0 tulosta 0 yhteensä tuloksesta ""

Metsä Groupin Äänekosken tehdasalueelle suunnitellaan uutta Kerto LVL -tehdasta

Sweco toteutussuunnittelijaksi Metsä Groupin Äänekosken Kerto LVL -tehtaaseen

Julkaistu: 20.12.2023

Metsä Group on valinnut Swecon toteutussuunnittelijaksi Äänekoskelle rakennettavaan kertopuutehtaaseen, joka tuottaa Kerto LVL palkki- ja levytuotteita vähähiiliseen rakentamiseen. Pääasiassa eurooppalaista rakennusteollisuutta palvelevan tehtaan tuotannon on arvioitu käynnistyvän vuoden 2026 toisella vuosipuoliskolla.

Kerto LVL -tehdas rakennetaan osaksi Äänekosken olemassa olevaa energia- ja resurssitehokasta tehdasintegraattia, jossa tuotannossa syntyvät sivuvirrat ja puun jalostusarvo voidaan hyödyntää täysimääräisesti. Uuden tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on noin 160 000 kuutiota kertopuuta.

“Tämä on ollut Swecolle innostava projekti ja luonteva jatkumo yhteistyöllemme Metsä Groupin kanssa Äänekoskella. Aloitimme suunnittelun jo kaksi vuotta sitten osallistumalla esi- ja perussuunnitteluvaiheisiin. Olemme pystyneet tarjoamaan projektiin laaja-alaista osaamistamme suurten teollisuusinvestointien suunnittelusta sekä paikallistuntemusta aiemmista Metsä Groupille tekemistämme projekteista”, Swecon Teollisuus ja energia -toimialan johtaja Erik Skogström sanoo.

Sweco vastaa tehdashankkeen toteutussuunnittelusta. Kokonaisuus sisältää rakennesuunnittelun, sähkösuunnittelun, layout- ja laitossuunnittelun, instrumentointi- ja automaatiosuunnittelun, turvallisuussuunnittelun, ICT-suunnittelun, LVI-suunnittelun, prosessisuunnittelun, paloteknisen suunnittelun, hulevesisuunnittelun, geosuunnittelun, turvallisuussuunnittelun sekä tietomallikoordinoinnin. Hanke tulee työllistämään noin 100 Swecon asiantuntijaa.

”Meillä on vahva luottamus Swecon osaamiseen ja resursseihin aiemmista yhteisistä projekteistamme. Onkin luontevaa, että jatkamme yhteistyötämme myös tässä hankkeessa Äänekosken tehdasalueen kehittämiseksi”, sanoo Metsä Woodin toimialajohtaja Jaakko Anttila.

Sweco vastasi myös vuonna 2017 käynnistyneen Äänekosken biotuotetehtaan suunnittelusta, ja nyt suunniteltavassa kertopuutehtaassa tullaan hyödyntämään tehdasalueen tarjoamia synergiaetuja.

”Esimerkiksi kertopuun valmistusprosessin tarvitsema höyry tuotetaan Äänekosken biotuotetehtaalla ja prosessissa muodostuvaa lauhdetta hyödynnetään rakennuksen lämmitykseen. On erittäin hienoa olla mukana suunnittelemassa resurssitehokasta tuotantolaitosta, jonka materiaalitehokkaat kertopuutuotteet varastoivat hiiltä ja pienentävät rakentamisen hiilijalanjälkeä”, kertoo Swecon yksikönjohtaja Tuulamari Helaja.

Lisätietoja:
Erik Skogström, toimialajohtaja, Teollisuus ja energia, Sweco, puh. 040 0828912, erik.skogstrom@sweco.fi
Tiina Varhee, mediakontakti, Sweco, puh. 040 723 1231 ext.tiina.varhee@sweco.fi