Biodiversiteetti infran ja satamien rakentamisessa

Onko biodiversiteetti strategisesti merkityksellistä?

Alle puolet Suomen suurimmista yrityksistä pitää biodiversiteettiä strategisesti olennaisena vastuullisuusaiheena, kertoo tekemämme selvitys.

Mikä on biodiversiteetin rooli, ja mitä eroja on eri toimialoilla Suomen suurimpien yritysten vastuullisuusraporttien mukaan? Lataa selvityksemme tulokset jättämällä tietosi alla.

Lue lisää ja tutustu, miten voimme vahvistaa biodiversiteettiä toimialallasi.

Biodiversiteetti infran ja satamien rakentamisessa – vaikuttavia ratkaisuja suunnittelupöydältä maalle ja merelle

Luonnon monimuotoisuus vaikuttaa infran ja satamien rakentamiseen monesta eri näkökulmasta, kuten luvitukseen, yleiseen hyväksyttävyyteen ja hankkeen rahoitukseen. Esimerkiksi EU:n ympäristö- ja rahoitussäädökset edellyttävät, että luonnon monimuotoisuus otetaan huomioon infrastruktuurihankkeissa. Me Swecolla tunnistamme biodiversiteettiin liittyvät riskit ja mahdollisuudet, ja tuomme osaamisemme niistä osaksi vaikuttavaa ja kestävää infra- ja satamarakentamista.

Mitä aikaisemmin biodiversiteetti hankkeessasi huomioidaan, sitä vaikuttavampi on lopputulos.  Ota yhteyttä Swecon asiantuntijaan ja tuo biodiversiteetti osaksi suunnittelua.

Yli puolet maailman BKT:stä on riippuvainen luonnon monimuotoisuudesta. Minkälaisia trendejä on näkyvissä biodiversiteetin edistämiseksi, muun muassa rahoitussektorilla?

Biodiversiteetti osana infra- ja satamarakentamista

Me Swecolla tarjoamme vahvaa asiantuntijuutta liikenneinfrastruktuurin, aluesuunnittelun ja satamahankkeisiin. Suunnittelemme muun muassa katu- ja raitiotiejärjestelmiä sekä niihin liittyviä viher- ja hulevesiratkaisuja. Osaamisemme kattaa myös vesirakentamisen, esimerkiksi laiturit, aallonmurtajat ja rantamuurit. 

Tavoitteenamme on aina yhdistää toimiva infrastruktuuri ja kestävä rakentaminen tavalla, joka vahvistaa luonnon monimuotoisuutta ja tukee ympäristön elinvoimaisuutta pitkällä aikavälillä.  

Tarjoamme kattavaa asiantuntijaosaamista infra-, satama- ja vesirakentamisen hankkeisiin.  

Biodiversiteettipalvelumme

  1. Biodiversiteettistrategiat, -tiekartat ja –ohjeistukset: Laadimme niin organisaatioille kuin hankkeille suunnitelman, miten luonnon monimuotoisuus voidaan integroida johdonmukaisesti osaksi liiketoiminnan tai projektin tavoitteita, maankäytön ohjausta ja päätöksentekoa kaikilla suunnittelun tasoilla.
  2. Ekologiset ja ympäristövaikutusten arvioinnit (YVA): Tarvittavat ympäristövaikutusten arvioinnit tehdään suunnittelun alkuvaiheessa, jotta varmistetaan mahdollisimman kokonaisvaltaiset ja kestävät ratkaisut.
  3. Maankäytön suunnittelu: Biodiversiteetti ja ekologiset yhteydet otetaan huomioon osana alueidenkäytön ja yhdyskuntarakenteen suunnittelua ja kaavoitusta.
  4. Maisemasuunnittelu: Suunnittelemme ympäristöjä, jotka tukevat biodiversiteettiä ja ekologisia verkostoja. Lisäksi suunnittelemme olemassa olevien ympäristöjen viherryttämistä.
  5. Vastuullisuusjohtaminen hankkeissa: Jokainen infra- ja satamahanke voidaan johtaa myös luonto- ja ilmastovaikutukset huomioiden. Aikataulun, laadun ja kustannusten rinnalle on mahdollista kytkeä päästö- ja luontovaikutusmittarit, joita seurataan reaaliaikaisesti kaikissa hankkeen vaiheissa.
  6. Biodiversiteetti katu, tie, raitiotie ja aluesuunnittelussa: Haitalliset vaikutukset pyritään minimoimaan; viheralueet, hulevesiratkaisut sekä luonnonmukainen rakentaminen sisällytetään suunnitteluun alusta lähtien.
  7. Vesirakentaminen, ruoppaus ja väyläsuunnittelu: Minimoimme rakentamisen vaikutukset vesiekosysteemeihin.
  8. Satamat ja satamien ympäristöjen suojelu: Luomme kestäviä ratkaisuja, joilla hallitaan jätevesiä ja muita päästöjä, sekä turvaamme satamaluonnon elinolosuhteet.
  9. Ekologisen kompensaation ja ennallistamisen selvitykset ja suunnittelu: Tuemme organisaatioita kompensaatiotarpeiden tunnistamisessa ja tehokkaiden, vaikuttavien ennallistamistoimenpiteiden suunnittelussa.
  10. Hanke- ja sidosryhmäviestintä: Tuotamme ymmärrettävää, todennettavaa ja läpinäkyvää aineistoa viranomaisille, sijoittajille, asukkaille ja muille sidosryhmille. 

