Sweco mukana Väylät ja liikenne -tapahtumassa 10.9.-11.9.
Väylät & Liikenne -tapahtuma on Suomessa liikennealan merkittävin tapahtuma, joka kokoaa joka toinen vuosi yhteen liikennesektorin konsultit, asiantuntijat ja päättäjät.
Tule mukaan Väylät & Liikenne -tapahtumaan, niin tiedät mistä huomenna puhutaan. Tavataan Lahdessa! Swecolaiset löydät näyttelytilasta osastolta 27.
Swecolaisilla on tapahtumassa yhteensä seitsemän puheenvuoroa
Keskiviikko 10.9.
Kuljetusketjut kriittisenä infrastruktuurina, Tuomas Raivio
Klo 13.00 Pääsali
Esitys tarkastelee kuljetusketjujen roolia kriittisenä infrastruktuurina, niiden kohtaamia uhkia sekä keinoja lisätä kuljetusketjujen resilienssiä. Kuljetusketjut ovat olennainen osa huoltovarmuuden ekosysteemiä, sillä ne yhdistävät tuotannon, jakelun ja kulutuksen. Ne mahdollistavat perustarvikkeiden, kuten ruoan, lämmityksen ja lääkkeiden saatavuuden sekä tärkeiden palveluiden, kuten terveydenhuollon ja julkisen liikenteen, toiminnan. Kuljetusketjut ovat yhteiskunnan toimivuuden selkäranka, ja niiden häiriöt voivat nopeasti heijastua laajasti talouteen ja arkeen. Kuljetusketjut muodostuvat yhtäältä horisontaalisista tekijöistä kuten eri kuljetusmuodoista sekä niitä yhdistävistä hubeista, ja vertikaalisesti kuljetusverkostoista, niihin liittyvistä taitorakenteista, kuljetuskalustosta, lastinkäsittelylaitteista, välivarastoista ja vastaavista. Kuljetusketjut ovat hyvin monimutkaisia, kansainvälisiä ja pitkiä. Jatkuvasti etenevä digitalisaatio mahdollistaa varastojen pienentämisen ja fyysisen korvaamisen sopimuksilla, ja automaatio tuo kustannushyötyjä. Kuljetusketjuihin liittyy useita kuljetusten tuotannontekijöiden toimitus- ja arvoketjuja. Kuljetusketjut ovat riippuvaisia muista kriittisistä infrastruktuureista, kuten sähkö- ja energiaverkoista, tietoliikennejärjestelmistä ja omista kuljetusketjuistaan, mikä tekee niistä varsin haavoittuvia monimutkaisissa kriisitilanteissa. Globalisaation myötä toimitusketjujen monimutkaisuus on kasvanut. Kuljetusketjuihin kohdistuu useita riskejä, kuten ilmastonmuutoksen myötä mahdollisesti tulevat luonnonkatastrofit mutta myös kyberhyökkäykset, pandemiat ja hybridiuhat. Nämä uhat voivat aiheuttaa merkittäviä häiriöitä kuljetusketjujen toimintaan, mikä puolestaan vaikuttaa yhteiskunnan perustoimintojen jatkuvuuteen. Esityksessä kuvataan kuljetusketjujen keskeiset rakenteet kriittisen infrastruktuurin näkökulmasta, sekä tilastotiedon valossa hahmotetaan tavaraliikenteen ja henkilöliikkumisen merkitystä ja vaikeutumista erilaisissa uhkaskenaarioissa. Case-esimerkkien avulla konkretisoidaan tapahtuneita tilanteita ja niiden hoitoa. Erityisesti kuvataan omaisuudenhallinnan ja jatkuvuussuunnittelun merkitystä riskien tunnistamisessa, niihin varautumisessa ja järjestelmän resilienssin vahvistamisessa.
Poikkeustilanteisiin varautuminen – case Kehä III, Sanna Lamberg
Klo 15.00 Pääsali
Kehä 3 on yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä väylistä ja poikkeustilanteen sattuessa väylällä voi olla melkoinen kaaos. Tähän pyritään vastaamaan koko väylän kattavalla varareittisuunnitelmalla, jonka avulla erityisesti raskas liikenne voidaan ohjata ennalta määritellylle reitille mahdollisimman turvallisesti ja hallitusti. Tule kuuntelemaan, mitä kaikkea varareitin suunnittelussa tulee ottaa huomioon ja miten sitä on sovitettu kaupunkiympäristöön.
Torstai 11.9.
