Aurinkovoimahankkeiden lupaprosessi muuttuu alueidenkäyttölain uudistuksessa – joko tiedät miten?
Aurinkovoiman tuotantoalueisiin liittyvää lainsäädäntöä uudistetaan parhaillaan. Kun maankäyttöön liittyvä lainsäädäntö muuttuu, moni on epävarma siitä, minkälaisilla ehdoilla aurinkovoimalan saa jatkossa rakentaa ja kuka saa hankkeesta valittaa. Lue lyhyt koontimme!
Aurinkovoima-alueiden lupaprosesseissa on ollut suurta vaihtelua
Hallituksen esitysluonnos uudesta alueidenkäyttölaista, eli tulevaisuudessa laki kaavojen toteuttamisesta, lähti toukokuussa lausuntokierroksille. Seuraavina kuukausina näemme, minkälaista palautetta lakiesitys saa, minkälainen laki siirtymäajan jälkeen astuu voimaan ja miten se vaikuttaa aurinkovoimahankkeiden toteuttamiseen.
Tähän asti laajankin aurinkovoiman tuotantoalueen on saanut rakentaa useamman eri lupamenettelyn kautta soveltaen alueidenkäyttölakia. Maankäyttöön liittyvä lupaprosessi on vaihdellut lyhyestä pitkään, osayleis- ja asemakaavoituksesta suunnittelutarveratkaisuihin. ”Roomaan” onkin päästy montaa eri reittiä pitkin. Suurimmat hankkeet ovat lisäksi vaatineet ympäristövaikutusten arviointimenettelyn.
Jatkossa kaikki vähintään 10 hehtaarin kokoiset aurinkovoimalat voitaisiin luvittaa aurinkovoimayleiskaavaan perustuvalla rakentamisluvalla. Yleensä aurinkovoimahankkeiden koko vaihtelee kymmenistä hehtaareista satoihin. Lakiesityksen mukaan yleiskaavan pohjalta voidaan myöntää rakentamislupa teollisen kokoluokan aurinkovoima-alueelle samaan tapaan kuin nykyisin tuulivoimaloille.
Aurinkopuistojen lupaprosessin ennustettavuus paranee
Yleiskaavan perusteella myönnettävä rakentamislupa tarkoittanee asemakaavatasoisoisten selvitysten laatimista tuleviin aurinkovoimayleiskaavoihin. Selvitysten riittävyyttä jouduttanee jatkossa huomioimaan tarkemmin aurinkovoiman kaavoituksen yhteydessä. Yleiskaava on käytännöllinen maankäytön suunnitteluväline kuntien alueiden käytön järjestämiseen.
Yhtenäisen kaavoituskäytännön etuna on tasapuolisuus ja ennustettavuus. Jatkossa aurinkovoiman hankekehittäjien on helpompi ennakoida, minkä verran aikaa ja taloudellisia panostuksia lupaprosessi vaatii. Lupamenettelyn tulkinta olisi lähtökohtaisesti sama kaikille ja eri puolilla Suomea.
Kunta voi jatkossakin osoittaa yksityisen edun vuoksi laaditun kaavan kustannukset hanketoimijoiden maksettavaksi. Toteutettu voimala tuottaa kunnalle kiinteistöveroa sekä työpaikkoja rakentamisen ja käytön aikana.
Aurinkovoimahankkeiden valitusoikeus laajenee
Yksi uuden lainsäädännön suurista muutoksista olisi valitusoikeus. Suuria aurinkovoimahankkeita ei voisi enää jatkossa toteuttaa suunnittelutarveratkaisuilla eli nykyisellä rakentamislain mukaisella sijoittamisluvalla. Kaavoittamisen myötä aurinkovoimanhankkeen valitusoikeus laajenisi muihinkin kuin vain naapureihin.
Jos aurinkovoimahanke vaatisi yleiskaavan, valitusoikeus olisi kaikilla kuntalaisilla ja niillä, joihin päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.
Valitusoikeus kytkettäisiin muistutukseen. Kaavapäätöksestä valittaminen edellyttäisi muistutuksen jättämistä kaavaehdotuksesta. Muistutukset jätetään nähtävillä olleesta kaavaehdotuksesta, ennen varsinaista kaavan hyväksymistä. Uudistuksella kannustettaisiin osallistumaan ja vaikuttamaan kaavan suunnitteluun jo kaavan laatimisen yhteydessä.
Aurinkovoiman luvitus suojelee soita ja metsiä
Uusi laki tulisi ohjaamaan aurinkovoimaloiden sijoittelua nykyistä vahvemmin. Aurinkovoimalat voivat olla kooltaan jopa satoja hehtaareja, joten niillä on suuri vaikutus laajojen alueiden maankäyttöön ja ekosysteemeihin. Kaavoitusprosessilla pyrittäisiin varmistamaan, ettei aurinkovoimaloiden tieltä kaadeta elinvoimaista metsää.
Aurinkovoimalaitokset suositeltaisiin sijoitettaviksi valmiiksi rakennetuille tai puuttomille alueille sekä huonosti tuottaville kitu-, metsä- ja peltomaille. Suositeltavia sijoituspaikkoja olisivat myös käytöstä poistetut turvesuot. Luonnonsoita pyrittäisiin suojelemaan hiilinieluina metsien lailla.
Lisäksi sähkönsiirron pitäisi olla järjestettävissä. Vihreälle siirtymälle välttämätön uusiutuvan energian tuotanto ei saisi lisätä Suomen metsäkatoa. Tämä tuleekin haastamaan jatkossa hankekehittäjiä uusien aurinkovoiman alueiden esisuunnittelussa.
Edellä mainittujen suositusten lisäksi aurinkovoimaosayleiskaavoissa tulisi huomioida yleiskaavan sisältövaatimukset, ja hankkeessa olisi arvioitava vaikutukset lain vaatimusten mukaisesti. Luvituksen vaatimustason arvioidaankin jatkossa nousevan.
Mitä aurinkovoimahankkeille tapahtuu siirtymäaikana?
Lain valmistelu vie aikaa, ja ennen sen lopullista hyväksyntää aurinkovoimahankkeita ohjaa voimassa oleva lainsäädäntö. Ratkaisevaa hankkeen kannalta on siihen liittyvän päätöksenteon ajankohta.
Voit kääntyä kaikissa tilanteissa Swecon maankäytön ja kaavoituksen asiantuntijoiden puoleen. Teemme selkoa alueidenkäyttölain tämänhetkisestä tilanteesta ja autamme luotsaamaan projektia eteenpäin lupaprosessista aina toteutussuunnitteluun ja rakennuttamiseen asti, selvityksiä unohtamatta.
Juha Pasma, Swecon maankäytön suunnittelija, juha.pasma@sweco.fi
Kimmo Kymäläinen, Swecon maankäytön ja energiahankkeiden asiantuntija, kimmo.kymalainen@sweco.fi


