Mikroliikkumisen lainsäädäntö tarjoaa kunnille työkalut liikkumispalvelujen parempaan ohjaamiseen
Mikroliikkumispalvelut, erityisesti yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat, ovat vakiinnuttaneet paikkansa kaupungeissa ja katukuvassa. Yhteiskäyttöisillä sähköpotkulaudoilla tehtiin Suomessa vuonna 2023 yli 16 miljoonaa matkaa (Traficom 2024). Palvelut tarjoavat kestävän ratkaisun useisiin matkatarpeisiin.
Uusi lainsäädäntö parantaa liikenneturvallisuutta
Palvelujen suosion kasvu on kuitenkin tuonut mukanaan haasteita liikenneturvallisuuteen, esteettömyyteen ja kunnossa- sekä puhtaanapitoon. Nykyiset ohjeistukset ja säännöt eivät olleet riittäviä tapaturmien poistamiseksi. Kaupungeilla ei ole ollut keinoja haittojen ehkäisemiseksi. Kesällä 2025 voimaan astunut mikroliikkumisen lainsäädäntö antaa kunnille työkaluja mikroliikkumispalveluiden ohjaamiseen ja haasteiden ehkäisyyn.
Mikroliikkumisen laki tarjoaa kunnille uusia työkaluja
Lakiuudistus koskee liikennepalvelulakia mikroliikkumisluvan osalta ja tieliikennelakia laitteiden ikä- ja promillerajan, päihtymisvalvonnan sekä suojakypärän käyttösuosituksen osalta. Mikroliikkumislupa on näistä kunnille olennaisin uudistus. Mikroliikkumislupa tarkoittaa, että mikroliikennepalveluista tulee luvanvaraisia kunnan hallinnoimalla alueella. Tämä koskee yhteiskäyttöisiä polkupyöriä, kevyitä sähköajoneuvoja sekä moottorilla varustettuja polkupyöriä.
Lupaehdot kunnan tarpeisiin
Kunta voi määritellä mikroliikkumisluvan ehdot paikallisten tarpeiden mukaan. Mikroliikkumislupa on pakollinen, jos kunnassa halutaan mikroliikkumispalveluita. Lupaehdot voivat koskea ajonopeuksia, pysäköintiä, käyttöalueita, laitteiden lukumääriä, käyttöaikoja, sovelluksen ominaisuuksia tai anonymisoidun tiedon välittämistä kunnalle. Tämä mahdollistaa mikroliikkumispalvelujen paremman integroinnin liikennejärjestelmään.
Liikkumisdatan merkitys palvelujen kehittämisessä
Yksi mielenkiintoinen lupaehto koskee anonymisoidun käyttötiedon välittämistä kunnalle. Liikkumisdata tarjoaa kunnalle tietoa paikallisten asukkaiden matkatarpeista ja reiteistä. Dataa voidaan hyödyntää investointi- ja saneeraushankkeiden priorisointiin sekä muiden liikkumispalveluiden kehittämiseen.
Lakiuudistus tarjoaa kunnille uusia työkaluja mikroliikkumisen haasteiden ehkäisemiseksi. Kun haasteet ehkäistään tehokkaammin, liikkumispalveluiden hyödyt tulevat paremmin esille. Monet kaupungit ja kunnat ovat hakeneet lykkäystä mikroliikkumisluvan käyttöönottoon, jotta lupaehtojen valmistelu voidaan tehdä huolellisesti ja kunnalle parhaalla mahdollisella tavalla.
Siirtymäajan päättyessä 1.1.2026, Suomessa alkaa uusi mikroliikkumisen aika.
Eeropekka Lehtinen, projektipäällikkö, kestävä liikkuminen, eeropekka.lehtinen@sweco.fi