Arkkitehdit lisäävät Tampereen henkilöratapihan tilantuntua
Julkaistu 5.9.2025
Rautatieasema on Tampereen kaupungin käyntikortti ja maamerkki, jonka tuntevat matkustajat ympäri Suomen. Henkilöratapihan uudistamisessa hyödynnetään Swecon arkkitehtisuunnittelijoiden kokemusta asemarakentamisesta ja infrakohteista.

Projekti pähkinänkuoressa: Tampereen henkilöratapiha
Asiakas eli tilaaja: Kreate Oy
Toimeksiantoon kuuluvat palvelut: C-lohkon ja laiturien arkkitehti- ja pääsuunnittelu sekä rakentamissuunnittelu (ratasillat ja infra, ratainfra ja tekniset järjestelmät) ja erillistilauksena turvalaitesuunnittelu
Toteutusvuosi: 2025–2031
Vastuullisuus hankkeessa: aseman suojeluarvojen vaaliminen, vanhojen valaisinten entisöinti, graniittiaskelmien uudelleenkäyttö
Tampereen henkilöratapihan pää- ja arkkitehtisuunnittelu
Tampereen henkilöratapiha on Suomen vilkkaimpia junanvaihtopaikkoja. Matkustajien lisäksi samoilla raiteilla kulkee tavarajunia. Väyläviraston tavoitteena on luoda nykyaikaiset terminaali- ja laituritilat, jotka palvelevat pitkälle tulevaisuuteen. Hanke alkoi ideointi- ja kehitysvaiheella.
”Swecon arkkitehtien tehtävänä oli löytää ratkaisu, joka varmistaa esteettisen ja elinkaareltaan korkealuokkaisen toteutuksen tavoitekustannusten raameissa”, kertoo Väyläviraston allianssikumppani Kreaten suunnittelupäällikkö Aki Kopra. Sweco vastaa myös henkilöratapihan rakentamis- ja turvalaitesuunnittelusta.
”Materiaalien täytyy olla kovaan käyttöön tulevassa asemarakennuksessa korkealuokkaisia”, korostaa Swecon Jukka Salonen, joka toimii C-lohkon projektipäällikkönä. Seinäpinnoissa käytetään niin sanotusti aitoja materiaaleja, kuten kuparia ja messinkiä. ”Ne luovat aseman uusiinkin osiin vanhan aseman tunnelmaa.”
Suunnitteluun panostaminen on Koprasta tärkeä askel infrahankkeen toteuttamiseksi niin, että häiriöt ovat mahdollisimman pieniä kulkijoille raiteilla ja kaupungin kaduilla. Kun henkilöratapiha on kokonaisuudessaan valmis vuonna 2031, yksi suomalaisen rataverkon tärkeimmistä risteyskohdista on elämänsä kunnossa.
”Tampereen henkilöratapiha tukee sujuvaa liikennettä moneen ilmansuuntaan, ja samalla nopeasti kehittyvä ja kansainvälistyvä kaupunki saa tärkeän uuden käyntikortin.”
Paikalliset infrakohteiden arkkitehtisuunnittelijat
Projektipäällikkö Salosen ja pääsuunnittelija Seppo Sillanpään on hallittava henkilöratapihalla laajaa ja monimuotoista kokonaisuutta, jotta kaikki tapahtuu suunnitelmien mukaan ja oikeaan aikaan. Yhteistyö allianssin kanssa on tiivistä.
”Säännölliset big roomit ovat tärkeitä tilaisuuksia jakaa tietoa C-lohkolta allianssille ja saada samalla tietoa muiden lohkojen tilanteesta”, Salonen sanoo. Yhteensovitettavaa on runsaasti. Pelkästään C-lohkoon kuuluu asematunneli, sisätilat ja laituritasot. ”Lisäksi rakentaminen linkittyy moneen hankkeeseen, kuten ratikkaan, Pendolino-tunneliin ja asema-alueen uuteen hotelliin.”
Swecon arkkitehdit tuovat hankkeeseen materiaali- ja rakennushistoriaosaamista sekä näkemystä julkisten tilojen, asemarakennusten ja infrahankkeiden arkkitehtisuunnittelusta. Kopra korostaa myös paikallistuntemuksen merkitystä.
”Swecolta on mukana hyvä porukka. Moni arkkitehdeistä on paikallinen, joten he tuntevat niin alueen kuin rakennusviranomaiset. Se jouhevoittaa tekemistä.”
