Kuopion Portti uudistaa savolaista kaupunkimaisemaa

Toimeksianto

Rakennesuunnittelu, LVISA-suunnittelu (sis. LEED-konsultointi ja palotekninen suunnittelu) sekä tietomallikoordinointi

Hankkeen kehittäjä ja toteuttaja

Rakennusliike Lapti Oy

Kestävyys

63 geokaivon maalämpökenttä; 1500 neliömetrin aurinkopaneelikenttä; LEED Gold -ympäristösertifikaatti

Toteutusvuosi

2017–2022

Responsible consumption and production
Affordable and clean energy

Kuopion Portti uudistaa savolaista kaupunkimaisemaa

Laptin kehittämä ja toteuttama lähes hiilineutraali hybridirakennus Kuopion Portti rakennettiin kolmessa vaiheessa, ja korkein tornitaloista kohoaa 17 kerrokseen. Monipuolisia palveluja tarjoava matkakeskus on Kuopiossa pitkään odotettu hanke, joka valmistui vuoden etuajassa.

Kuopion Portti sijaitsee vanhan linja-autoaseman ja rautatieaseman yhteydessä. Sijainti on houkutteleva, koska myös moottoritie ja julkisen liikenteen vuorot kulkevat lähellä, ja kaupunkipyöräpysäkkikin on vieressä. Rakennusliike Laptille Kuopion Portti on historian suurin hanke, jonka konseptisuunnittelu alkoi vuonna 2016. Sweco tuli mukaan vuotta myöhemmin.

”Matka on ollut pitkä, mutta yllättävän nopea, ja sen aikana meillä rakentui suunnittelijoihin vahva luottamus”, kertoo Laptin rakennuttajapäällikkö Erno Ruotsalainen. Joustoa löytyi matkan varrella puolin ja toisin, ja ongelmatilanteet ratkottiin yhdessä. ”Kehityskaari on ollut hieno. Kaikista kolmesta rakentamisvaiheesta on osattu ottaa oppia ja viedä sitä seuraavaan vaiheeseen.”

Hybridirakennukseen kuuluu kolme 15–17-kerroksista asuintornia, joissa on 222 asuntoa, liike- ja toimistotiloja, Matkahuolto, ruokakauppa sekä ravintola- ja hyvinvointipalveluja. Alueella on 1000 parkkipaikkaa myös pyörille ja pysäköintitalon katolla leikkipiha päiväkodin lapsille. ”Kaikkialle näkyvä tornitalokokonaisuus edustaakin Kuopion kaupunkimaisemassa samaa kuin Pasilan Tripla Helsingissä”, kiteyttää Swecon rakennesuunnittelija Markus Sääskilahti. Kuopion keskustan rakennuskanta on ollut tähän asti enintään 6-kerroksista.

Yksi toimistotilojen vuokralaisista on Sweco, joka vastasi myös kohteen rakenne- ja talotekniikkasuunnittelusta sekä tietomallikoordinoinnista. ”Toimistostamme pääsee junanratojen ali rautatieasemalle, ja kuopiolaisena onkin ilo todeta, että matkustajille on nyt loistavat odotustilat!” sanoo Swecon sähkösuunnittelija Jouni Palmu.

Junanratojen tärinä ei asunnoissa tunnu

Junanradat kulkevat aivan Kuopion Portin vierestä, mikä aiheuttaa maaperään tärinää. Sijainti pitikin huomioida asuintornien runkoratkaisuissa. ”Tärinä eristettiin rakenteista tärinävaimentimella, joka muistuttaa pyykkikoneen alle laitettavia kumitassuja. Vain kokoluokka on eri”, Sääskilahti kuvailee.

Hybridirakennus perustettiin teräsputkipaalujen varaan, ja rakenneratkaisuissa hyödynnettiin useita rakentamistekniikoita. ”Esimerkiksi pysäköintitalossa on käytetty jännitettyjä runkorakenteita, vaakarakenteissa paikallavalutekniikkaa ja pystyrakenteissa elementtejä”, Sääskilahti luettelee. Asuintornien ja toimitilojen väliin suunniteltiin kuormia siirtävä rakenne. ”Tornitalojen kuormat keskittyvät tiettyihin kohtiin, ja kuormia kantamaan suunniteltiin pilareita ja enimmillään jopa 40 senttiä paksuja seiniä.”

Korkeus vaikutti tekniikkavalintoihin

Kuopion Portti on lähes hiilineutraali kokonaisuus, ja sen toimisto- ja liiketiloille on myönnetty LEED Gold -sertifikaatti. Lämmityksessä ja jäähdytyksessä käytetään kaupunkikeskustoissa harvinaista geoenergiaa, ja pysäköintilaitoksen aurinkopaneelit tuottavat sähköä muun muassa valaistukseen ja sähköautojen lataukseen. ”Energiatehokkuutta on parannettu myös valaistusratkaisuilla ja vähän vettä kuluttavilla vesikalusteilla”, Palmu lisää.

Korkeuden takia teknisiltä järjestelmiltä vaadittiin tavanomaisesta poikkeavia ratkaisuja. ”Lämmin ilma nousee ylöspäin ja aiheuttaa paine-eroja eli hormi-ilmiön, jota on hallittu huoneistokohtaisilla ilmanvaihtokoneilla”, Palmu kertoo. ”Ylimmissä kerroksissa on myös käytetty käyttövesiputkissa paineenkorotuspumppuja.”

Sähkötekniikassa pohdittiin tarkasti poistumisteiden turvavalaistusta, palotekniikkaa ja ukkossuojausta. ”Riskianalyysin pohjalta salamasuojausjärjestelmää ei kuitenkaan tarvittu. Onhan Puijo aika lähellä”, Palmu sanoo. Sähkönjakelussa päädyttiin sähkönjakelukiskoon. ”Asuntokohtainen sähkökaapelointi olisi vienyt näin korkeassa rakennuksessa liikaa tilaa.”

Odotettu hanke valmistui vuoden etuajassa

Projektinhallinnassa ja suunnittelun aikataulutuksessa hyödynnettiin Last Planner -työkalua, joka sai Erno Ruotsalaisen mielestä työmaatuotannon ja suunnittelijat puhumaan samaa aikataulukieltä. ”Hyvin nopeasti kaikki huomasivat, miten merkittävästi työkalu lisäsi ymmärrystä ja varmisti, että suunnitelmat saatiin tuotantoon juuri oikeaan aikaan.”

Last Plannerin ansiosta tiedonkulku oli tehokasta, mikä loi kaikille hallinnan tunteen. ”Työmaalla ei jouduttu kertaakaan etenemään ilman suunnitelmia, ja myös kaikki elementit valmistuivat ajallaan”, Sääskilahti sanoo tyytyväisenä.

Kuopion Portti valmistui lopulta vuoden edellä kaupungin ja VR:n kanssa sovittua aikataulua. ”Ilman hyvää tiimiä se ei olisi ollut mahdollista”, Ruotsalainen toteaa. Valmis matkakeskus on Kuopiossa pitkään odotettu hanke. ”Onkin hienoa, että saimme toteutettua sen näin monipuolisena kokonaisuutena, josta on paljon iloa niin kaikille pohjoissavolaisille kuin matkailijoille.”

Kuvat: Lapti Oy