Hanke- ja vastuullisuusviestintä vahvistavat projektin hyväksyttävyyttä ja edistävät strategisten tavoitteiden saavuttamista
Suunnittelu- ja rakennushankkeet muokkaavat ympäristöämme ja vaikuttavat arkeemme. Ne ovat investointeja tulevaisuuteen, mutta samalla ne voivat myös herättää ihmisissä huolta ja epävarmuutta. Jotta hanke koetaan houkuttelevana ja järkevänä, on raiteiden, väylien, laitosten ja asuinalueiden lisäksi rakennettava alusta asti myös hyväksyttävyyttä.
Hankkeen hyväksyttävyys ei synny itsestään vaan oikea-aikaisella ja proaktiivisella viestinnällä sekä vuorovaikutuksella. Hankkeita suunnitellaan ja rakennetaan tavallisesti olemassa olevan asutuksen, palveluiden, yritysalueiden ja liiketoiminnan välittömään läheisyyteen, jolloin ammattimainen ja suunniteltu viestintä ja vuorovaikutus on tärkeässä roolissa.
Viestintää tarvitaan kaikenlaisissa hankkeissa, erityisesti sellaisissa jotka:
- Koskettavat ja kiinnostavat ihmisiä
- Vaikuttavat asukkaiden, työntekijöiden, yritysten, kulkijoiden sekä muiden sidosryhmien arkeen
- Vaikuttavat ympäristöön
- Voivat herättää julkista kiinnostusta tai huolta
Sidosryhmien tavoittaminen varmistaa työrauhan
Asiantuntijoiden laatimat suunnitelmat konkretisoituvat asukkaille ja päättäjille vasta, kun niistä viestitään. Kun oikeat sidosryhmät tietävät, mitä ja milloin tapahtuu, on väistämätön haitta huomattavasti helpompi sietää. Näin myös työmaan arki sujuu paremmin. Kun suunnittelun ja rakentamisen aikainen viestintä hoidetaan hyvin, myös asukkaiden on helpompi sitoutua hankkeeseen.
Hankeviestintää tehdään hankkeissa sekä hankkeen sisäisesti että sidos- ja kohderyhmille. Hankeviestintä konkretisoi suunnitelmat asukkaille ja päättäjille, mikä edistää hankkeiden hyväksyntää ja sitouttaa sidosryhmät. Näin varmistamme työrauhan ja luomme hyvän julkisuuskuvan.
Viestintä ja valmennus tukee hankkeen yhteistoiminnallisuutta
Allianssihankkeissa viestinnällä on kriittinen rooli allianssityöskentelyn onnistumisessa. Viestintä tukee yhteistoiminnallisuutta ja kyvykkyyttä sanoittamalla, tekemällä näkyväksi ja luomalla yhteistä ymmärrystä tavoitteista.
Yhteistyön onnistumista tuetaan allianssihankkeiden lisäksi myös muissa erilaisissa hankkeissa valmennuksilla ja koulutuksilla. Swecon hankeviestijöillä on vahva kokemusta erilaisten hankkeiden sisäisten toiminnan ja yhteistyön tukemisesta.
Vuorovaikutuksen ja vastuullisuusviestinnän merkitys kasvaa
Vuorovaikutuksen ja vastuullisuusviestinnän merkitys kasvaa
Tarve suunnitelmalliselle viestinnälle ja vuorovaikutukselle kasvaa koko ajan, koska aitoa yhteiskehittämistä tehdään yhä enemmän. Tulevaisuuden rakennetun ympäristön hankkeissa korostuvat muotoilu ja todellinen käyttäjälähtöisyys, jolloin kansalaisvaikuttaminen tapahtuu nopeammin ja suoraviivaisemmin.
Kullakin sidosryhmällä on omat odotuksensa, huolensa ja tarpeensa. Sidosryhmälähtöinen viestintä varmistaa, että sidosryhmille tarjotaan merkityksellistä ja tarkoituksenmukaista viestintää ja aitoja osallistumismahdollisuuksia.
Myös vastuullisuusviestintä on yhä tiiviimpi osa hankkeiden viestintää. Monitahoista vastuullisuustyötä on sanoitettava ja havainnollistettava helppotajuisesti niin asiakkaalle kuin loppukäyttäjälle.

Swecon viestijöillä laaja kokemus erilaisista hankkeista
Sweco tarjoaa kattavia hankeviestintäpalveluita, -koulutuksia ja -konsultointia eri tekniikka-alojen hankkeille sekä alliansseille. Olemme Swecolla sitoutuneet varmistamaan, että jokainen hanke saa ansaitsemansa hyväksynnän ja ymmärryksen.
Swecon hankeviestijöillä on vuosien kokemus hankkeiden viestinnästä, vuorovaikutuksesta ja osallistamisesta erilaisista maankäytön, liikenteen, rata- ja raitiotiesuunnittelun sekä kaupunkikehityksen hankkeista.
