0 tulosta 0 yhteensä tuloksesta ""

10/05/2024

Reading time: 3min

IT

Ismo Tawast

Työmatkojen taittaminen junalla edistää sekä työntekoa että hiilineutraaliustavoitettamme 

raideliikenne yritysvastuu hiilijalanjälki työmatkustaminen

Istun parhaillaan junassa kohti Oulua. Olemme juuri tehneet Swecolla vastuullisen päätöksen: kotimaan työmatkat tehdään jatkossa ensisijaisesti junalla lentämisen sijaan. Pääasiallinen syy tähän on tietenkin oman hiilijalanjälkemme pienentäminen ja Swecon CO2-päästöjen vähentäminen. Liikematkustus on koko konsernissa yksi isoimmista päästöjen syistä, minkä tunnustimme myös tuoreessa vastuullisuusraportissamme. 

Haluan omalla esimerkilläni rohkaista kaikkia matkustamaan työmatkat junalla. Siihen on päästöjen vähentämisen lisäksi myös toinen erinomainen syy: junassa on kätevää tehdä töitä. 

Meneillään oleva matka Oulua kohti on mennyt nopeasti. Olin tätä työmatkaa edeltäneen viikon talvilomalla, enkä pystynyt sen aikana lukemaan sähköpostejani, ja alkuviikkokin on ollut lomaviikon jälkeen perinteisen kiireinen. Niinpä laskin sen varaan, että saan hoidettua rästissä olevat tehtävät junamatkani aikana.    

Käytän työmatkoilla ensisijaisesti junaa, koska en pidä lentokentillä odottelusta, tungoksesta enkä siitä kaikesta epävarmuudesta, jota lentomatkustamiseen liittyy. Jostain syystä nukun surkeasti aina, jos seuraavana aamuna pitäisi lentää jonnekin. Eniten olen huolisani siitä, herättääkö kello, onko turvatarkastuksessa mahdollisesti jonoa. Vapaa-aikanani emme vaimoni kanssa ole moneen vuoteen matkustaneet lentäen lainkaan.  

Junat ovat nykyään mukavan rauhallisia ja hiljaisia, matkan aikana ei voi pitää Teams -eikä muitakaan kokouksia, ja puhelimet toimivat huonosti. Matkapäiviin onkin helppo järjestää itselleen sellaista ohjelmaa, joka vaatii keskeytyksetöntä työaikaa.   

Siirryin junamatkustajaksi sen jälkeen, kun Swecon uusi Kuopion toimisto muutti Kuopion Porttiin vuonna 2022. Huomasin, kuinka vaivatonta sinne kulku junalla on. Kotoani on noin 10 minuutin automatka Tikkurilan asemalle, jonne pääsen helposti vaikkapa taksilla. Kuopion asemalta on parin minuutin kävelymatka paikalliseen lempihotelliini, ja siitä jälleen yhtä lyhyt matka seuraavana aamuna toimistolle.   

Kun olin tehnyt ensin pari Kuopion reissua, huomasin ettei Ouluun ole kuin pari tuntia pidempi matka. Ja siellä jälleen: asemalta lyhyt kävelymatka hotelliin, ja Oulun toimisto jälleen aivan aseman kupeessa. Viime aikoina olen kulkenut myös Oulun reissut yksinomaan junalla. Ja yhtä loistavat toimistojemme sijainnit Turussa, Tampereella, Seinäjoella ja Vaasassa tukevat junamatkustamista, ja luovat erilaisia mahdollisuuksia työntekoon myös matka-aikana. 

Lyhyemmillä matkoilla juna on myös tehokkain ja nopein väline, kun ei tarvitse varata aikaa lentokentille siirtymiseen, turvatarkastukseen ja boardingiin tai kentällä odotteluun. Eikä lentokoneessa voi edes tehdä töitä.  

Juna on täysin päästötön, usein nopein ja turvallisin tapa matkustaa. Silloin kun on oikea tarve matkustaa paikan päälle, on minun ykkösvalintani nykyisin juna.  

Ismo Tawast, Talot ja kiinteistöt -toimialan johtaja