Jälkijännitetyillä rakenteilla pienempi hiilijalanjälki

Jälkijännitetyt rakenteet säästävät pysäköintilaitoksissa betonia ja terästä

Jälkijännitettyjen betonirakenteiden ammattilaiset, Sweco ja Naulankanta, ovat toteuttaneet yhdessä useita hankkeita, kuten pysäköintilaitokset Kuopion Hatsalassa ja Espoon Uusikummussa. Työmaaystävällisillä jännitetyillä runkoratkaisuilla säästetään rakennusaikaa ja materiaaleja.

Jälkijännitettyjen betonirunkorakenteiden asiantuntija Naulankanta Oy on tehnyt yhteistyötä Swecon rakennesuunnittelijoiden kanssa jo vuosia. Pysäköintilaitosprojektit rullaavat eteenpäin jouhevasti, kun pitkä yhteistyö luo molemminpuolisen luottamuksen ja arvostuksen.

”Eniten vaakakupissa painavat perusasiat, kuten suunnittelijoiden tavoitettavuus ja aktiivinen yhteydenpito”, korostaa Naulankannan hankekehityksen työpäällikkö Ville Simonen.

Swecon tutut rakennesuunnittelijat tuntevat hyvin Naulankannan tuotanto- ja toteutustavat, liikuntasaumalaitteet ja rungon jännitysjärjestelmän, jota muut eivät Suomessa käytä. ”Yhdessä saamme järjestelmistämme kaiken irti ja käyttöön tehokkaimmat ratkaisut.”

Rakenneratkaisut auttoivat Uusikummun kustannuspaineissa

Tällä hetkellä Swecolla ja Naulankannalla on käynnissä 5,5-kerroksisen pysäköintilaitoksen suunnittelu ja rakentaminen Keskinäinen Vakuutusyhtiö Varmalle Espoon Uusikumpuun. Pääurakoitsijana toimii VRP Etelä-Suomi Oy.

Alueen asukkaita ja työssäkävijöitä palveleva pysäköintihalli sisältää 285 autopaikkaa, joista suuri osa varustetaan sähköautojen latauspisteillä. Lisäksi katolle tulee aurinkopaneelit. Swecon jännitettyjen rakenteiden projektipäällikkö Santeri Määtän mukaan työmaavaihe on sujunut ripeästi. Uusikummun betonirunko toteutetaan paikallavalettuna palkki-laattana.

”Olemme miettineet yhdessä Naulankannan kanssa alusta asti runkovaihtoehtoa, jolla saavutetaan mahdollisimman tehokas muottikierto. Työmaan oikea-aikaisella vaiheistuksella pystytään nipistämään aikataulusta jopa viikkoja ja säästämään kokonaiskustannuksia.”

Kustannuspaine onkin ollut Uusikummussa kova. Materiaalikustannukset ovat nousseet hankkeen alusta selvästi. Simosen mukaan hankkeissa tarvitaankin usein luovaa yhdessä kehittämistä. ”Löysimme nytkin suunnittelijoiden kanssa runkoon ja alapohjaan kustannustehokkuutta parantavia ratkaisuja.”

Hatsalan pysäköintitalossa tila käytetään tehokkaasti

Toinen työn alla olevista pysäköintilaitoshankkeista sijaitsee Kuopion Hatsalassa. Sen pääurakoitsijana toimii Rakennusliike Lapti Oy. Kotikatu 365 Oy:n asuin- ja palvelukorttelissa on 500–600 kerrostaloasuntoa ja 433 auton pysäköintilaitos. Sähköautojen latauspisteet voidaan lisätä jokaiseen parkkiruutuun, ja kellarikerroksessa on polkupyörävarasto 270 pyörälle.

”Vuoropuhelumme on ollut Naulankannan kanssa tiivistä, ja heti projektin alussa sovimme yhdessä, minkälaista runkoratkaisua Hatsalassa käytetään”, kertoo Swecon projektipäällikkö Alexander Westerholm. Pysäköintilaitos on sen suuren koon takia jaettu kahteen liikuntasaumalohkoon. ”Hyvällä liikunta- ja työsaumojen sijaintien suunnittelulla muottikierto saatiin erittäin tehokkaaksi ja pääsimme nopeaan runkoaikatauluun.”

Autopaikkojen määrä on Hatsalassa erittäin suuri pinta-alaan verrattuna, ja parkkiruutuja on sijoitettu myös hallin päätyihin. Vesikattoa ei tule lainkaan, joten autopaikkoja voidaan sijoittaa myös ylimmälle tasolle. Ulkoseinien jäykistävinä rakenteina toimivat teräsristikot, jotka asennetaan jokaisen tason valutöiden jälkeen.

”Silloin ristikoiden asennus ei hidasta rungon rakentamistahtia”, Westerholm sanoo. Hatsalassa on käytetty sisään vedettyjä pilareita, mikä lyhensi palkkien jännevälejä ja jätti parkkihallin reunoihin tilaa tekniikalle. Myös punos- ja raudoitusmäärät pienenivät, joten rakenteesta tuli tehokkaampi. ”Jälkijännitys mahdollistaa rakennepaksuuksien optimoinnin, mikä säästää betonia.”

Pienemmän hiilijalanjäljen lisäksi jälkijännitetyt rakenteet tuovat pysäköintilaitoksiin muitakin hyötyjä. Pystyrakenteiden eli pilarien määrää voidaan usein vähentää, mikä tuo pysäköintilaitoksiin autoilijoiden arvostamaa avaruutta. Lisäksi saumojen määrä on vähäisempi verrattuna elementtirakenteiseen pysäköintilaitokseen: paikallavalettu jälkijännitetty betonirakenne on valmiiksi vesitiivis.

Ole meihin yhteydessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.