Kupittaan uudistunut BMX-rata on käyttäjien toiveesta pidempi ja haastavampi
Polkupyörämotocrossin harrastajamäärät kasvavat koko ajan, ja siksi Kupittaan urheilupuiston vanha BMX-rata peruskorjattiin vastaamaan harrastajien toiveita. Swecon liikuntapaikkasuunnittelijat osallistivat mukaan suunnitteluun myös tulevat käyttäjät.
Turussa on kaksi polkupyörämotocrossiin tarkoitettua BMX-rataa, joista toinen sijaitsee Kupittaan urheilupuistossa, joka on yksi Suomen monipuolisimmista liikunta-alueista. Lähes 20 vuotta vanha rata ei enää vastannut lajiharrastajien toiveita, ja siksi sen perusparannus ja laajennus pääsi mukaan Turun kaupungin liikuntapaikkaverkon päivityskohteisiin.
Swecon liikuntapaikkasuunnittelijat vastasivat uuden radan pää-, geo-, rakenne- ja valaistussuunnittelusta. ”Suunnitelmien visuaalisuus auttoi kaikkia hankkeen osapuolia saamaan ratkaisuehdotuksesta jo varhaisessa vaiheessa hyvän käsityksen”, toteaa Turun kaupungin suunnitteluinsinööri Mika Laine.
BMX-harrastajat mukana suunnittelussa
Rataa lähdettiin suunnittelemaan 3D-mallintamalla vanhan radan paikalle ja sen reunalla olleille jättömaille. Rataa tulevat käyttämään sekä BMX-pyöräilyn harrastajat että kilpailijat, ja siksi uusi lähes 400-metrinen rata on aikaisempaa haastavampi ja tuplasti pidempi.
”Halusimme huomioida suunnittelussa erityisesti lasten ja nuorten toiveet, koska rata on tärkeä osa alueen aktiivisen yhteisön kulttuuria”, kertoo Swecon liikunta-alueiden suunnittelija Mikko Närvä. Rataa kehitettiinkin yhdessä tulevien käyttäjien kanssa.
Turvallinen rata vuosiksi eteenpäin
Geoteknisten ratkaisujen suunnittelussa huomioitiin kansallisen kilpatason vaatimukset erityisesti radan hyppyrien ja kaarteiden ominaisuuksille. Valinnoilta vaadittiin tarkkuutta, koska maaperän pehmeä savimaa oli jo ennestään painunut.
”Radan pinta tuleekin olemaan kaarteissa ja tietyissä hyppyreissä tasaista ja hyvin pitävää asfalttia”, Närvä sanoo. Asfaltoitu osuus alkaa hyppyrin alastulosta ja jatkuu kaarretta pitkin aina seuraavan hyppyrin laelle asti. ”Luotettavana pintamateriaalina asfaltti parantaa ajajien suorituskykyä ja turvallisuutta, ja lisäksi se pitää ylläpito- ja korjauskustannukset kurissa.”
Muuten radan kumpareet ja alusta sekä lähtötasanne on tarkoitus tehdä kustannustehokkaasti murskeesta. Se kestää Närvän mukaan kovaa käyttöä ja kulumista. ”Geotekninen rakenne takaa, että uudistunut rata kestää turvallisena BMX-harrastajien käytössä vuosia eteenpäin.”
Radan perusparannus aloitettiin vuoden 2023 lopulla kasvillisuuden ja puiston karsimisella. Uusi rata avautuu käyttäjille kesällä 2024 ja tuottaa liikunnan iloa jälleen uusille sukupolville.
Hanke on saanut aluehallintoviraston valtionavustusta.