Kouvolan kaikki yli 120 ranta-asemakaavaa digitoitiin paikkatietomuotoon

Kouvolan kaupunki on digikaavoituksessa edelläkävijäkuntien joukossa. Swecon asiantuntijat digitoivat kaikki kaupungin ranta-asemakaavat, jotta ne voidaan tallentaa niin kaupungin omiin karttapalveluihin kuin rakennetun ympäristön Ryhti-tietojärjestelmään.

Digikaavat tallennetaan kansalliseen Ryhti-järjestelmään

Kouvolan kaupunki osallistui 19 muun kunnan kanssa valtionvarainministeriön KATTI-hankkeeseen, jossa digitoitiin kaavatietoja rakennetun ympäristön Ryhti-järjestelmää varten. Asemakaavojen tilanne oli Kouvolassa jo hyvällä mallilla, joten työn alle oli luonteva ottaa vesistörikkaan kaupungin ranta-asemakaavat.

”Yksityisten maanomistajien laadituttamat ranta-asemakaavat olivat selkeä kokonaisuus, jonka digitointi oli mahdollista toteuttaa KATTI-hankkeen rahoituksella”, kertoo Kouvolan kaupungin kaavoitusinsinööri Essi Kesämaa. Myös tarve kaavojen digitoinnille oli rannoilla suurin. ”Osa skannatuista kaavakartoista oli huonokuntoisia, mikä hankaloitti esimerkiksi rakennustarkastajiemme työtä.”

Kaavakarttojen osin heikko laatu saikin kaupungin varautumaan projektin alussa siihen, ettei kaikkia ranta-asemakaavoja pystyttäisi digitoimaan kevään aikana. ”Sweco sai kuitenkin digitoitua kaikki yli 120 ranta-asemakaavaa tiukassa noin neljän kuukauden aikataulussa!”

Kesämaan mukaan Swecon kartta- ja paikkatietopalvelujen asiantuntijat tulivat valituiksi projektiin kilpailutuksessa siksi, että tiimillä oli työhön parhaiten soveltuvaa kokemusta. ”Lisäksi työn hinta oli sellainen, että saimme KATTI-hankkeen rahoituksella eniten aikaan.”

Ranta-asemakaavoja tulkittiin digitointiprosessissa yhdessä

Kaupunki oli skannannut ranta-asemakaavat paperikartoista PDF-tiedostoiksi, mutta monet yksityiskohdat, kuten kiinteistörajat, vaativat yhä tulkintaa. ”Siksi pidimme säännöllisiä Teams-palavereja, jotka toimivat myös näyteikkunana siihen, miten eri työvaiheet, aikataulu ja kustannukset etenivät”, kertoo Swecon projektipäällikkö Tapio Tuuttila.

Kesämaasta työnjako sujui hienosti, ja projekti eteni juuri niin kuin teknisessä aloituspalaverissa oli sovittu. ”Erikoisempaa oli vain hyväksyntäprosessi, eli varmistimme aineistojen laadun sekä georeferoituina että vektorimuotoisena ennen lopulliseen paikkatietomuotoon siirtämistä.”

Kaavojen digitointi sisälsikin useita vaiheita. Ensin Swecon kokenut maanmittari Jari Jaakkola siirsi aineiston karttakoordinaatistoon. Sen jälkeen asiantuntijat aloittivat aineistojen kuvaputkidigitoinnin kaava- ja karttalehti kerrallaan. Tärkeä osa-alue oli aineiston georeferointi.

”Georeferointi vaatii aina kokeilua ja parhaan tekemisen tavan hakemista. Työ sujui Swecolta paljon näppärämmin kuin jos olisimme yrittäneet opetella sen itse”, Kesämaa sanoo.

Luotettavaa kaavatietoa kaupungin karttapalveluihin

Digitaaliset ranta-asemakaavat julkaistaan Ryhti-järjestelmässä sekä kaupungin sisäisessä ja ulkoisessa karttapalvelussa. Valmiiksi tulkitut ja mittatarkat kaava-aineistot tulevat niin kaupungin työntekijöiden kuin kuntalaisten saataville georeferoituina rasterikarttoina ja vektorikarttoina.

”Kaavatiedot on sidottu kiinteistöjaotukseen ja koordinaatistoon, joten ne ovat myös juridisesti luotettavia”, Tuuttila lisää.

Seuraavaksi Kouvolassa otetaan työn alle yleiskaavat. ”Kaavojen digitointityö jatkuu, ja varmasti hankkeita käynnistyy jatkossakin puitesopimuskumppanimme Swecon kanssa”, Kesämaa uskoo.

Ole meihin yhteydessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.