Lisäksi hankeviestijöillä on vankkaa osaamista vastuullisuusviestinnästä, yhtiöviestinnästä, palvelumuotoilusta sekä valmentamisesta ja kouluttamisesta.
Swecon hankeviestintä on ollut mukana useissa erilaisissa hankkeissa
Tutustu hankkeisiimme:
- Länsi-Helsingin raitiotien hankesuunnitelma
- Espoo-Salo -oikorata (Länsirata)
- Hajala-Kupittaa -ratahanke (Länsirata)
- Koskelan varikko (Akseli-allianssi)
- Vantaan ratikka
- Porvoon siirtovesijohto-hanke.
Avoimuus vastuullisuusviestinnän ytimessä
Vastuullisuus on nykyajan liiketoiminnan keskeinen osa, eikä se ole enää valinnaista – se on välttämätöntä. Oikein viestittynä vastuullisuus voi tuoda liiketoiminnallisia hyötyjä ja toimia mainetyön erottavana tekijänä.
Vastuullisuusviestinnässä, kuten hankeviestinnässä, on tärkeää tuntea yleisö ja sidosryhmien mahdolliset huolenaiheet sekä vastustuksen syyt. Hankkeet viestivät jatkuvasti suunnitelmistaan, toteutuksestaan ja lopputuloksistaan, ja tämä on oikea tapa toteuttaa vastuullisuusviestintää. Viestinnässä päämäärä ei ole yhtä tärkeä kuin matka sinne – miten, miksi, milloin ja kenen kanssa matka tehdään, on vastuullisuusviestinnän ydin.
Swecon viestijät vastuullisuusviestinnän ytimessä
Kun yritys, yhteisö tai hanke työskentelee vastuullisuuden eteen, on siitä tärkeää kertoa asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja muille sidosryhmille. Swecon viestijöillä on laaja kokemus vastuullisuusaiheista sekä sisällöllisesti että viestinnän osalta. Swecon vastuullisuuskonsultoinnin ammattitaito on viestijöiden käytettävissä. Me Swecolla emme siis vain viesti vastuullisuudesta, vaan voimme myös varmistaa, että viestintä kattaa kaikki tärkeät näkökulmat sekä nostaa esiin asioita, jotka kasvattavat mainetta ja minimoivat riskejä. On tärkeää huomata, että vastuullisuusviestintä ei ole sama kuin vastuullisuusraportointi, vaikka raportointi onkin oleellista. Swecolla on laaja osaaminen myös raportoinnin alalla (CSRD, VSME jne).
Swecon viestijöillä on syvällinen osaaminen nykyisestä ja tulevasta markkinointilainsäädännöstä, joka säätelee esimerkiksi ympäristöväittämiä. Tämä osaaminen auttaa meitä viestimään yritysten ja tuotteiden vastuullisuusominaisuuksista läpinäkyvästi, vakuuttavasti ja vaikuttavasti. Vastuullisuuden sanallistaminen siten, että sen hyödyt käyvät selvästi ja faktoihin perustuen ilmi sekä toimijalle itselleen että sidosryhmille, on ensiarvoisen tärkeää kaikille organisaatioille.
Swecon vastuullisuusviestijät ovat olleet tukemassa monia erilaisia hankkeita vuosien varrella. Alla muutamia vastuullisuudesta viestimiseen liittyviä toteutuksia:
- Tampereen Energia – Vastuullisuusviestinnän ja vihreiden väittämien valmennus
- Oras Group – Vihreiden väittämien koulutus ja vastuullisuusviestinnän analyysi
- Viljava Oy – Vastuullisuuden viestinnän teemat, viestit ja vaikutukset
- DEN – Kestävän kehityksen strategia, etenemissuunnitelma ja viestintä. Hiilijalanjäljen laskenta
- Otava Oyj – Kestävän kehityksen viestintästrategia ja kestävän kehityksen raportti
- Nordic Trout – Sidosryhmäviestintä osana laajempaa kestävyyshanketta
- Oulun kaupunki – Ympäristöohjelman päivityksen viestintä- ja markkinointimateriaalit, joissa otettiin huomioon saavutettavuus ja eri kohderyhmät, kuten virkamiehet, poliitikot ja paikalliset asukkaat.
Olitpa sitten suunnittelemassa uutta hanketta tai keskellä käynnissä olevaa projektia, olemme valmiina hankeviestinnän kumppaniksi. Ota yhteyttä ja keskustellaan, miten voimme auttaa sinua viestinnän ja vuorovaikutuksen saralla. Yhdessä varmistamme, että hankkeesi saavuttaa tavoitteensa ja rakentaa kestävää tulevaisuutta meille kaikille.
Ota yhteyttä:
Jatta Tuomikoski
Hanke- ja vastuullisuusviestintäMinea Hara
Hankeviestinnän asiantuntijaAnnika Stubbe
Vastuulllisuusviestintä