30/10/2025

Reading time: 4min

UV

Ulla Värre

MS

Mari Saario

Mihin ensimmäinen suomalainen merituulivoimaa koskeva SOVA vastaa?

merituulivoima Vastuullisuuskonsultointi SOVA Ympäristövaikutukset

Vihreän siirtymän investoijat etsivät kuumeisesti sijoittumispaikkoja merituulivoimalle. Suomi vastaa tarpeeseen selvittämällä SOVA-prosessilla talousvyöhykkeen merialueita. Miten ensimmäistä SOVA-arviointia voi hyödyntää ja miten sinäkin voit vaikuttaa prosessiin?

Swecon vastuullisuuskonsultit ovat työstäneet työ- ja elinkeinoministeriölle Suomen ensimmäistä talousvyöhykkeelle sijoittuvan merituulivoiman SOVA-arviointia. Nyt käynnissä on julkinen ja kansainvälinen kuuleminen talousvyöhykkeen merituulivoima-alueista ja SOVA-lain mukaisesta ympäristöselostuksesta.

Kaikilla merituulivoiman rakentamisesta kiinnostuneilla on siis mahdollisuus saada uutta tietoa siitä, miten merituulivoima vaikuttaa ympäristöön. Kuuleminen kokoaa yhteen laajalti eri sidosryhmien kysymyksiä ja huolia, mikä antaa kattavan näkemyksen siitä, minkälaisilla ehdoilla merituulivoimaa voidaan tulevaisuudessa sijoittaa Suomen talousvyöhykkeelle eli avomerialueille.

Suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arviointia (SOVA) koskeva ensimmäinen lausunto- ja kuulemiskierros oli kesällä. Se liittyi arvioinnin toteuttamiseen, ja lausuntoja saatiin yli 40 taholta. Seuraavaksi eri sidosryhmät voivat ottaa kantaa päätösluonnokseen ja valmiiseen selostukseen ympäristövaikutuksista.

Myös sinä voit vaikuttaa päätöksentekoon edelleen jättämällä lausunnon.

Mitä SOVA arvioi – ja mitä ei?

SOVA-menettelyssä arvioidaan hallinnollisten päätösten, kuten valtiollisten suunnitelmien, kunnan laatiman kaavan, maakuntastrategian tai toimenpideohjelman, ympäristövaikutuksia etukäteen. Lain mukaan arvioinnin tulokset vaikuttavat suunnitelman sisältöön ja siihen, miten ympäristölle haitallisia vaikutuksia seurataan ja minimoidaan suunnitelmaa toteutettaessa.

Merituulivoiman SOVA koskee päätösluonnosta, jonka valtioneuvosto on laatinut neljästä mahdollisesta merituulivoima-alueesta Selkämerellä ja Perämerellä. SOVA ohjaa siis päätösluonnoksen sisältöä ja toteutusta, ei vielä varsinaista merituulivoiman rakentamista.

Lopputuloksena syntyy ympäristöselostus, joka kertoo mm.

  1. Neljän arvioitavan alueen luonnon nykytilan.
  2. Eri toteutusvaihtoehtojen ympäristö- ja yhteisvaikutukset voimalan esiselvitysvaiheesta rakentamiseen, tuotantoon, ylläpitoon ja purkamiseen.
  3. Keinot, joilla todennäköisesti merkittäviä vaikutuksia voidaan lieventää.
  4. Mittarit, joilla luonnontilaa on mahdollista seurata.

Arviointi ei korvaa myöhempiä merituulivoiman hankekohtaisia YVA-menettelyjä (Ympäristövaikutusten arviointi), eikä se koske suoraan muualle avomerelle tai rannikoille sijoittuvia tuulivoimahankkeita. Jo ensimmäisen kuulemisen perusteella on kuitenkin tullut selväksi, että sidosryhmillä on huolia ja tietotarpeita erityisesti avomerialueiden tuulivoimahankkeista.

Toteutumatta jättämiselläkin on seurauksia vihreään siirtymään

SOVA-menettelyyn kuuluu ajatus nollavaihtoehdosta, jossa suunnitelma ei toteudu. On mahdollista, että merituulivoiman sijoittaminen sallitaan yhdellä, useammalla tai ei yhdelläkään tutkituista merialueista. Silloin meriluonto pysyy tältä osin ennallaan, ja ympäristön tilaa seurataan näillä alueilla vain sen mukaan, miten julkisilla tahoilla on resursseja perustutkimukseen ja tilakehityksen valvomiseen.

0-vaihtoehdollakin on yhteiskunnallisia seurauksia. Jos Suomen talousvyöhykkeelle ei rakenneta merituulivoimaa, vastaava uusiutuva energia on saatava jostakin muualta – jos ilmastotavoitteista ja vihreän siirtymän hankkeista halutaan pitää kiinni. SOVAssa on käsitelty lyhyesti vihreän vedyn tuotannon ja merituulivoiman yhteyttä.

Vihreä siirtymä tarvitsee ”moottorin”, ja siksi merituulivoiman rakentamisella tai rakentamatta jättämisellä on vaikutuksia vihreän siirtymän investointeihin. Me Swecolla etsimme tapoja tuoda SOVA-prosessissa kertynyttä tietoa kaikkien vihreän siirtymän toimijoiden hyväksi.

Seuraava blogitekstimme kuvaa SOVA:n tuloksia ja niiden merkitystä. Muista ilmoittautua webinaariin ja tutustu selosteeseen!

Ulla Värre, vastuullisuuskonsultti, ulla.varre@sweco.fi
Mari Saario, vastuullisuuskonsultti, mari.saario@sweco.fi

Swecon arviointiryhmä:

Ulla Värre, Arvioinnin projektipäällikkö ja merellisten toimialojen asiantuntija

Mari Saario, Arvioinnista vastaava johtaja ja investointien vastuullisuuden asiantuntija

Niilo Salmela ja Atte Lindqvist, Meribiologian ja ekologian asiantuntijat

Mikko Helminen, Yhteiskunnallisten vaikutusten asiantuntija

Emma Kuusela-Opas, Ympäristösääntelyn ja sidosryhmätyön asiantuntija

Susanna Sepponen, Hallinnon suunnitelmien ja ohjelmien arvioinnin asiantuntija

Lisätietoja SOVA-arvioinnista työ- ja elinkeinoministeriön verkkosivulla

Merituulivoimaan liittyvät palvelumme

Vastuullisuuskonsultoinnin palvelumme

 

Aloitetaan vastuullisuusmatka yhdessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.