Lumonin parvekelasituskonseptia tehdään Pohjois-Amerikassa tutuksi virtuaalikierroksella

/siteassets/palvelumme---our-offer/rakennetekniikka/projektit/lumon/lumon_parvekelasit_770_380.jpg

Lumonin parvekelasituskonseptia tehdään Pohjois-Amerikassa tutuksi virtuaalikierroksella

24 marraskuuta 2020
Lumonin parvekelasituskonseptista muokattiin ensimmäinen virtuaalimalli viime vuonna. Pohjois-Euroopan markkinoille suunnattu malli luo aidon tilantunnun, ja siksi myös ympäröivä maisema on osa kokemusta. Pohjois-Amerikan markkinoille räätälöitiin syksyllä oma VirtualSite™-malli ja sen pohjalta toteutettiin virtuaalikierros, jonka avulla uuden tuotteen esittely onnistuu 15 sekunnissa.

Swecon VDC-palvelujen asiantuntijat laativat Lumonille viime vuonna ensimmäisen VirtualSite™-mallin parvekelasituskonseptin esittelyyn Pohjois-Euroopassa. Mallilla onnistuttiin tuomaan esiin, miten kokonaisvaltaisesti lasitukset vaikuttavat parvekkeen tilantuntuun.

”Virtuaalimalli osoittaa Lumonin asiakaslupauksen toteen käytännössä”, kiteyttää Swecon XR-teknologiapäällikkö Jyri Tuori. Kolmiulotteisessa virtuaalimallissa seistään keskellä marraskuista sadetta. Yhdellä napin painalluksella parveke saa suojakseen Lumonin lasitukset, ja sadepisarat jäävät ulkopuolelle. ”Kokemus parvekkeen käyttömahdollisuuksista muuttuu täysin.”

Virtuaalimallin aitous on tehnyt vaikutuksen myös alan ammattilaisiin. Lumonin myyntiedustajat luulivat aluksi, että lasitettu virtuaaliparveke oli lasittamatonta suurempi. ”Pyysin heitä levittämään kätensä ja arvioimaan tilaa ennen ja jälkeen. Parvekkeen koko pysyi samana!”

Virtuaalikierrokset laajensivat virtuaalimallin käyttöä

Koronan takia virtuaalimallia ei päästy esittelemään VR-laseilla suunnitellusti. Erinomaisesti toimivaa työkalua ei kuitenkaan haluttu heittää hukkaan. ”Saimme Swecon asiantuntijoilta idean kotisivuilla toimivista 360-kuvista ja virtuaalimallin esittelystä virtuaalityöpöydällä, esimerkiksi Teamsissä”, kertoo Lumon Oy:n kehitysjohtaja Risto Kivioja.

Lumonin asiakkaat ympäri maailman pääsevät nyt kokemaan parvekelasitusten tuoman muutoksen Lumonin kotisivuilla vaikkapa älypuhelimella tai tabletilla. ”Idea jatkojalostui uudeksi käyttötavaksi, joka voi osoittautua jopa alkuperäistä monipuolisemmaksi”, Kivioja sanoo.

Virtuaalimallin ympäristö räätälöitiin uudelle kohderyhmälle

VirtualSite™-mallista haluttiin kehittää Pohjois-Amerikan markkinoille oma versio. ”Parvekelasitukset ovat esimerkiksi Kanadassa suunnittelijoille, arkkitehdeille ja rakennuttajille varsin uusi ja tuntematon asia”, Kivioja sanoo. Edes viranomaiset eivät tiedä, pitäisikö lasitettua parveketta käsitellä rakennuksen julkisivuna vai tuulettuvana ulkotilana, kuten Suomessa. ”Nyt meillä on visuaalinen työkalu, jolla pystymme esittelemään asian nopeasti 15 sekunnissa.”

Parvekemaisema muokattiin sopimaan kanadalaiseen suurkaupunkinäkymään, jotta malli herättää oikeanlaisia mielikuvia. Maisemassa näkyy pilvenpiirtäjiä ja vesistön takana korkeat vuoret. ”Mallia tullaan hyödyntämään parvekelasitusten esittelyssä lännessä Vancouverin seudulla ja idässä Torontossa, jossa on myös Lumonin tehdas”, Kivioja kertoo.

Ratkaisu ilmastonmuutoksen haasteisiin kaupunkirakentamisessa

Virtuaalimalli tuo esiin lasitetun parvekkeen hyödyt tuulisissa ja sateisissa olosuhteissa, jotka ovat ilmastonmuutoksen myötä totta muuallakin kuin korkeissa pilvenpiirtäjissä. ”Lasitettu parveke on pienen kaupunkikodin suojainen ja viihtyisä lisähuone”, Kivioja sanoo. Lasitukset myös vaimentavat melua, suojaavat auringolta ja pidentävät parvekkeen rakenteiden käyttöikää.

Kestävän kehityksen teemat ovatkin osa Lumonin parvekelasituskonseptia. Ensimmäinen hiilijalanjälkilaskenta tehtiin jo kahdeksan vuotta sitten. ”Tuotteidemme elinkaari on noin 25 vuotta, ja materiaalit ovat lähes 100-prosenttisesti kierrätettäviä”, Kivioja korostaa. Lasitettu parveke säästää myös energiaa. ”Lasitukset maksavat itsensä takaisin kolmessa vuodessa, ja parvekelasitusten hiilijalanjälki kompensoituu 2,6–4,2 vuodessa energiasäästöjen muodossa.”

Sweco luo asiakkailleen mahdollisuuksia ottaa käyttöön uusia teknologioita aivan markkinoiden etulinjassa. ”Lumon vie tuote-esittelyjä uuteen suuntaan ja osallistaa asiakkaat tuotteen osto- ja valintaprosessiin. Asiakkaita kannustetaan itse kokeilemaan ja kokemaan”, Tuori toteaa.

Parveke- ja terassilasien valmistaja Lumon avasi parvekelasimarkkinat Kanadassa, josta uutisoitiin viime viikolla.