Savonlinnan uudistunut matkailukohde Rauhalinna sai upean laivalaiturin

Ylelliseksi matkailukohteeksi uudistunut Rauhalinnan pitsihuvila Savonlinnassa sai arvolleen sopivan laivalaiturin, josta kelpaa lähteä sisävesilaivalla vaikkapa oopperajuhlille. Noin 30-metrisen laiturin suunnittelu oli Swecon vesirakennustekniikan asiantuntijoiden vastuulla.

Savonlinnan Lehtiniemessä sijaitseva puinen pitsihuvila Rauhalinna on ihastuttanut paikallisia ja matkailijoita yli 100 vuotta. Vuonna 1900 valmistunut arvorakennus restauroitiin Suomen Liikekiinteistöt SLK Oy:n hankkeessa paikallisin voimin luksusmatkailukohteeksi.

Yksi Rauhalinnan erityispiirteistä on sen sijainti Saimaan rannalla. Huvilaan kuuluu 3,4 kilometriä yksityistä rantaviivaa, ja nyt rannalla on saunarakennusten lisäksi uusi laivalaituri. Sen yleissuunnittelu ja vesilain mukainen luvitusprosessi aloitettiin jo vuonna 2020, ja samat Swecon vesirakentamisen asiantuntijat jatkoivat laiturin rakennesuunnittelussa.

”Laaja-alaisesta suunnittelutoimistosta löytyi meille niin puurakentamisen, betonirakentamisen kuin laiturirakentamisen asiantuntijat, mikä on kombinaationa harvinainen”, kertoo Suomen Liikekiinteistöt SLK Oy:n kiinteistöpäällikkö ja Rauhalinnan työmaan vastaava päällikkö Hannu Reinikainen. ”Harvinaista on sekin, että saimme kerralla toteutuskelpoiset suunnitelmat.”

Vanha venelaituri säilyi uuden sisällä

Tavoitteena oli suunnitella laituri, johon voi kiinnittää kerralla kaksi Saimaa-sisävesilaivaa. ”Laituri sijaitsee tuulien kannalta aika viheliäisessä paikassa, ja siksi laiturin muoto on harvinainen: kolmionmallinen”, Reinikainen sanoo. Sama muoto oli jo vanhalla, vuonna 1975 valmistuneella, laiturilla. ”Muoto suojaa laituria talvisin jääkuormalta.”

Rauhalinnan huvilaan liittyy paljon suojeluarvoja, mutta laiturista ei löytynyt dokumenteista muita mainintoja kuin veneyhteyden säilyttäminen Savonlinnan kaupunkiin. Laiturin muoto pidettiin kuitenkin ennallaan, ja vain kolmion kulmat pyöristettiin.

”Betonielementeistä tehdyn kulmatukimuurin murtoviivamainen muoto jää näkyviltä osiltaan paikallavaletun kaarevan reunamuurin peittoon”, kertoo Swecon satamien ja vesiväylien projektipäällikkö Matti Karttunen. Vanhaa hirsiarkkulaituria ei tarvinnut purkaa, vaan se jäi uuden kulmatukimuurilaiturin sisälle.

Puurakenteinen Pooki viimeistelee 30-metrisen laiturin

Rauhalinnan arvon mukaisesti laiturikin on komea. Sen pisin sivu on noin 30 metriä ja lyhyempi noin 20. ”Korkeus optimoitiin sisävesilaivoja varten, ja laiturin suojaparru suunniteltiin sopimaan yhteen laivojen kylkien lepuuttajien kanssa”, Karttunen sanoo.

Laiturin kansi on verhoiltu suomalaisella kuusilankulla, ja arkkitehti suunnitteli laiturin laajalle terassiosalle myös pienen puurakennuksen, Pookin, jonka puurakennesuunnittelu oli Swecon vastuulla.

”Idean taustalla on Pohjois-Perämerellä käytetty maalla sijaitseva merimerkki, pooki”, Reinikainen kertoo. Laivurit tarvitsevat rantautumiseen tietyn määrän sähkö- ja turvallisuustekniikkaa, joka saatiin nyt piilotettua rakennuksen sisälle. Siihen yhdistettiin myös pieni lasitettu tila, joka jatkaa paikalla aiemmin olleiden venevajan ja uimahuoneen perinnettä.

Kesäsesonkia odottaa Saimaan rannalla nyt uusi laivalaituri yhdyssiltoineen. Pookin suojissa Oopperajuhlille suuntaavat voivat nauttia vaikkapa rantautumismaljat tai ihastella hetken Suomen suvea. Uusi laituri kestäisi Reinikaisen mukaan vaikka jäänmurtajan.

”Ajatuksenamme on, että kun jotain rakennetaan, rakennetaan niin, että sen korjaaminen on vasta seuraavan sukupolven asia.”

Ole meihin yhteydessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.