Mobiilirobotit tehostavat kuljetuksia myös vanhoissa sairaaloissa

/siteassets/uutiset-2020/robotiikka_sairaalassa_770_380.jpg

Mobiilirobotit tehostavat kuljetuksia myös vanhoissa sairaaloissa

18 toukokuuta 2020
Lukuisissa suomalaisissa sairaaloissa on lähivuosina suunnitelmissa ottaa käyttöön mobiilirobotteja: itsenäisesti tavaraa kuljettavia koneita. Mobiilirobotit osaavat väistää esteitä ja ihmisiä, ja ne kuljettavat tavaroita tehokkaasti myös 1970-luvun sairaaloissa.

Mobiilirobottien suurimmat hyödyt saavutetaan yksinkertaisten ja säännöllisten kuljetusten automatisoinnissa. Samat ratkaisut toimivat niin terveydenhuollossa kuin teollisuudessakin.

”Suomen ensimmäiset sairaaloiden mobiilirobotit hankittiin Seinäjoen keskussairaalaan”, kertoo Swecon logistiikka-asiantuntija Ville Ruuskanen. Robotit ovat täyttäneet tehtävänsä niin hyvin, että niiden määrää ollaan lisäämässä kymmeneen. ”Robotit kuljettavat hoitotarvikkeita keskusvarastosta, ruokaa osastoille ja välinehuollon instrumentteja toimenpideyksiköihin. Lääkekuljetuksille on oma kärry, jossa on sähköinen lukitus- ja käyttäjähallinta.”

Robotti kiertää esteet ja ihmiset

Monissa Euroopan sairaaloissa kuljetuksia on automatisoitu raskaasta teollisuudesta tutuilla vihivaunuilla. Mobiilirobotti on toiminnoiltaan ja käytettävyydeltään niitä selvästi kehittyneempi.

”Robotti kiertää esteet, toisin kuin vihivaunu, ja hakee sopivan reitin perille ilman rakennukseen tehtäviä kiinteitä asennuksia”, Ruuskanen sanoo. Robotti ei myöskään tarvitse avukseen ihmisiä, joten tavarakuljetuksia voidaan siirtää yöaikaan, jolloin käytävillä ei ole ruuhkaa.

Robotti ajastetaan tekemään 24/7-vakiokuljetuksia tai kertaluonteisia tehtäviä. ”Robotti kantaa turvallisesti 50–500 kilon kuormia myös kaltevissa ja ahtaissa tiloissa sekä samoissa tiloissa ihmisten kanssa. Jos ajastettuja töitä ei ole, robotti latautuu telakassaan.”

Esteettömyys miellyttää myös koneälyä

Kunhan langattomat yhteydet ovat kunnossa, robotit käyttävät itsenäisesti hissejä ja ovia. Lisäksi robotit hallitsevat hyvät käytöstavat. ”Henkilöhisseissä robotti antaa ihmisille aina etuoikeuden, ja siksi hissin luona saattaa joskus odotella vuoroaan useampi robotti!”

Tärkeintä robottien sujuvalle käytölle on tilojen esteettömyys. Jos käytävät on tukittu tavaralla, robotin matkanteko hidastuu. Kuljetettavan tavaran pitää myös olla ajallaan saatavilla. ”Jos laatikko tai kärry ei ole ajallaan oikeassa paikassa, robotti jatkaa matkaa ja kulkee sille annetun reitin ilman kuormaa.”

Robotit sopivat uusiin ja vanhoihin sairaaloihin

Mobiilirobotteja voidaan hyödyntää sekä uusissa että olemassa olevissa sairaaloissa. ”Esimerkiksi Seinäjoen keskussairaalassa suuri osa infrasta on 1970-luvun lopulta”, Ruuskanen sanoo. Järjestelmän hankinta- ja elinkaarikustannukset pystytään laskemaan tarkkaan. ”Järjestelmän takaisinmaksuaika on tyypillisesti 5–7 vuotta.”

Uusissa sairaaloissa tavara- ja henkilöliikenne ohjataan yleensä eri reiteille. ”Kun robottien tilavaatimukset huomioidaan etukäteen, tehokkuus saadaan maksimoitua ja takaisinmaksuaika on lyhyempi”, Ruuskanen korostaa. ”Esimerkiksi Laakson yhteissairaalassa Helsingissä roboteille on suunniteltu omat tavarankuljetushissit, jotka kulkevat eri kerrosten logistiikka-auloihin.”

Mielekkäät logistiikkatehtävät jäävät ihmisille

Robotit eivät vie ihmisten töitä, vaikka logistiikan työnkuva muuttuu. ”Kaikkein yksinkertaisimpia tehtäviä voidaan siirtää koneille, jolloin ihmiset saavat keskittyä mielekkäämpiin töihin”, Ruuskanen sanoo. ”Esimerkiksi Seinäjoella ei ole irtisanottu ketään robottien takia.”

Robottien mahdolliset hyödyt käydään läpi tarkkaan jo esiselvitysvaiheessa. ”Tutkimme, miten tilat sopivat roboteille ja paljonko kuljetuksia niille voidaan siirtää”, Ruuskanen toteaa. Hankintavaiheessa Swecon asiantuntijat auttavat valitsemaan kokonaisedullisimman järjestelmän. ”Tunnemme toimittajat ja tiedämme, mitä hankinnassa kannattaa ottaa huomioon.”

Käyttöönottovaiheessa asiantuntijat vastaavat projektinjohdosta tai tarjoavat lisäresursseja. Yhteistyö voi jatkua myös käyttöönoton jälkeen. ”Autamme esimerkiksi robottikuljetusten tehostamisessa ja järjestelmän laajentamisessa”, Ruuskanen sanoo.