkukylään rakennettava Skandinavian pisin riippusilta. Jänneväliltään 180-metrisen jalankulku- ja pyöräilysillan ansiosta lapset voivat kulkea koulumatkansa turvallisesti ja omatoimisesti ilman taksikyyditystä.

Kouvolassa valmistui juuri samantyyppinen projekti. Suunnittelimme jänneväliltään 50-metrisen teräsriippusillan Repoveden kansallispuiston erämaahan metsäpolkujen keskelle. Silta korvaa noin vuosi sitten sortuneen vanhan narusillan. Uudella sillalla voi ajaa huoletta vaikka moottorikelkalla. Projekti vaati paljon yhteistyötä Metsähallituksen kanssa, koska työmaalle ei päässyt koneilla. Helikopterikuljetuksia harkittiin puolivakavissaan koko projektin ajan, mutta pääasiassa materiaalit saatiin kuljetettua polkuja ja vesiteitä pitkin.

Mitä projektipäälliköltä vaaditaan siltahankkeissa?

Siltahankkeissa tehdään tiivistä yhteistyötä arkkitehtien, taiteilijoiden, urakoitsijoiden ja konepajojen kanssa. Projektin loppuvaiheessa työmaalta alkaa usein tulla puheluja, kun piirustuksia on tarkennettava tai yhteensovitettava. Urakointivaiheessa projektipäällikön pitää olla tavoitettavissa myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Toimiva yhteistyö vaatii minusta ennen kaikkea huumorintajua, joustavuutta ja aitoa mielenkiintoa tekemiseen. Työmoraalin pitää olla kunnossa. Haluamme tehdä aina mahdollisimman hyvää jälkeä, ja silloin ei kannata huiskia ja hätiköidä. Parempi on pyrkiä tekemään hommia leppoisalla asenteella ja kerralla kunnolla.

 

Tämä haastattelu on osa Projektipäällikkönä Swecolla -artikkelisarjaa. Lue aiemmin julkaistut haastattelut täältä: https://www.sweco.fi/uutiset