Länsisataman laituripaikka LJ6 korvataan uudella laiturilla
Julkaistu 4.9.2025
Helsingin Satama korjaa ja uudistaa Länsisatamassa lähivuosina useita laituripaikkoja. Swecon satamarakentamisen asiantuntijat tutkivat vanhan LJ6-matkustajalaiturin kunnon ja suunnittelivat lopulta kriittiseen sijaintiin kokonaan uuden kombiseinälaiturin.
LJ6-laituri rakennetaan uudelleen osana Länsisataman kehittämistä
Osa Länsisataman laituripaikoista, jotka palvelevat matkustaja-autolauttoja Jätkäsaaressa, valmistui jo 1960-luvulla. Moni laitureista onkin teknisen käyttöikänsä päässä. LJ6:n ja muiden laituripaikkojen uusiminen on osa Länsisataman laajempaa kehittämishanketta.
”Sataman laajennus oli tarkoitus aloittaa LJ6-laituripaikan kunnostamisesta, koska se on uusien laiturien jälkeen eniten käytetty alue satamassa”, kertoo Helsingin Sataman satamainsinööri Sanna Supponen. Kriittisen tärkeällä laituripaikalla pysähtyvät esimerkiksi Tallink-linjaliikennealukset. Työjärjestys kuitenkin muuttui, kun vanhan laiturin kunnosta saatiin uutta tietoa.
LJ6-laiturin nykykunto selvitettiin päätöksentekoa varten
Päätöksenteon taustalla oli Swecon satamarakenteiden asiantuntijoiden toteuttama selvitys LJ6-laiturin nykykunnosta ja korjaustarpeesta. Vanha betonipaalulaituri oli ehtinyt yli 60 vuoden ikään, ja siksi arvioitiin, mitä laituri kestää tällä hetkellä. Vertailun vuoksi laskettiin myös, mitä laituri on kestänyt uutena.
”Selvisi, ettei laituri olisi vastannut uutenakaan nykyisiä kantavuusvaatimuksia, ja siksi se päätettiin purkaa ja suunnitella kokonaan uusi laituri”, kertoo Swecon satama- ja vesiväylähankkeiden projektipäällikkö Matti Karttunen. Samalla rakennustöitä piti vaiheistaa uudella tavalla. Alueelle rakennetaan ensin lisää tilaa, mikä turvaa ajoneuvoliikenteen läheisellä ajorampilla.
Supposen mielestä Swecon asiantuntijoiden osaamisessa oli tärkeintä pitkä kokemus laiturirakentamisesta, syvä geotekninen ymmärrys paalurakenteista sekä riskienhallinta. ”Lisäksi saimme määriteltyä yhdessä laiturien suunnitteluperusteet. Tämähän oli Länsisataman kehittämisen ensimmäinen suunnitteluhanke.”
LJ6-laiturin toteutusvaihtoehtoja visualisoitiin mallintamalla
Sweco teki visuaalisen IFC-tietomallin sekä vanhasta että tulevasta laiturirakenteesta, mikä auttoi eri osapuolia kokonaisuuden hahmottamisessa. ”Meidän on viestittävä ja perusteltava asioita usein eteenpäin, mikä on todella paljon helpompaa kuvien kautta”, Supponen sanoo.
Tietomalli oli avuksi myös laiturirakenteisiin liittyvissä geometrisissä yhteensovitustilanteissa sekä rajapinnoissa muihin Länsisataman kehittämisen osahankkeisiin. Lisäksi Sweco toteutti vaihtoehtovertailujen yhteydessä laiturirakenteiden hiilijalanjälkilaskennan.
”Helsingin Satama saavutti tänä vuonna (2025) operatiivisessa toiminnassaan hiilineutraaliuden, ja haluamme myös rakentaa satamaa mahdollisimman kestävästi ja vähähiilisesti, mutta laadusta ja elinkaaresta tinkimättä”, Supponen toteaa.
Uusi laituri mahdollistaa modernin satamainfran
LJ6-laituripaikan uusinnan yhteydessä nykyisen laiturin etupuolelle asennetaan teräspaaluista ja -ponteista koostuva kombiseinä, minkä vuoksi laiturilinja siirtyy 1,5–2 metriä ulospäin. Vanhat betonipaalut jätetään uuden maatäytteen sisään, mutta betonikansi korvataan paalulaatalla.
”Kombiseinään päädyttiin, koska pohjaolosuhteet eivät suosi maanvaraista rakennetta”, Karttunen sanoo. Paalulaatan uudet paalut pyritään sijoittamaan veden alla vanhojen paalujen väleihin, ja laituriin rakennetaan uusi reunapalkki kombiseinän päälle.
Uudistunut LJ6-laituripaikka tarjoaa aluksille tulevaisuudessa modernia satamainfraa. Laituriin suunnitellaan valmius muun muassa maasähkölle ja automooring-järjestelmälle, jonka imun avulla alukset pysyvät laiturissa lyhyiden pysähdysten ajan ilman kiinnitysköysiä. Samalla laiturin elinkaari alkaa alusta.
”Uuden laiturin käyttöikä on toivon mukaan pidempi kuin vanhoilla laitureilla. Huomioon on otettu esimerkiksi riskirakenteet korroosion kannalta”, Supponen lisää.
Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.
Kuva: PES-Arkkitehdit/Helsingin Satama Oy