Projektipäällikkönä Swecolla: ”Kehitysprojekteissa tarvitaan rohkeutta rikkoa rajoja ja tunnistaa asiat, jotka on tärkeintä ratkaista.”
Siltasuunnittelussa minua on aina kiehtonut se, että vaikka sillat näyttävät maallikon silmään aika samanlaisilta, jokainen silta on uniikki. Jokaisen sillan suunnittelussa kohtaan haasteita, joita en ole ennen ratkaissut. Yksinkertaisinkin betonisilta liittyy johonkin liikenneväylään, katuun tai rataan, ja mukana on geotekniikkaa, jolloin on pystyttävä tulkitsemaan maan ja siltarakenteen yhteistoimintaa.
Millaisissa projekteissa olet tällä hetkellä mukana?
Tällä hetkellä teen suunnittelua VT4 Kirri–Tikkakoski -projektiin, jossa rakennetaan kansallisesti merkittävää valtatieyhteyttä. Käytän kuitenkin vain puolet työajastani siltasuunnitteluun. Toisen puolen keskityn siihen, että yksikkömme työpanoksesta saadaan irti mahdollisimman paljon. Vastuullani ovat esimerkiksi erilaiset kehitysprojektit, koulutus ja muu osaamisen kehittäminen.
Meillä on asiakkaina paljon kuntia ja kaupunkeja, ja olen toiminut konsulttina useissa tuotekehitysprojekteissa ja asiantuntijana muun muassa Väyläviraston projekteissa. Tavoitteena on ollut esimerkiksi tuoda digitaalisella suunnitteluosaamisella uusia näkökulmia silta- ja infrarakenteiden omaisuudenhallintaan.
Minkälaista osaamista ja asennetta kehitysprojektit vaativat?
Kehitysprojekteissa otetaan usein harppaus tuntemattomaan ja on välttämätöntä hyväksyä, että meillä on mahdollisuus myös epäonnistua. Insinöörit tykkäävät ratkaista haasteita ja ovat siinä päteviä, mutta minua kiinnostaa kysyä, ratkaisemmeko oikeita kysymyksiä. Kehitysprojekteissa tarvitaan rohkeutta rikkoa rajoja ja tunnistaa asiat, jotka on tärkeintä ratkaista. Jos onnistumme, tuotamme alalle uutta osaamista.
Aina kun ollaan tekemässä jotakin uutta, olennaisinta on kuuntelu. Vuorovaikutustilanteissa nousee aina esiin uusia näkökulmia. Haluankin ylläpitää vuoropuhelua, koska vain niin voi varmistua, että olemme menossa oikeaan suuntaan. Asiakkaalle pitää kertoa avoimesti, missä mennään silloinkin, kun on haasteita. On myös tärkeää käydä jokaisen projektin päätteeksi rehti keskustelu sekä tiimin sisällä että asiakkaan kanssa siitä, mitä on tehty ja miten, missä on onnistuttu ja missä epäonnistuttu.
Miten asiakastyytyväisyyttä voidaan parantaa digitaalisilla työkaluilla?
Perinteisesti asiakas saa valmiin suunnitelman käsiinsä varsin myöhäisessä vaiheessa. Siksi meidän on tärkeää kehittää työkaluja, joilla tietoa voidaan vaihtaa koko projektin ajan. Emme voi vain olettaa, että kaikki projektiryhmässä ymmärtävät rakennetekniikan terminologiaa tai rakennuspiirustuksia.
Uusilla digitaalisilla työkaluilla sama asia voidaan havainnollistaa helpommin ja nopeammin. Asiakkaan immersion eli uppoutumisen tunne tiettyyn rakenteeseen on aivan eri tasolla esimerkiksi virtuaalimallin sisällä kuin piirustusten äärellä. Onhan VR-laseilla mahdollista havaita myös tilantuntua ja ulottuvuuksia. Kun saamme asiakkaan mielipiteet ja havainnot mukaan aikaisemmin, lopputulos paranee.
Digitaalisten työkalujen kehittäminen liittyy myös suunnittelutyön tehostamiseen. Pyrimmekin rakentamaan työkaluja, joilla yksinkertaiset rutiinityöt hoidetaan tehokkaasti ja aikaa jää projektin haastavimpiin kysymyksiin. Silloin pystymme tuottamaan asiakkaan kannalta parhaan lopputuloksen.
Miten kestävän kehityksen arvot näkyvät projekteissasi?
Suurin asia, johon suunnittelija voi vaikuttaa, on luoda pitkäikäisiä ratkaisuja. Lähtökohtaisesti sillat ja muut infrarakenteet suunnitellaankin 100 vuodeksi. Me varmistamme omalla osaamisellamme, että rakenne toimii ja palvelee luvatut 100 vuotta.
Ilmaston muuttuminen ei ole ainakaan vielä mullistanut arkista työtämme, koska olemme aina toimineet ennusteiden mukaan. Siltaa ei koskaan suunnitella tämän päivän liikenteelle, vaan tulevien vuosikymmenten liikennemäärille tai liikenteen painolle. Siinä mielessä perusasiat pysyvät ennallaan. Toimimme pitkällä aikajänteellä.
Kuva: RIL/Katri Lehtola
Tämä haastattelu on osa Projektipäällikkönä Swecolla – artikkelisarjaa. Lue aiemmin julkaistut haastattelut täältä: https://www.sweco.fi/uutiset