Projektipäällikkönä Swecolla: ”Poikkeuksellisten siltojen tarkastus huikeissa maisemissa on työn kohokohtia”

/siteassets/uutiset-2020/jani-perttunen-770_380.jpg

Projektipäällikkönä Swecolla: ”Poikkeuksellisten siltojen tarkastus huikeissa maisemissa on työn kohokohtia”

19 marraskuuta 2020
Taitorakenteiden tarkastus- ja tutkimusosaston projektipäällikkö Jani Perttunen reissaa siltojen perässä ympäri Suomen. Kesät kuluvat usein maastossa, ja syksyllä raportoidaan tuloksista. Viime kesänä tarkastajat ajoivat Tornionjokilaaksossa rautatiesiltojen ääreen suljettuja ratoja pitkin fatbikeillä.

Kuka olet ja mitä teet Swecolla?

Olen Jani Perttunen ja toimin osasto- ja projektipäällikkönä Swecon asiantuntijapalveluissa. Vastaan tarkastus- ja tutkimusosastolla erilaisten taitorakenteiden, pääasiassa betoni-, puu- ja terässiltojen, tarkastuksista yli vuosikymmenen kokemuksella.

Mikä sinua kiehtoo juuri silloissa?

Olen toiminut asiantuntijana myös erilaisissa kiinteistöihin liittyvissä tehtävissä, mutta siltamaailma on tuntunut aina jotenkin monumentaaliselta ja vetänyt sitä kautta puoleensa. Asiakkaitamme ovat pääasiassa julkishallinnolliset organisaatiot, kuten kunnat, Metsähallitus ja ELY-keskukset. Suuret organisaatiot voivat olla vaikeita hahmottaa, mutta nekin muodostuvat ihmisistä, ja juuri heidän kanssaan me teemme töitä.

Pidän siitä, että työhöni kuuluu reissaamista ja maisemat vaihtuvat. Tarkastusmatkoilla toimitaan aina parina tai ryhmänä ja vietetään yhdessä myös aamut ja illat. Se lisää tiimin sisäistä kanssakäymistä ja helpottaa kokemuksen ja tiedon jakamista.

Teemme paljon töitä Väyläviraston ratasiltahankkeissa, jolloin pääsemme edistämään kestävää liikennettä ja infrarakentamista. Pystynkin vaikuttamaan työlläni siihen, että rataverkko pysyy hyvässä kunnossa. Autamme asiakkaitamme määrittämään siltojen korjaustarpeen laajuuden ja ajankohdan, jolloin siltoja ei korjata liian aikaisin tai liian myöhään, ei liian paljon tai liian vähän.

Minkälaisissa projekteissa olet mukana tällä hetkellä?

Teimme kesän aikana kenttätöitä ympäri Suomen, ja nyt raportoimme tuloksista asiakkaille. Toteutimme sekä maantiesiltojen että rautatiesiltojen yleis- ja erikoistarkastuksia. Yleistarkastuksissa siltarakenteet tarkastetaan pääosin silmämääräisesti. Erikoistarkastus antaa tarkempaa tietoa sillan peruskorjausta varten, ja tarkastukseen kuuluu myös mittauksia ja näytteenottoa.

Erikoistarkastuksissa vastaan tuli pari erityisen vaativaa maantiesiltaa, jotka ovat aina työn kohokohtia. Tervolaan Kemijoen yli vuonna 1975 valmistunut teräspalkkisilta on todella pitkä, liki 500-metrinen, ja sen rakennekin on poikkeuksellinen. Nykyään vastaavat sillat tehdään liittorakenteisina niin, että betonilaatta ja teräspalkisto toimivat yhdessä. Tervolan sillassa liittorakennetta ei ole.

Samaan tarkastuskierrokseen kuului myös Vanttauskosken voimalaitoksen patosilta Kemijoen yli. Se on poikkeuksellisen monimuotoinen maantiesilta, jonka alusrakenteet liittyvät suoraan voimalaitoksen patorakenteisiin. Padon putoamiskorkeus on vedenpintaan suurimmillaan 33 metriä.

Maisemien puolesta tarkastin kesän aikana huikeita siltapaikkoja Tornionjokilaaksossa Lapin rautatiesiltojen ja -rumpujen yleistarkastusprojektissa. Ratasiltojen luo voi olla haastava päästä, mutta junaliikenne oli Lapissa koronan takia kesällä poikkeuksellisen hiljaista, ja saimme pitkiä lupia kulkea radalla. Kollegan ehdotuksesta vuokrasimme sähköavusteiset fatbiket, joilla ryskyttelimme menemään radalla. Ne toimivat niin hyvin, että ensi kaudelle hankimme omat!

Tämä haastattelu on osa Projektipäällikkönä Swecolla -artikkelisarjaa. Lue aiemmin julkaistut haastattelut täältä >>