Tornionjoen silta talvella.

Tornionjoen ratasilta sai Vuoden silta 2025 -palkinnon

Julkaistu: 6.11.2025

Kilpailun tuomariston mukaan Tornionjoen ratasilta on esimerkillinen kohde, jossa tekninen, esteettinen ja kulttuurinen arvokkuus kohtaavat. RIL myöntää Vuoden silta –tunnustuspalkinnon vuosittain kohteelle, joka edustaa korkealuokkaista ja laadukasta suomalaista sillankorjausosaamista.

”Tornionjoen ratasilta on vaativa kantavuuslaskenta- ja korjauskohde, joka ilmentää poikkeuksellisen hyvää siltaosaamista Suomessa. Korjattu silta on kaunis, vakuuttava ja ympäristön kanssa sopusoinnussa”, toteaa kilpailun tuomariston puheenjohtaja Ville Alajoki.

Sweco vastasi sillan korjaussuunnittelusta ja sillan rakenteiden avartamisesta sähkölangoille.

“Tornionjoen ratasilta on kohteena valtakunnallisesti merkittävä yhteiseurooppalaisen rautatieliikenteen näkökulmasta, ja siksi nyt tehty sähköistäminen teki hankkeesta merkittävän. Sillan avartamis- ja korjaussuunnittelu vaativat suunnitteluryhmältä poikkeuksellista osaamista ja suunnittelutyössä otettiin huomioon sekä Väyläviraston että Trafikverketin vaatimukset. Lämmin kiitos tästä tunnustuksesta, on arvokasta, että korjaussuunnittelutyömme saa tämänkaltaista arvostusta”, pääsuunnittelija Sami Noponen sanoo.

Kohteen erityispiirteenä on kahden maan käytäntöjen ja ohjeiden huomioiminen. Tornionjoen ratasilta sijaitsee osittain Suomen puolella ja osittain Ruotsin puolella, joten se on yhteisomistuksessa maiden kesken. Siten hanke on ollut esimerkki poikkeuksellisen laajasta maiden välisestä yhteistyöstä. Radan kehittämisen suunnittelu toteutettiin Swecolla Suomen ja Ruotsin yhteistyönä, koska huomioon on otettava esimerkiksi kaksi raideleveyttä. Raideyhteys maiden välillä parantaa huoltovarmuutta, ja mahdollistaa myöhemmin henkilöliikenteen käynnistämisen. Hankkeeseen kuului lisäksi rataosan sähköistys, henkilökuljetuslaiturien rakentaminen ja tasoristeyksien turvallisuuden parantaminen.

Kilpailun tulokset julkistettiin 6.11.2025 Paasitornissa Helsingissä. Tunnustuksen saajan valitsee RILin Sillat ja erikoisrakenteet -tekniikkaryhmä. Tuomaristo perusteli valintaansa myös osaamisen kehittämisen näkökulmasta. Hankkeen aikana luotiin uutta tietoa ja ohjeistusta, mikä kasvattaa suomalaista siltaosaamista sekä hyödyttää tulevaisuuden korjaushankkeita. RIL myöntää vuosittain Vuoden silta -palkinnon kohteelle, joka edustaa korkealuokkaista ja laadukasta suomalaista siltasuunnittelu- ja sillanrakennusosaamista. Vuodesta 2001 jaetulla palkinnolla halutaan nostaa sillansuunnittelun tasoa maassamme. Kilpailussa huomioidaan uudiskohteiden lisäksi myös ensiluokkaiset korjatut siltakohteet.

Lisätietoja:
Sami Noponen, pääsuunnittelija, sami.noponen@sweco.fi 

Siltasuunnittelu

  • Projektipäällikkö ja vastuusuunnittelija: Sami Noponen, Sweco
  • Teräsrakennesuunnittelijat: Timo Heloaro, Jami Qvisen ja Vesa Toppila, Sweco
  • Geosuunnittelijat: Heikki Komulainen, Tuomo Passi ja Raisa Aromaa, Sweco
  • Muut asiantuntijat: Antti Rantanen ja Jörgen Andersson, Sweco

Tornijoen ratasilta:

  • koostuu 3. erilaisesta teräsristikosta
  • Rakentamisvuosi: 1917
  • Pääurakoitsija: Kreate Oy
  • Tilaaja: Väylävirasto ja Trafikverket, Terhi Honkarinta, Jukka Päkkilä