Helppokulkuisempi henkilöratapiha historiaa unohtamatta
1930-luvulla valmistunutta asematerminaalia ei ole suunniteltu nykyiselle matkustajamäärälle, jonka ennustetaan tulevaisuudessa vain kasvavan. Swecon arkkitehdit pyrkivät parantamaan henkilöratapihan yleistä tilantuntua ja helppokulkuisuutta.
”Haimme selkeitä logistiikkaratkaisuja, jotta ihmisillä on tilaa kulkea myös ruuhka-aikoina auloissa, laitureilla, alikulkusilloilla ja liukuportaissa”, Salonen kertoo. Samalla uudistukset tehdään aseman estetiikkaa ja rakennushistoriaa kunnioittaen. ”Ulkoarkkitehtuuri on kauttaaltaan suojeltua, ja sisällä säilytetään esimerkiksi portaikko kaakeliseinineen.”
Laituritasolla vanhat betonikatokset valetaan uudelleen, mutta visuaalisesti samanmuotoisina. Kun graniittiportaiden askelmia siirretään pois liukuportaiden tieltä, ne käytetään uudelleen henkilöratapihan pohjoispään portaissa.
Saavutettavuus ohjaa aseman arkkitehtisuunnittelua
Saavutettavuus on asemarakennuksen tilaratkaisuissa ehdoton vaatimus. Kopran mukaan Väyläviraston esteettömyystavoitteiden lisäksi hankkeessa huomioidaan Euroopan unionin yhteentoimivuuden teknisten eritelmien (YTE) vaatimukset. ”Ne antavat reunaehdot esimerkiksi kulkureittien leveydelle ja opasteille.”
Reittiopastukset hisseille ja uloskäynneille suunnitellaan heikkonäköisten kannalta, ja valaistukseen panostetaan paljon. Hankkeessa parannetaan myös pyöräily- ja kävelyreittejä sekä lisätään hissejä ja liukuportaita. Kopra onkin tyytyväinen kustannustehokkaaseen, esteettömään ja näyttävään kokonaisuuteen, joka luotiin yhdessä Swecon arkkitehtien kanssa.
”Liiketilojen ja kulkureittien layout on selkeälinjainen ja saavutettava. Liiketiloja pystyttiin myös yhdistelemään, mikä lisää niiden houkuttelevuutta ja helpottaa talotekniikka-asennuksia.”
Swecolla laajat suunnitteluvastuut Tampereen henkilöratapihan hankkeessa
Arkkitehtuurisuunnittelun lisäksi Swecolla on useita muita suunnittelutehtäviä Tampereen henkilöratapihaan liittyen.
Itsenäisyydenkadun silta uusitaan avarammaksi, ja sillan alle sijoittuu uusi raitiotiepysäkki. Myös ratapihan itäpuolella oleva katusilta, Tullin silta, on suunniteltu uudelleen hieman pidempänä. Tullin silta rakentuu vuonna 2025. Ratasiltalohkojen rakentamisen yhteydessä 2026-2030 rakentuu raitiotiepysäkki, johon on suunniteltu ajoneuvoliikenteen ja laiturialueen välinen muuri. Työhön kuuluu myös etelämpänä olevan Matkakeskustunnelin muutostyöt.
Sweco vastaa myös Tampereen henkilöratapihan ratasuunnittelun sekä sähkörata-, vahvavirta-, ja turvalaitesuunnittelusta. Tehtävänä oleva alue käsittää koko henkilöratapihan Sorinsillalta Lapintien ylikulkusillalle ja Naistenlahdessa Kastin ylikulkusillalle. Naistenlahteen tehdään vaunuhuoltoalue, jota louhitaan parhaillaan. Taitorakennesuunnittelua on tarvittu muun muassa sähkörataperustusten osalta.
Lisäksi Swecon tehtäviin kuuluu turvalaitteiden käyttöönotto. Tämä sisältää henkilöratapihan asetinlaitteiden vaiheittaisten turvalaitesuunnitelmien, turvalaitejärjestelmien käyttöönottotarkastusohjeen sekä rautateiden osajärjestelmien käyttöönotto-ohjeen mukaiset, vaiheittaisten turvalaitemuutosten tehdas- ja maasto- (FAT, SIT ja SAT) testaukset.
Ota meihin yhteyttä!
Jukka Salonen
arkkitehti, pääsuunnittelijaHanna Suomi
arkkitehti, pääsuunnittelijaJori Lehtikangas
Radat ja raitiotietElise Ruohonen
Kaupunki ja Liikenne