Kauppakeskus Seppä
Matalaenergiakohde Kauppakeskus Seppä on otettu avosylin vastaan Jyväskylässä
Kauppakeskus Seppä on vastaus monen keskisuomalaisen toiveisiin. Puolilämpimästä pysäköintihallista pääsee suoraan kauppakeskukseen ja Prismaan, ja palveluihin kuuluu maakunnan laajin ravintolamaailma. Rima oli korkealla myös rakenne- ja LVISA-suunnittelussa.
Kauppakeskus Seppä valmistui vuonna 2017 Seppälän Prisman kylkeen Jyväskylässä. Kauppakeskuksen omistaa LähiTapiola-ryhmän neljä eri yhtiötä. ”Etsimme paikallisesti merkittäviä kohteita kehittyvillä kaupunkialueilla, ja Sepässä moni asia vain loksahti kohdalleen”, kertoo LähiTapiolan kiinteistöpäällikkö Jussi Roine. ”Teimme hankkeessa yhteistyötä S-ryhmän kanssa, ja Prisma-konsepti tukee näin kokonaisuutta.”
Kauppakeskus suunnitellaan muuttumaan ja uudistumaan
Keski-Suomen suurimman kauppakeskuksen rakenne- ja LVISA-suunnittelu oli Swecon vastuulla. ”Konsepti muuttui moneen otteeseen, mutta muutos onkin kauppakeskuksissa pysyvää”, toteaa Swecon rakennetekniikan yksikönpäällikkö Markus Sääskilahti. ”Moderni kauppakeskus muuttuu oikeastaan heti valmistuttuaan tilamuutoskohteeksi.”
Rakennetekniikan näkökulmasta haastavinta oli ennakoida eri liiketilojen kuormia. Siksi Sepästä tehtiin tarkka kuormituskaavio. Lisäperustuksia tarvittiin muun muassa eri paikkaan siirtyneille liukuportaille ja Alkolle. ”Valoimme kellariin kaksi lisäseinää, joilla varmistettiin, että rakenteet kantavat suuremman päivittäistavarakauppakuorman.”
Talotekniikkaakin jumpattiin kauppakeskuksen avaamiseen asti. ”Etenimme liiketila kerrallaan vuokralaisten varmistuttua”, kertoo Swecon LVIA-tekniikan suunnittelujohtaja Heljo Hakulinen. ”Suurimmilla vuokralaisilla on tarkat ohjeet esimerkiksi brändin mukaiselle valaistukselle.”
Helppo muunneltavuus käytön aikana varmistettiin muun muassa toteuttamalla tilakohtaisia jäähdytyslaitteita ohjaavat lämpötila-anturit langattomina. ”Nyt niitä voidaan helposti siirtää, lisätä tai poistaa”, Hakulinen sanoo. Muuntojoustavuutta parantaa myös noin 150 jäähdytyslaitteen asennus tiedonsiirtoväylään. ”Lämpötila-anturit ja jäähdytyslaitteet eivät ole fyysisesti naimisissa keskenään, vaan säätöalueita voidaan muuttaa vapaasti ohjelmallisesti.”
Hanke herätti yhteistoiminnallisen hengen
Tilaajan tarpeet tarkentuivat projektin edetessä, ja suunnittelu ja työmaa etenivät rinnakkain erittäin kireässä aikataulussa. ”Koko suunnitteluryhmältä vaadittiin elastisuutta, jotta jokaisella oli nopeasti ajatus siitä, mitä tilaajan päätös tarkoittaa kunkin kohdalla”, Sääskilahti sanoo.
Hankkeessa alettiinkin noudattaa yhteistoiminnallisia työskentelytapoja, ja Hakulisen mieleen on jäänyt erityisesti hankkeen me-henki. ”Keskustelu oli jatkuvaa suunnittelijoiden, urakoitsijoiden ja tilaajan välillä. Käytännössä ratkaisut yhteensovitettiin ensin ja suunniteltiin vasta sitten!”
Sepästä luotiin myös kattava yhdistelmätietomalli tekniikkaväylineen ja kuormituskaavioineen. Viikkopalavereissa käytettiin apuna visuaalisia ”liikennevaloja”, jotka kertoivat, kuka sai edetä milläkin osa-alueella. ”Kaikki venyivät yhteisen päämäärän eteen, ja monella viikolla olin itsekin enemmän Sepän työmaakopissa kuin toimistolla”, Sääskilahti naurahtaa.
Pysäköintihallin hybridijärjestelmä säästi kymmeniä tuhansia euroja
Kauppakeskukseen kuuluu 600 auton ja 110 pyörän puolilämmin pysäköintihalli, jossa on asiakkaille ilmainen ja samalla Keski-Suomen suurin sähköautojen latauspiste. Käyttömukavuutta parantaa pilarien ja seinien pieni lukumäärä. ”Pisin ontelolaatta on 16,8 metriä, joten halli on poikkeuksellisen avara ja mukava käyttää”, Sääskilahti sanoo tyytyväisenä.
Pysäköintihalliin suunniteltiin myös lämmön talteenotolla varustettu ilmanvaihdon ja savunpoiston hybridijärjestelmä. Ilmanvaihdon puhaltimet vaihtavat tarvittaessa suuntaa ja ilmanvaihtojärjestelmä muuttuu savunpoistojärjestelmäksi. ”Investointisäästö oli tilaajalle kymmeniä tuhansia euroja”, Hakulinen laskee.
LEED Platina -ympäristösertifikaatti takaa, että säästöjä syntyy myös käytön aikana. Seppä on matalaenergiakohde, jonka aurinkovoimala oli valmistuessaan Suomen suurin. ”Vettä säästetään ekotehokkailla vesikalusteilla, ja ilmanvaihto toimii hiilidioksidipitoisuusmittausten perusteella aina tarpeenmukaisella teholla”, Hakulinen sanoo.
Liikenteen solmukohtaan on helppo tulla maakunnasta autolla ja lähialueilta kävellen, pyörällä ja julkisilla. ”Seppä on Jyväskylän ensimmäinen alusta asti kauppakeskukseksi rakennettu kauppakeskus, joten tilat ovat kompaktit, mutta helpot hahmottaa”, Roine toteaa. ”Energiaa ei hukata mihinkään turhaan.”
Keskisuomalaiset ovatkin ottaneet Sepän avosylin vastaan. Kävijämäärät kehittyivät jopa koronavuonna, jolloin Sepässä kävi noin 2,8 miljoonaa asiakasta. ”Kauppakeskus on täyteen vuokrattu, ja myös vuokralaispysyvyys on erinomaisella tasolla”, Roine sanoo tyytyväisenä.