Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-allianssin hankeviestintä on avointa ja vuorovaikutteista

Ratikan rakentaminen Pirkkalan ja Tampereen Linnainmaan välille on alkanut. Hankkeen viestintä- ja vuorovaikutusryhmä on työskennellyt yhdessä jo koko suunnitteluvaiheen ajan, ja avoin vuoropuhelu on saanut kiitosta sidosryhmiltä. Ratikkaa rakastetaan Tampereella!

Allianssin hankeviestintää tehdään yhdessä

Lokakuussa 2024 Tampereen kaupunginvaltuusto ja Pirkkalan kunnanvaltuusto tekivät päätöksen Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien rakentamisesta. Allianssin viestintä- ja vuorovaikutusryhmän porukka on työskennellyt yhdessä jo vuoden verran.

”Tiimimme reaktiokyky ja joustavuus alati muuttuvissa aikatauluissa ovat toimineet toteutussuunnitteluvaiheessa hienosti, ja suurimpia onnistumisiamme on myönteinen rakentamispäätös”, kiteyttää Tampereen Raitiotie Oy:n viestintäsuunnittelija Henna Puisto.

Laajassa infrahankkeessa ulkoinen viestintä asukkaiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa korostuu. Myös työmaaviestintä on ihan oma kokonaisuutensa. Lisäksi sisäinen viestintä on monitasoista.

”Allianssiorganisaatiossa työskentelee satoja ihmistä, joiden pulssilla viestinnän on tärkeää pysyä”, kertoo Swecon hankeviestinnän asiantuntija Johanna Koivunen. ”Meillä onkin ihan erilliset sisäisen viestinnän kanavat ja toimintatavat.”

Sidosryhmäyhteistyö on erityisesti Swecon vastuulla, mutta allianssissa tehtäviä järjestellään joustavasti lennosta. ”Työskentelemme yhtenä tiiminä big roomissa, joten taustaorganisaatiolla ei ole oikeastaan väliä. Kaikki tekevät sitä, mikä on milloinkin tarpeen”, Koivunen korostaa.

Allianssi viestii Tampereen Ratikan brändillä

Allianssin hankeviestintä on sidottu Ratikan aikaisempia vaiheita näkyvämmin Tampereen Ratikan brändiin. ”Tuoreimman imagotutkimuksen mukaan 89 prosenttia tamperelaisista tunnustaa tykkäävänsä Ratikasta, mikä on huikean korkea luku!” Puisto kertoo.

Ratikan suosiota ei oteta hankeviestinnässä annettuna, vaan julkisuuskuvaa ja sidosryhmien tyytyväisyyttä seurataan ja mitataan jatkuvasti. Sidosryhmätyytyväisyys on Puiston mukaan pysynyt koko ajan 8:n pinnassa (0–10), mikä on hieno saavutus. ”Myös sanallisesta palautteesta käy ilmi, että hankeviestintää arvostetaan, mikä on meille todella tärkeä tunnustus.”

Vuorovaikutus kuntalaisten kanssa on sitäkin tärkeämpää, kun allianssissa on mukana Tampereen kaupungin lisäksi Pirkkalan kunta, jossa Ratikka on uusi juttu. ”Katusuunnitteluvaiheessa keräsimmekin palautetta jo luonnossuunnitelmista, ja sittemmin olemme viestineet ihmisille, miten suuri vaikutus palautteella on suunnitelmiin ollut”, Koivunen kertoo.

Tärkeimpiä sidosryhmiä ovat esimerkiksi ratikkalinjan varrella sijaitsevat koulut ja päiväkodit. ”Tiedon turvallisista liikennejärjestelyistä pitää tavoittaa rehtorien ja päiväkotien johtajien lisäksi lasten vanhemmat”, Koivunen painottaa. Viestintä korostuu myös tapahtumien aikana, kun ratikkaa rakennetaan esimerkiksi Ratinan stadionin kupeessa Tampereen keskustassa.

Vastuullisuusviestinnässä huomioidaan ESG-tavoitteet

Vuorovaikutuksen laadusta halutaan pitää kiinni jatkossakin, kun ratikan toteutus käynnistyy joulukuussa 2024. Hankeviestintää myös kehitetään. ”Esimerkiksi videoita, havainnekuvia ja muita visualisointeja pyritään käyttämään aikaisempaa enemmän”, Koivunen sanoo.

Puisto nostaa esiin myös vastuullisen toiminnan ESG-tavoitteet ja -mittarit. ”Ratikan ensimmäisessä vaiheessa vastuullisuusasiat eivät olleet niin pinnalla kuin nykyään. Nyt allianssin vastuullisuusviestinnän osaamisesta hyötyy koko Ratikka.”

Allianssin vastuullisuusviestinnästä vastaa Swecon Minea Hara. ”Tarkoituksenamme on tukea laajasti eri vastuullisuustavoitteita, kuten luonnon monimuotoisuutta ja ihmisten sujuvaa arkea, sekä jakaa avoimesti tietoa hankkeen talousluvuista.”

Koivunen odottaa jo innolla allianssin seuraavaa vaihetta, jossa opaskartat ja työmaakyltit alkavat näkyä katukuvassa. Ratikan toteutusvaihe kestää vuoteen 2032 asti. ”Tästä eteenpäin hankeviestintä elää rinta rinnan raitiotien etenemisen kanssa. Tiimin monialainen kokemus rakentamisesta, suunnittelusta ja kunnallisesta päätöksenteosta tulee varmasti tarpeeseen.”

Pirkkala–Linnainmaa-raitioallianssiin kuuluvat tilaajat Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajina Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy, YIT Infra Oy ja AFRY Finland Oy.

Havainnekuva: Pirkkala–Linnainmaa-allianssi

Ole meihin yhteydessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.