0 tulosta 0 yhteensä tuloksesta ""

Keilaniemi Next

Keilaniemi Next aloitti metrokorttelin rakentumisen Espoon Keilaniemessä

NCC:n Keilaniemi Next aloitti metrokorttelin rakentumisen Espoon Keilaniemessä. Ensimmäisenä rakennuksena kortteliin valmistunut Next saa vähitellen rinnalleen lisää arkkitehtonisesti näyttäviä asuin- ja toimistotorneja. Swecolta hankkeessa mukana rakenne- ja elementtisuunnittelu, sähkö- ja LVI-suunnittelu sekä BREEAM-suunnittelu.

NCC on luomassa Keilaniemen metrokortteliin vaikuttavaa hybridirakentamisen kokonaisuutta. Ensimmäisenä valmistui 11-kerroksinen Next, ja seuraavaksi suunnitteilla on 30-kerroksinen asuin- ja toimistotorni, joka tuo lisää korkeaa hybridirakentamista Tapiolan palvelujen, metroaseman ja meren äärelle.

”Tavoitteenamme Keilaniemen metrokorttelin kehittämisessä on puistokannen ja Keilaniementien välisten kulkuyhteyksien parantaminen sekä virikkeellisen kaupunki- ja työympäristön luominen liike- ja palvelutiloineen”, toteaa NCC:n projektijohtaja Pirkka Pikkarainen. Hybridirakentaminen tuo osaltaan myös uudenlaista dynamiikkaa alueen käyttöön ja luonteeseen.

NCC:n tavoitteena oli luoda Nextistä muuntojoustava ja moderni toimistorakennus, joka taipuu yhtä lailla yhden suuren vuokralaisen kuin useamman toimijan käyttöön elinkaarensa aikana. Erityishuomiota kiinnitettiin tilojen muunneltavuuteen, energiatehokkuuteen ja kestävään kehitykseen. Kohteen BREEAM Excellent -tasoinen energiatehokkuus on varmistettu muun muassa aurinkopaneeleilla, sähköautojen latauspisteillä ja monilla muilla älykkäillä taloteknisillä ratkaisuilla. Rakennukselle on laskettu myös hiilijalanjälki.

Erikoisuutena kallistuva julkisivu

Swecoon nykyään kuuluva Optiplan aloitti Nextin rakennesuunnittelijana jo luonnosvaiheessa. Pääasiassa toimistotalon runko on betonia, mutta arkkitehtonisesti erikoislaatuisessa kallistuvassa julkisivussa käytettiin myös teräsliittorakenteita. Liitokset olivat kautta linjan monimutkaisia ja monien palkkien päät viistettyjä. ”Rakennesuunnittelijat varmistivat kokonaisstabiliteetin massiivisella porrastornilla, jonka 30-senttiset betoniseinät jäykistävät koko rakennuksen”, kertoo Swecon projektipäällikkö Anssi Lindqvist.

Nextin väestönsuojat päätettiin sijoittaa poikkeuksellisesti rakennuksen ensimmäiseen ja toiseen kerrokseen. Väestösuojien lujuus-, jäykistys- ja stabiliteettilaskenta olikin vaativa tehtävä, mutta ratkaisun ansiosta asemakaavan edellyttämät autopaikat voitiin toteuttaa samalle tontille, väestönsuojien alle kellariin. Suunnittelu toteutettiin luonnosvaiheesta alkaen tietomallipohjaisesti, ja huomioon otettiin myös Länsimetron tunnelien ja Kehä I:n tietomallit.

”Länsimetron tunnelihan kulkee aivan Nextin lähellä”, Lindqvist sanoo. Maanalaisissa osissa rakenneratkaisuja pohdittiin yhdessä geosuunnittelijoiden kanssa, koska rakennuksen alapohja on merenpinnan tasolla. Huomioon piti ottaa myös Espoonlahden tulvavarautumisohje, ja siksi kellarikerrokset suunniteltiin täysin vesitiiviiksi. Kallioon injektoitiin sementtiä ja polyuretaania, jottei vesi pääse johtumaan sisätiloihin edes tulvimisen aikana.

Toiminnallisuus suunniteltiin käyttäjän tarpeiden mukaan

Suunnittelun edetessä Nextin päävuokralainen varmistui, ja tilojen toiminnallisuutta alettiin kehittää yhdessä käyttäjien kanssa. Rakennesuunnitelmiin esimerkiksi lisättiin yksi sisäinen portaikko ja toimistotilojen joukkoon suurempia kuormia kantavia varastotiloja.

Myös talotekniikka räätälöitiin käyttäjälle NCC:n ohjeistuksen ja käyttäjätarpeiden mukaan sopivaksi. ”Esimerkiksi työpisteet on mahdollista sijoittaa kerroksissa melkein mihin vain”, sanoo Swecon sähkösuunnittelija Arttu Widell. Lisäksi kohteessa mitataan muun muassa ilmanvaihdon, valaistuksen ja käyttösähkön kulutusta. Lämmitys ja jäähdytys on toteutettu katon säteilypaneeleilla, jotka tuottavat tiloihin tasaisen ja miellyttävän lämpötilan. Neuvottelutilojen ilmanvaihto säätyy myös käytön mukaan.

NCC:n suunnittelunohjauksen projektipäällikkö Kati Pyylöniemi on tyytyväinen siihen, että suunnitteluryhmä ehti tutustua kasvokkain ennen koronaa. ”Siirryimme todella sujuvasti etätyöskentelyyn ja Teams-ympäristöön, eikä se aiheuttanut katkoksia suunnittelun etenemiseen.”

Swecon suunnittelijoiden työ jatkuu seuraavaksi naapuritontilla korkean rakentamisen NCC:n hybridihankkeessa metrokorttelissa.

Next rakenne ja talotekniikkasuunnittelu

Kuvat: NCC

Ole meihin yhteydessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.