0 tulosta 0 yhteensä tuloksesta ""

Lapsiperheiden ehdoilla suunniteltu Majakkasairaala valmistui Turussa junanradan päälle

Lapsiperheiden ehdoilla suunniteltu Majakkasairaala valmistui Turussa junanradan päälle

Tyks Majakkasairaala on Pohjoismaiden ensimmäinen junanradan päälle suunniteltu sairaala, joka haluttiin toiminnallisuuden takia mahdollisimman lähelle Turun yliopistollista keskussairaalaa. Uusi sairaala on saanut viihtyisyydestään paljon kiitosta tilojen käyttäjiltä.

Sweco vastasi kohteen päärakennesuunnittelusta, elementtisuunnittelusta ja kannen siltasuunnittelusta.

Tyks Majakkasairaala avautui Turun yliopistollisen keskussairaalan kupeeseen vuoden 2022 alussa. Uuteen 8-kerroksiseen sairaalaan siirtyi muun muassa lasten ja nuorten klinikka, naistenklinikka sekä korva-, nenä- ja kurkkusairauksien hoito. Majakkasairaalassa hoidetaan vuosittain myös noin 4000 synnytystä, ja alusta asti tavoitteena oli Suomen paras lastensairaala.

”Sairaalahankkeiden lähtökohtana on aina toiminnallisuus, ja haluamme turvata erilaisille hoitoprosesseille asianmukaiset ja toimivat tilat”, kertoo Tyksin kiinteistöjohtaja Timo Seppälä. Toiminnallisuus ratkaisi lopulta myös Majakkasairaalan sijainnin moottoritien ja junanradan päällä. ”Nykyisen sairaalan yhteyteen

Sairaala suunniteltiin tontin sijaan kannelle

Seppälän mielestä hankkeen mielenkiintoisin vaihe oli aivan alku, kun sairaala päätettiin rakentaa junanradan päälle ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa. Huimasta ajatuksesta olikin neuvoteltava tarkkaan Liikenneviraston, Turun kaupungin ja ELY-keskuksen kanssa. Lisätietoa hankkeen vaikutuksista koottiin laajalla toimenpideselvityksellä. ”Toteutimme myös tärinämittauksia ja erillisselvityksiä esimerkiksi ilmanlaadusta ja sähkömagneettisista häiriöistä.”

Poikkeuksellinen rakennuspaikka oli ensimmäinen ratkaistava kysymys myös Swecon rakennesuunnittelijoiden listalla. ”Sairaala suunniteltiin kokonaisuudessaan betonikannelle, eli varsinaista tonttia ei ollut”, kertoo Swecon rakennetekniikan osastopäällikkö Pentti Koponen. Kannen suunnittelusta vastasivat taitorakenteisiin erikoistuneet siltasuunnittelijat, ja kun kansi oli valmis, sen päälle tuotiin torninosturit. Runkoelementit nostettiin Hämeenrampilta kannelle noin 7-metristen reikien läpi. ”Kannen reikien koko rajoittikin käytettyjä elementtikokoja.”

Muuntojoustavuus säilytettiin myös kuvantamistiloissa

Majakkasairaalan suunnittelussa korostettiin samoja arvoja kuin muissakin Tyksin rakennuksissa. ”Perusvaatimuksena olivat monikäyttöiset ja helposti muunneltavat tilat, jotka tukevat uusia hoitoprosesseja ja toimintatapaa”, Seppälä korostaa.

Rakennesuunnittelijan näkökulmasta sairaalasuunnittelussa yhdistellään toimisto- ja tuotantotiloja, mutta huoneiden äänieristyksen on oltava keskivertoa parempi. Lisäksi kuvantamistiloihin ja leikkaussaleihin liittyy paljon erityisvaatimuksia. ”Leikkaussaleissa kattoon ripustettavien laitteiden määrä on suuri, joten käytimme paikallavalurakennetta”, Koponen sanoo. Ratkaisu mahdollistaa tiheät läpiviennit.

Kuvantamistiloissa rakennesuunnittelua ohjasi ennen kaikkea laitteiden paino. Magneettikuvauslaitteet painavat helposti yhdeksän tonnia. ”Mitoitimme koko kuvantamisosaston lattiat 1200 kilon neliökuormille eli 12 kN/m², jolloin laitteiden sijaintia voidaan myöhemmin muuttaa ja tehdä esimerkiksi tutkimushuoneista kuvantamistiloja.”

Muuntojoustavuutta tuettiin käyttämällä ontelolaattaelementtejä, jotka kestävät yhden kannaksen katkaisun eli läpivientien teon myös myöhemmin. ”Käytimme niin suuria jännevälejä kuin mahdollista, kunhan pilarikuormat pysyivät kannella kohtuullisina”, Koponen kertoo. Rungon alin korkotaso saatiin junanradan sähkölangoista ja ylin neljännen kerroksen leikkaussaleista. Eri rakennusten leikkaussalien lattiat suunniteltiin samaan korkoon, jotta henkilökunta voi vaihtaa saleja sujuvasti yhteyssillan kautta. Käyttäjien toiveesta myös potilas- ja hoitohuoneiden väliseiniä vahvistettiin. ”Näin seinille voi ripustaa painaviakin kalusteita mihin kohtaan tahansa.”

Poikkeuksellisesta sijainnista huolimatta Majakkasairaala valmistui budjetissa. Timo Seppälän mukaan uuden sairaalan tekniikka on aivan eri maailmasta kuin vuonna 1968 valmistuneessa U-sairaalassa, mikä tukee toiminnallisia tavoitteita ja uusia hoitokäytäntöjä. Esimerkiksi perhehuoneita on paljon, ja viihtyisyyttä luodaan saaristoluonnosta poimitulla eläinkuvastolla. ”Sairaala onkin saanut paljon positiivista palautetta asiakkailta, vierailijoilta ja henkilökunnalta.”

Valokuvat: Mikael Soininen/Tyks

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Copy link
Powered by Social Snap