Liikenteen rauhoittaminen ja katuhierarkia -keskustelu, puheenjohtajana Eeropekka Lehtinen, keskustelemassa mukana Liisa Mustonen
Klo 9.00 Haapa
Liikenteen rauhoittaminen ja katuhierarkia – paneelikeskustelussa käydään läpi, miksi liikenneverkon hierarkiaa tarkastellaan ja liikennettä rauhoitetaan paikalliskaduilla. Voisiko liikenteen rauhoittamistoimilla olla vaikutusta kaupunkielämään, keskustojen elinvoimaan ja jopa kansanterveyteen? Voiko ajoneuvoliikenteen sujuvuus parantua rauhoittamistoimien myötä? Läsnäolijat pääsevät kuulemaan, mitkä ovat liikenteen rauhoittamisen keskeiset hyödyt eri kulkumuotojen ja kaupunkielämän kannalta. Osallistujat keskustelevat ratkaisuista, joilla liikennettä rauhoitetaan Euroopan muissa kaupungeissa ja siitä, miten ne voisivat toimia Suomessa. Kuulijat pääsevät oppimaan liikennesoluista, katuhierarkiasta ja käytännön ratkaisuista sekä siitä, miten liikenteen rauhoittamista voi lähteä toteuttamaan. Aihe on erityisen ajankohtainen, koska kaupunkien keskustojen elinvoima ja liikenneratkaisut nousevat jatkuvasti keskusteluun.
Mikroliikkumisen turvallisuus ja yleisyys -keskustelu, mukana Jere Sipponen
Klo 9.00 Metsänhaltija
Tervetuloa kuuntelemaan ainutlaatuista ja tärkeää paneelikeskustelua mikroliikkumisen turvallisuudesta ja yleisyydestä Metsänhaltija -saliin torstaina 11.9. klo 9 – 10! Tämän hetken keskeiset aiheet, kuten mikroliikkumista koskeva lakimuutos ja huolestuttava kasvu alaikäisten sähköpotkulautaonnettomuuksissa, tekevät keskustelusta erityisen ajankohtaisen ja merkityksellisen. Paneeliin osallistuvat Heikki Kallio Poliisihallituksesta, Pekka Stenman Tampereen kaupungilta sekä Hannu Oskala VOI Technology Oy:sta. Keskustelun moderaattoreina toimivat Inkeri Parkkari Traficomilta sekä Jere Sipponen Sweco Finland Oy:stä.
Työnaikaiset liikennejärjestelyt -keskustelu, Ossi Jalonen
Klo 13.00 Haapa
Työnaikaiset liikennejärjestelyt -keskustelu antaa kuulijalle katsauksen työnaikaisten liikennejärjestelyjen ohjeistukseen, toteutukseen ja arviointiin. Lisäksi keskustelussa käsitellään, miten työnaikaisten liikennejärjestelyiden toimintatapoja voitaisiin kehittää entistä paremmiksi.
Vihreän siirtymän hankkeiden vaikutukset yhteiskuntaan, Dan Ronimus ja Mikko Suhonen
Klo 13.00 Honka
Esityksessä luodaan katsaus suunnittelijoiden työpöydät viime vuosina vallanneisiin vihreän siirtymän hankkeisiin ja niiden yhteiskuntaan kohdistuvien vaikutusten arvioinnin käytäntöihin. Ajankohtaisessa esityksessä keskitytään erityisesti tuulivoima-, aurinkovoima- vety- ja biokaasuhankkeisiin, joilla on osittain yhteneviä ja toisaalta eriäviä vaatimuksia sekä vaikutuksia. Esityksessä pohditaan hankkeiden maantieteellistä jakautumista niiden potentiaalisesti kasautuvia maankäytöllisiä yhteisvaikutuksia. Vaikutustarkastelua laajennetaan valtakunnalliselle tasolle ja sitä kautta herätellään keskustelua siitä, mitkä ovat vihreän siirtymän hankkeiden kokonaisvaikutukset yhteiskunnallemme. Vaikutukset ovat usein hyvin erilaisia riippuen siitä tarkastellaanko hankkeen välitöntä lähiympäristöä vai esimerkiksi välillisiä vaikutuksia isompiin viitekehyksiin. Onnistutaanko laajemman mittakaavan ympäristöhyödyt ja toisaalta muutokset, jotka saattavat olla epämiellyttäviä tai vaikeita paikallisille yhteisöille tasapainottamaan riittävällä tavalla? Miten kansalliset tavoitteet ja paikalliset vaikutukset voidaan sovittaa yhteen niin, että sekä ympäristö, ihmisten hyvinvointi sekä talouden näkökulmat otetaan riittävällä tavalla huomioon?
Hankkeiden hyväksyttävyyttä rakennetaan viestimällä, Jatta Tuomikoski
Klo 13.30 Puusepän verstas
Helsingin seudun uusi ja yhteinen kaupunkipyöräpalvelu, Eeropekka Lehtinen ja Eva Lodenius (Kaupunkiliikenne Oy)
Klo 13.30-14.00 Puusepän sali
Esityksessä käydään läpi, miten Helsinki aikoo kehittää nykyistä huippusuosittua kaupunkipyöräpalveluaan entistä toimivammaksi osaksi seudun asukkaiden arkea. Esityksessä kerrotaan uuden palvelun tavoitteista, ominaisuuksista sekä hankintaprosessista.
Peruuntuntut puheenvuoro 11.9. klo 13.30: Suunnitelmat ymmärrettäväksi kaikille – case Espoo–Salo -oikorata, Terhi Koskinen