Kauppakeskus Mylly tuottaa uusiutuvaa energiaa katto- ja seinäpintojen aurinkopaneeleilla
Vastuullisuusteot yhdistävät raisiolaista Kauppakeskus Myllyä ja sen osaomistaja SOK:ta. Sweco suunnitteli kauppakeskukseen laajan aurinkoenergiaratkaisun, jossa aurinkopaneeleja sijoitettiin katon lisäksi eteläseinälle. Se optimoi energiantuotannon eri vuodenaikoina.
Kauppakeskus Mylly Raisiossa on Varsinais-Suomen suurin kauppakeskus. SOK:n ja Turun Osuuskaupan omistama erillisyhtiö ottaa vastuullisuuskysymykset vakavasti ja etsii aktiivisesti mahdollisuuksia uusiin vastuullisuustekoihin. Siitä kertoo esimerkiksi LEED Gold -ympäristösertifikaatti. Myös aurinkoenergia halutaan hyötykäyttöön.
”S-ryhmällä on monia vastuullisuustavoitteita, kuten 90 prosentin päästövähennys vuoteen 2030 mennessä*, joten on luonnollista pyrkiä lisäämään myös omavaraista ja paikallista sähköntuotantoa”, kertoo Myllyn energiamanageri Jani Vitikka SOK Kiinteistöässästä.
Kiinteistöammattilaisten luottokumppani energiaratkaisuissa
Aurinkoenergiaratkaisun suunnittelukumppaniksi valittiin Sweco, jota Vitikka kuvaa SOK:n luottotekijäksi. ”Sweco on tuttu valinta S-ryhmän kiinteistöammattilaisille, ja nytkin saimme mukaan tekijät, jotka selvittivät puolestamme kaikki asiat, jotka meitä huolestuttivat.”
Erityisesti Vitikka arvosti proaktiivisia ehdotuksia siitä, mitä eri vaihtoehdot maksavat ja miten ne suhteutuvat kauppakeskuksen energiankulutukseen. Myös Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantulalla oli Swecosta ennestään hyviä muistoja. ”Sweco oli projektiyhteistyökumppanimme, kun kauppakeskukseen valmistui elokuvateatteri vuonna 2022.”
Sweco vastasi aurinkoenergiaratkaisun suunnittelusta aina esiselvityksestä urakan toteutukseen asti. ”Erityisen isossa roolissa Sweco oli tilanteessa, jossa jäimme kesken hankkeen ilman kiinteistöpäällikköä”, Hantula toteaa. Projekti sujui alusta loppuun suunnitelmien mukaan myös aurinkopaneelit toimittaneen Energion ja urakoitsija Rakennustoimisto Jussien kanssa.
Aurinkopaneelien seinäasennus optimoi sähkön tuotannon
Swecon asiantuntijat huomasivat esiselvityksen aikana, että vaikka kattopinta-alaa oli runsaasti, sen kantavuus ei ollut joka kohdassa aurinkopaneeleille riittävä. Katolle päätettiin asentaa 1193 paneelia, ja sen jälkeen tutkittiin seinäasennusten mahdollisuus.
”Käytimme kolmen erilaisen seinärakennetyypin kantavuuden arvioinnissa omaa rakennesuunnittelijaamme”, kertoo Swecon energia-asiantuntija Elis Petäjä. Tarkka seinäsuunnitelma sisälsi eri seinätyyppien kantavuuden ja parhaat paneelien perustamistavat. ”Sen jälkeen arvioimme aurinkovoimalan koon, invertterien paikat ja sähkötekniset johtoreitit.”
Petäjä kiittelee asiakasta rohkeudesta tarttua seinäpaneelien hyödyntämiseen. Vitikan mukaan S-ryhmässä ei haluta kangistua kaavoihin. ”Näemme uudet asiat mahdollisuutena, mikä lienee yksi syy siihen, miksi S-ryhmä on Suomen suurin aurinkoenergian tuottaja.”
Aurinkopaneelit nostavat myös julkisivun ulkonäköä
Kauppakeskuksen etelänpuoleiselle julkisivulle asennettiin 854 paneelia noin 500 metrin matkalle. Ratkaisu on yksi Suomen suurimmista aurinkopaneelien seinäasennuksista. Petäjän mukaan katto- ja seinäpaneelien erilaiset tuottoprofiilit tukevat toisiaan, koska kesäpäivinä kattopaneelit tuottavat eniten, mutta keväällä, syksyllä ja talvella on seinäpaneelien vuoro.
”Seinäasennukset ovat usein kannattava vaihtoehto, joka yhdessä katolle asennettujen paneelien kanssa takaa tasaisemman tuoton vuorokauden eri aikoina ja vuoden ympäri.”
Aurinkopaneelien tuotto menee täysin kauppakeskuksen omaan käyttöön, ja Vitikan mukaan se on vastannut kattoasennuksissa odotuksia. ”Seuraavaksi saamme seurantaan myös seinäpaneelit, joiden tuottoa odotamme erityisesti, kun aurinko alkaa paistaa matalammalta.”