04/11/2024

Reading time: 4min

SL

Suvi Lahtikankare

Uudistettu teollisuuspäästödirektiivi ja sen vaikutukset

Uudistettu teollisuuspäästödirektiivi, niin kutsuttu IED 2.0, tuli voimaan elokuun alussa. Teollisuuspäästödirektiivi on merkittävin eurooppalaisen teollisuuden ja suurmaatalouden päästöjä ohjaava direktiivi. Direktiivimuutos on osa Euroopan komission julkaisemaa Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa sekä pyrkimyksiä kohti ilman, veden ja maaperän saasteettomuutta eli nollapäästötavoitetta. IED 2.0:n yleisenä tavoitteena on minimoida saastumisen vaikutukset ihmisten terveyteen ja ympäristöön vähentämällä suurista teollisuuslaitoksista ja eläinsuojista aiheutuvia päästöjä. Teollisuuspäästödirektiivi on Suomessa laitettu täytäntöön ympäristönsuojelulailla ja teollisuuslaitoksilta vaadittavalta ympäristöluvalla, jossa asetetaan kunkin teollisuuslaitoksen päästöjä koskevat lupamääräykset.

Uusia toimijoita teollisuuspäästödirektiivin sääntelyn piiriin

Noin 40 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä ja 20 prosenttia ilman ja veden epäpuhtauksista on peräisin teollisuuspäästödirektiivillä säännellyistä laitoksista, kuten voimalaitoksista, jalostamoista ja jätelaitoksista. Uudistetun teollisuuspäästödirektiivin piiriin kuuluvat jatkossa myös useat aikaisemmin tältä osin sääntelemättömät päästölähteet, muun muassa kaivostoiminta, akkuteollisuus ja kaatopaikat. Jatkossa sääntelyn piiriin kuuluvat myös EU:n suurimmat ja saastuttavimmat tehosika- ja siipikarjatilat, joiden osuuden on arvioitu olevan noin 30 prosenttia EU:n sikaloista ja siipikarjatiloista. Näille aloille laaditaan myös parhaita käytettävissä olevia tekniikkoja koskevat vaatimukset eli niin kutsutut BAT-päätelmät vertailuasiakirjoineen.

Direktiivin valmisteluvaiheessa ehdotusta direktiivin soveltamisalalaajennusta kritisoitiin, sillä katsottiin, että se ei tuo ympäristöhyötyjä, koska päästöjen rajoittaminen ja parhaan käyttökelpoisen tekniikan hyödyntämisen vaatimus sisältyvät jo nykyisiin kansallisiin lupa- ja ilmoitusmenettelykäytäntöihin. Toisaalta myönteisenä vaikutuksena nähtiin se, että sääntely tasapuolistaa tuotantovaatimuksia eri puolilla unionia.

Innovaatioita ja uusia työkaluja kohti hiiletöntä kiertotaloutta

IED 2.0:n puitteissa tiukennetaan päästöjen vähentämistä koskevia sääntöjä esimerkiksi kiristämällä päästöjen raja-arvoja ja poikkeusten myöntämisehtoja. Samalla, kun päästörajoja ja poikkeamismahdollisuuksia tiukennetaan, lupaillaan myös virtaviivaistettuja lupamenettelyjä ja innovaatiomyönteistä sääntely-ympäristöä.

Komission mukaan lupien joustavuus antaa edelläkävijöille mahdollisuuden testata ja ottaa käyttöön uusia tekniikoita ja siten edistää teollisuuden vihreää kehitystä eli siirtymää kohti kierotaloutta sekä ilman, veden ja maaperän saasteettomuutta. Teollisen muutoksen ja päästöjen innovaatiokeskus (INCITE) kerää tietoa innovatiivisista saastumisen hallintaratkaisuista ja muutosvoimaisista teknologioista.

Kansalaisten tiedonsaannin ja osallisuuden lisääminen

Direktiivimuutoksella pyritään edistämään kansalaisten tiedonsaantia teollisuuden päästöistä sekä osallistumismahdollisuuksia päästöjä koskevaan päätöksentekoon. Tiedonjakamisessa on kuitenkin huomioitava liikesalaisuuksien suoja, jota ei ole tarkoitus kaventaa.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana on direktiiviin otettu ensimmäistä kertaa EU:n ympäristölainsäädännön historiassa ihmisten oikeus hakea korvausta laittoman saastumisen aiheuttamasta terveysvahingosta. Tällä muutoksella on arvioitu olevan merkittävä vaikutus Suomessa omaksuttuun vahingonkorvausjärjestelmään, ja onkin mielenkiintoista seurata keskustelua, jota syntyy direktiivin kansallisessa täytäntöönpanossa eli sen sisällön ja tavoitteen sisällyttämisessä kansalliseen lainsäädäntöön. Vaikka Suomen virallinen kanta ryhmäkanteen ulottamisessa myös ympäristövahinkojen korvaamiseen on ollut varovaisen epäileväinen, voidaan sillä osaltaan vahvistaa haitankärsijän asemaa ja oikeuksia. Näyttökysymykset työllistänevät jatkossakin.

IED 2.0:n kansallinen täytäntöönpano tapahtuu seuraavan parin vuoden aikana. Uudet velvoitteet tulevat sovellettaviksi asteittain. Tuleviin muutoksiin on hyvä varautua jo ennakolta. Meillä Swecolla on laaja-alaista kokemusta teollisuuslaitosten ympäristöluvista ja niiden päivittämisestä muuttuvan maailman mukana. Eri alojen asiantuntijamme ovat mielellään tukenasi arvioimassa, vaikuttavatko direktiivimuutokset yrityksesi toimintaan. Olethan yhteydessä niin autamme juuri teille sopivien ratkaisujen löytämisessä!

Kirjoittaja Suvi Lahtikankare toimii Swecolla ympäristölakiasiantuntijana, suvi.lahtikankare@sweco.fi

 

Lähteet:

L_202401785FI.000101.fmx.xml (europa.eu)
1 (valtioneuvosto.fi)
Industrial and Livestock Rearing Emissions Directive (IED 2.0) – European Commission (europa.eu)
Teollisuuden päästöt: neuvostolta päivitetyt säännöt ympäristönsuojelun parantamiseksi (europa.eu)
About us | INCITE (europa.eu)
Asiantuntijalausunto: U 50/2022 vp Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi teollisuuden päästöistä (teollisuuspäästödirektiivin muuttaminen) – MTK

 

Ole meihin yhteydessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.