Hyvin suunniteltu ja johdettu biodiversiteettityö tukee sekä vihreän rahoituksen edellytyksiä että strategisten ympäristötavoitteiden saavuttamista. 

EU:n biodiversiteettistrategian tavoitteena on ohjata vuosittain vähintään 20 miljardia euroa luonnonsuojelu- ja ennallistamishankkeisiin. Asiantuntijamme auttavat hyödyntämään kestävän kehityksen mahdollisuudet ja valmistautumaan tulevaan sääntelyyn. 

Miksi biodiversiteetti kannattaa huomioida jo suunnitteluvaiheessa?

Tuemme luonnon monimuotoisuuden integrointia strategiavaiheesta lähtien, ja varmistamme, että se pysyy suunnittelussa mukana koko hankekehityksen ajan. 

Kustannustehokkuus

Varhainen ympäristövaikutusten integrointi voi ehkäistä kalliita muutoksia hankkeen myöhemmissä vaiheissa. Esisuunnittelu sujuvoittaa hankkeen etenemistä, vähentää riskejä ja tukee budjetti- ja aikataulutavoitteiden saavuttamista.

ilmakuva teollisuuslaitoksesta auringonlaskussa.

Pitkäjänteisyys

Monimuotoisuutta edistävät ratkaisut – kuten viheryhteydet, luonnonmukaiset rakenteet ja ekosysteemipalveluiden säilyttäminen – auttavat ylläpitämään luonnon toimintoja ja vähentävät rakentamisen vaikutuksia ympäristöön.

Regeneratiivinen suunnittelu

Kilpailukyky ja hyväksyttävyys

Biodiversiteetin huomioiminen alusta asti voi edistää hankkeiden sujuvaa etenemistä. Se voi parantaa mahdollisuuksia rahoituksen saamiseen, vahvistaa asemaa tarjouskilpailuissa, edistää luvitusprosessien läpimenoa ja auttaa vastaamaan paremmin viranomaisten sekä tilaajien odotuksiin.

Biodiversiteettityö Euroopassa: Viisi keskeistä trendiä

Vastuullisuus tukee rahoitusta ja luvitusta

Vastuullisuus tukee rahoitusta ja luvitusta

EU:n CEF-rahoituksella (Connecting Europe Facility) tuetaan strategisia investointeja liikenteen, energia- ja digitaali-infrastruktuurin kehittämiseen. Se ja useat muut tukiohjelmat edellyttävät entistä tarkempaa ekologisten vaikutusten arviointia. Hakemuksiin vaaditaan usein ELY-keskuksen lausunto biodiversiteetin huomioimisesta.  

Me Swecolla tuemme infra- ja liikennehankkeita sekä satamia koko lupaprosessin ajan: laadimme asiantuntijaselvitykset, vaikutusarviot ja viranomaisaineistot sekä toimimme yhteistyörajapintana ELY-keskuksiin ja muihin viranomaisiin. 

Ilmakuva Helsingin Jätkäsaaren alueesta auringonlaskun aikaan. Kuvassa näkyy satama-alue laivoineen, moderneja kerrostaloja ja rakennuksia, kaksi suurta valkoista rakennusta, useita pysäköityjä ajoneuvoja sekä kaupungin siluetti taustalla.

Lainsäädäntö kiristyy: Alusten käymäläjäteveden laskeminen Suomen aluevesiin kiellettiin kokonaan 1.7.2025 alkaen. Lisäksi “harmaiden” jätevesien – kuten suihku-, keittiö- ja pesuveden – purku mereen kielletään kokonaan vuoden 2030 alussa.

Swecon asiantuntijat auttavat satamia varautumaan muutokseen. Ole meihin yhteydessä!

Haluatko kehittää ratkaisuja, joissa luonnon monimuotoisuus on aidosti osa satamien, infrastruktuurin ja vesirakentamisen strategista suunnittelua?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.